1. #1
    Mordarostens avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    285

    Trimma sf3'an, enbart variatorringen...Tog bort brickan men ingen hände!? Uppdaterat!

    Uppdate: Tog bort fläkt, remmen, cylindern som sitter mellan skivorna och själva vikt hållaren. Bakom den så fanns det en bricka som satt precis innan kugghjulet, den tog jag bort och sen satte ihop allt igen och körde. Men inte fan gick den snabbare för det. Dock tycker jag att det känns som att den går sämre men det är nog bara en känsla. Vad har jag gjort fel? Fattar nada.

    Jo nu vart det förutspått som alla sagt till mig, "du kommer trimma för det äger" osv. Japp det kommer jag, dom hade rätt. Dock är jag fortfarande en pussy så jag kommer bara ta brickan/ringen i variatorn. Vad jag fattar behöver jag bara skruva bort fläkten och sen så lossnar själva...ja vad heter det, den där grejen som greppar om remmen och sen ska det finnas 1cm~ bred bricka som man ska ta bort, right? Sen är det bara att göra allt tvärtom och sen ska det skutta iväg i 15km/h~snabbare?

    Mutterdragare ska användas vad jag läst, hur hårt ska man dra muttern? Kommer inte motorn gå runt när jag skruvar av/på muttern? Hur löser man det isf? behöver man göra nåt speciellt efter detta ingrep? Som när man byter munstycke på förgasaren efter trim i motorn.

    Något speciellt att tänka på förövrigt? Motorn/variatorn på Speedfight 3 är närmast identisk som på jetforce vad jag vet, så den bör se likadan ut som på JF.

    Ty på förhand//OstN^
    Senast redigerat av Mordarosten den 2011-03-27 klockan 23:08.
    Citat Ursprungligen postat av samizzlah Visa inlägg
    Har du skruvat på flonkidonkskruven?
    fulcola.se

  2. #2
    http://www.garagego.se/forum/guider/...atorstrypning/

    Borde vara likandant på speedfight 3.

    Ifall du drar med mutter dragare så går inte motorn runt.

    Ifall du ska ta av för hand ( block nyckel tex) så måste du "Spärra" fläkten

  3. #3
    Mordarostens avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    285
    Citat Ursprungligen postat av TheDude Visa inlägg
    http://www.garagego.se/forum/guider/...atorstrypning/

    Borde vara likandant på speedfight 3.

    Ifall du drar med mutter dragare så går inte motorn runt.

    Ifall du ska ta av för hand ( block nyckel tex) så måste du "Spärra" fläkten
    Så när jag ska sätta tbx muttern igen så måste jag göra det för hand alltså? Hur spärrar man på bästa sett? Ty för länk1 btw.

    EDIT: hittar ingen direkt bild på hur ens brickan ser ut, så det söker jag också. Jag vill inte ta bort fler grejer så moppen kraschar.
    Senast redigerat av Mordarosten den 2011-03-24 klockan 08:26.
    Citat Ursprungligen postat av samizzlah Visa inlägg
    Har du skruvat på flonkidonkskruven?
    fulcola.se

  4. #4
    Mordarostens avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    285
    Bump
    Citat Ursprungligen postat av samizzlah Visa inlägg
    Har du skruvat på flonkidonkskruven?
    fulcola.se

  5. #5
    Peter_95s avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    472
    om du tagit borten liten ring bakom variator så är de bara en distans du tagit , peugeot har en v bricka som sitter med 3 små skruvar på baksidan av variatorn, de är därför du vikterna inte ramlar ut om du vänder variatorn upp och ner , du har samma motor som ludix blaster ! ( kan dom 100 % för min ludix one )

  6. #6
    För att spärra motorn att gå runt så ska du köpa dig en kolvstopp!

  7. #7
    Mordarostens avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    285
    Citat Ursprungligen postat av Peter_95 Visa inlägg
    om du tagit borten liten ring bakom variator så är de bara en distans du tagit , peugeot har en v bricka som sitter med 3 små skruvar på baksidan av variatorn, de är därför du vikterna inte ramlar ut om du vänder variatorn upp och ner , du har samma motor som ludix blaster ! ( kan dom 100 % för min ludix one )
    Tog isär den där med 3 små skruv och det var ju vikter och grejer i men vad ska man ta bort? Jag fattar nada, sorry för att jag är seg men variatorer är helt nytt för mig. Vad ska jag egentligen ta bort?
    Citat Ursprungligen postat av samizzlah Visa inlägg
    Har du skruvat på flonkidonkskruven?
    fulcola.se

  8. #8
    Peter_95s avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    472
    när du har variatorn i handen , så ta bort dom 3 skruvarna , sen översta locket som skruvarna satt fast på ( om v brickan är på så kan duhålla varren upp & ner utan att vikterna ramlar ur , iaf utan v brickan så har du vanliga variator locket på (sitter utan skruvar) , klart , med bara dragen v ring , kör original vikter

  9. #9
    Mordarostens avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    285
    Citat Ursprungligen postat av Peter_95 Visa inlägg
    när du har variatorn i handen , så ta bort dom 3 skruvarna , sen översta locket som skruvarna satt fast på ( om v brickan är på så kan duhålla varren upp & ner utan att vikterna ramlar ur , iaf utan v brickan så har du vanliga variator locket på (sitter utan skruvar) , klart , med bara dragen v ring , kör original vikter
    Så locket med skruvar ska bort? Bara den där "brickan" med 3 vikter(?) på ska va kvar och alla andra vikter i variatorn?
    Citat Ursprungligen postat av samizzlah Visa inlägg
    Har du skruvat på flonkidonkskruven?
    fulcola.se

  10. #10

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Uppsala.
    Inlägg
    465
    Japp det låter rätt
    Citat Ursprungligen postat av DTrejsarn Visa inlägg
    Råkade såga lite i cylindern, men detta gör ingen större skillnad eller?

  11. #11
    Mordarostens avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    285
    Citat Ursprungligen postat av vonLidl Visa inlägg
    Japp det låter rätt
    Hmm, hade jag aldrig listat ut, så det blir lite bökigare att få på allt men ok, så gör man alltså. Tbx till garaget och så är det väl bäst att sätta dit distansen som jag tog bort. ^^
    Citat Ursprungligen postat av samizzlah Visa inlägg
    Har du skruvat på flonkidonkskruven?
    fulcola.se

  12. #12
    Lyssna på mig ...

    Det som du har gjort nu är ett felaktigt sätt.
    Det som du egentligen gjort är att du tagit bort shim's-distansen för variatorn, som har en uppgift attbestämma hur mkt remmen ska sträva och spänasn mellan variatorn och remskivan fram så den ska du sätta tillbaka.

    Ta istället bort varriatorn, vänd på den. Där bak kommer du se att det sitter en bricka bom sitter fast med 3 skruvar. Vad denna bricka gör at att den inte tillåte variatorn växla ut, vilket leder att mopeden kommer upp u högre hastighet. Så det ända du ska göra är ta bort de tre skruvarna och lyft den brickan som sitter som ett lock på variatorns baksida och förvara den i en påse tillsammans med skruvarna så du har den om du vill ändra dig ang trimmet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in