-
2011-03-23, 14:14 #1
Trimma sf3'an, enbart variatorringen...Tog bort brickan men ingen hände!? Uppdaterat!
Uppdate: Tog bort fläkt, remmen, cylindern som sitter mellan skivorna och själva vikt hållaren. Bakom den så fanns det en bricka som satt precis innan kugghjulet, den tog jag bort och sen satte ihop allt igen och körde. Men inte fan gick den snabbare för det. Dock tycker jag att det känns som att den går sämre men det är nog bara en känsla. Vad har jag gjort fel? Fattar nada.
Jo nu vart det förutspått som alla sagt till mig, "du kommer trimma för det äger" osv. Japp det kommer jag, dom hade rätt.Dock är jag fortfarande en pussy så jag kommer bara ta brickan/ringen i variatorn. Vad jag fattar behöver jag bara skruva bort fläkten och sen så lossnar själva...ja vad heter det, den där grejen som greppar om remmen och sen ska det finnas 1cm~ bred bricka som man ska ta bort, right? Sen är det bara att göra allt tvärtom och sen ska det skutta iväg i 15km/h~snabbare?
Mutterdragare ska användas vad jag läst, hur hårt ska man dra muttern? Kommer inte motorn gå runt när jag skruvar av/på muttern? Hur löser man det isf? behöver man göra nåt speciellt efter detta ingrep? Som när man byter munstycke på förgasaren efter trim i motorn.
Något speciellt att tänka på förövrigt? Motorn/variatorn på Speedfight 3 är närmast identisk som på jetforce vad jag vet, så den bör se likadan ut som på JF.
Ty på förhand//OstN^
-
2011-03-23, 17:36 #2
http://www.garagego.se/forum/guider/...atorstrypning/
Borde vara likandant på speedfight 3.
Ifall du drar med mutter dragare så går inte motorn runt.
Ifall du ska ta av för hand ( block nyckel tex) så måste du "Spärra" fläkten
-
2011-03-23, 20:42 #3
-
2011-03-27, 22:17 #4
-
2011-04-01, 11:27 #5
om du tagit borten liten ring bakom variator så är de bara en distans du tagit , peugeot har en v bricka som sitter med 3 små skruvar på baksidan av variatorn, de är därför du vikterna inte ramlar ut om du vänder variatorn upp och ner , du har samma motor som ludix blaster ! ( kan dom 100 % för min ludix one )
-
2011-04-01, 11:43 #6
För att spärra motorn att gå runt så ska du köpa dig en kolvstopp!
-
2011-04-01, 19:47 #7
-
2011-04-02, 02:16 #8
när du har variatorn i handen , så ta bort dom 3 skruvarna , sen översta locket som skruvarna satt fast på ( om v brickan är på så kan duhålla varren upp & ner utan att vikterna ramlar ur , iaf utan v brickan så har du vanliga variator locket på (sitter utan skruvar) , klart , med bara dragen v ring , kör original vikter
-
2011-04-04, 12:09 #9
-
2011-04-04, 14:49 #10
- Reg.datum
- Jul 2010
- Ort
- Uppsala.
- Inlägg
- 465
-
2011-04-04, 21:58 #11
-
2011-04-06, 13:56 #12
Lyssna på mig
...
Det som du har gjort nu är ett felaktigt sätt.
Det som du egentligen gjort är att du tagit bort shim's-distansen för variatorn, som har en uppgift attbestämma hur mkt remmen ska sträva och spänasn mellan variatorn och remskivan fram så den ska du sätta tillbaka.
Ta istället bort varriatorn, vänd på den. Där bak kommer du se att det sitter en bricka bom sitter fast med 3 skruvar. Vad denna bricka gör at att den inte tillåte variatorn växla ut, vilket leder att mopeden kommer upp u högre hastighet. Så det ända du ska göra är ta bort de tre skruvarna och lyft den brickan som sitter som ett lock på variatorns baksida och förvara den i en påse tillsammans med skruvarna så du har den om du vill ändra dig ang trimmetStage6 R/T 70cc Speedy