Sidan 2 av 2 Första 12

Ämne: UF-företag

Går SMTE och komemr nog också starta ett företag i 3:an

alleexss avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Går själv i 2an och har UF som individuellt val. Driver företaget tillsammans med 2 polare. Riktigt jävla chill skulle jag beskriva det som, då vi inte är speciellt seriösa.. Säljer bildelar på order till mej själv! Eftersom bildelar är relativt dyrt så omsätter jag med lätthet ganska bra med pengar sett till arbetet jag lägger ned. Tex ett annat företag i min klass säljer te för drygt 50:- per paket, dvs dem behöver sälja 60 paket för att omsätta samma jag gör genom att bara sälja tex en generator..

Citat Ursprungligen postat av alleexs Visa inlägg
    Går själv i 2an och har UF som individuellt val. Driver företaget tillsammans med 2 polare. Riktigt jävla chill skulle jag beskriva det som, då vi inte är speciellt seriösa.. Säljer bildelar på order till mej själv! Eftersom bildelar är relativt dyrt så omsätter jag med lätthet ganska bra med pengar sett till arbetet jag lägger ned. Tex ett annat företag i min klass säljer te för drygt 50:- per paket, dvs dem behöver sälja 60 paket för att omsätta samma jag gör genom att bara sälja tex en generator..
    Fast å andra sidan är det nog ganska många fler som köper te än generatorer.
    w

alleexss avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Citat Ursprungligen postat av quuz Visa inlägg
    Fast å andra sidan är det nog ganska många fler som köper te än generatorer.
    Grejen är att jag kan sälja saker till mej själv. Tex köper Ny grill, nya blinkers, nya framlyktor och nya baklyktor och ny el-antenn till min E500, Sen köper farsan ny kylare, och lite annat till ena BMW'n och lite annat skit typ torkarblad till den andra BMW'n, och sen så kom vi på att vi behövde en diagnos dator till bilarna, självklart köptes den genom mej, och sen kastade min mosters generator i handduken och hon behövde en ny. Vilket självklart också köps genom mej..
    Och så fortsätter det, vi har 4 bilar, så jag kan med lätthet omsätta minst lika mycket som dem andra "ung företagen" i klassen på bara rena slit varor på våra bilar.
    Skillnaden är att dem behöver kämpa lite för att sälja, medans jag handlar av mej själv när det behövs. Visst dem kan ju också köpa te av sitt eget företag, men då måste dem i princip leva på te om dem ska matcha vår omsättning.

Dock tjänar jag inget på företaget då jag ju säljer sakerna till inköpspriset. (vilket läraren inte vet då jag skriver kvitton så det ser ut som vi gör vinst)

frasse21s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Vad är det för något ni säljer, har ni någon hemsida man skulle kunna kika på ?
    www.chillituf.se

går att läsa om produkten på sidan så orkar inte rabbla upp de här men en flexibel kylbag kortfattat.

blev 8 av 10 möjliga priser på den regionala mässan varav 3 förstapriser så nu väntar SM i stockholm någon mer som ska dit?

Citat Ursprungligen postat av frasse21 Visa inlägg
    www.chillituf.se

går att läsa om produkten på sidan så orkar inte rabbla upp de här men en flexibel kylbag kortfattat.

blev 8 av 10 möjliga priser på den regionala mässan varav 3 förstapriser så nu väntar SM i stockholm någon mer som ska dit?
    Grattis får jag lov att säga först och främst! Ser faktiskt bra ut det där. Några tips bara inför SM om ni vill ge ett bättre intryck. Ni bör se över designen på er hemsida, känns väldigt b med färgerna, menyerna, loggan bakgrunden osv.

Kolla igenom sidan efter stavfel och grammatiska fel, hittade ett gäng när jag bara skummade igenom sidan.

Lycka till i Stockholm!
    w

frasse21s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Grattis får jag lov att säga först och främst! Ser faktiskt bra ut det där. Några tips bara inför SM om ni vill ge ett bättre intryck. Ni bör se över designen på er hemsida, känns väldigt b med färgerna, menyerna, loggan bakgrunden osv.

Kolla igenom sidan efter stavfel och grammatiska fel, hittade ett gäng när jag bara skummade igenom sidan.

Lycka till i Stockholm!
    Tack fick faktiskt lovord från juryn som inte tyckte vi skulle sälja ideen efter uf utan driva det vidare själva Ok, ska kolla på de! Inte jag som har hand om sidan men får påpeka detta.

frasse21s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    I morgon och på tisdag är det SM i UF på älvsjömässan i stockholm! Någon mer än jag som ska dit och ställa ut eller någon som ska dit och kolla? Öppet tiderna är för övrigt 18:30-21:00 i morgon och 09:00-15:00 på tisdag. Fri entré båda dagarna.

Har precis startat ett UF företag "Byggis och Svettis" med 3 i klassen. Vi är snickare =)

Citat Ursprungligen postat av bossen Visa inlägg
    Har precis startat ett UF företag "Byggis och Svettis" med 3 i klassen. Vi är snickare =)
    Måste man inte ha bygglov?

Citat Ursprungligen postat av Deluxe Visa inlägg
    Måste man inte ha bygglov?
    Bygglov är när du t.ex ska smälla upp en friggebod i trädgårn så måste du be om lov för att sätta den där.
    Man behöver ingen utbildning för att vara snickare.
    Kolla gärna in mina fordon:Yamaha Aerox, Speedciao'n, Masai db50, flakmoppe

Citat Ursprungligen postat av Tim Visa inlägg
    Bygglov är när du t.ex ska smälla upp en friggebod i trädgårn så måste du be om lov för att sätta den där.
    Man behöver ingen utbildning för att vara snickare.
    Ahh så pass
    Men måste man inte ha något tillstånd eller certifikat om man är snickare eller något sånt?

Citat Ursprungligen postat av Deluxe Visa inlägg
    Ahh så pass
    Men måste man inte ha något tillstånd eller certifikat om man är snickare eller något sånt?
    Nej. Men man får ett bevis att man är "fullbetald" när man har varit lärling i ett antal timmar nånting på 6500 tror jag. Då är man en "riktig snickare"

Men man kan fortfarande jobba som snickare när man går på gymnasiet. Jag går i 2an på gymnasiet och om jag jobbar på något lov hos en vanlig firma får jag minst 83/h plus semesterersättning. Det får alla. Jobbar man när man går 1a året får man 75/h plus semesterersättning.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in