1. #1
    MattiasGs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Kristinehamn
    Inlägg
    422

    Ombesikting vid byte av rör?

    Hej!

    Har för mig att jag läste någonstans att om man köpte ett nytt rör som var CE godkänt med plugg i så behöver man inte besiktiga om längre? Alltså att det var bara att slänga på det om det var i pluggat så var det 110% lagligt?
    Vet inte om det stämmer alls men vore bra om någon kunde skriva hur det ligger till nu.

  2. #2

  3. #3

  4. #4
    Du behöver besikta om din moped om du byter avgassystem. Men som Simon säger går den original så lär inte polisen göra så mycket åt det. Speciellt inte om du visar pappret som du får med när du köper röret. Där det står att det är godkänt.

  5. #5
    MattiasGs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Kristinehamn
    Inlägg
    422
    Okej, tack för alla svaren. Tänkte på att på twostroke så står det att det behöver ombesiktigas men som ni säger så tror inte jag polisen bryr sig om den går original och är i pluggad.

  6. #6
    Polaren blev tagen med sin drac, 30moppe, med pluggat heborör för dom påstod sett han köra 55, men sen mätte dom upp den till 45 med lasern o han fick gå, o då hade han massa andra grejer på som drev, sportluft o större insug, så i princip kan du ha hur mycket trim som helst sålänge den går i laglig fart

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av repoint Visa inlägg
    "Plugg sitter monterad. CE- godkänt, avgasröret har en godkännande som motsvarar kravet 97/24/EC Chapter 9. Enligt tolkning av regelverket skall ingen ombesiktning krävas." @ Cykelkraft
    tolka aldrig lagar blir bara fel...

  8. #8

  9. #9
    4 kw är max på eumoppe.

  10. #10

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    nej nej nej och åter nej

    jaa men då kan alla montera parmakit 110cc och sen dreva så den varvar sönder i 45kmh

    tänk lite för i helvete.... det handlar om max effekt ochså. 1hk på 30moppe och 2-3 på eumoppe på ett ungefär.
    Va väl inte så jag menade men lämnar denna tråden nu

  12. #12

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Kode, kungälv
    Inlägg
    264
    4kw max på eu moped? har inte Ludix blaster mer irl? på papper har de ju 4kw men om man bänkar dem? enl många recensioner har de 6,5-6,8 Hk original (5kw)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in