köpa rieju drac utan "papper"

ja det är nu så att jag har chans att köpa en rieju drac (30 moppe) för en lite billigare summa, MEN han som säljer den har inga "papper" på den utan bara ett handskrivet kvitto från förra ägaren.

ramnr finns men frågan är om man kan beställa hem papperna på något sätt? eller får man leta upp den ursprungliga säljaren och be han beställa hem papperna och sedan skriva över moped på mig och skicka pappret efteråt

någon som vet?

(har sökt och finns lite trådar om detta men ingen som förklarar min situation)

Mvh Isa

Ta kontakt med Garage24 f.d Jofrab, vill minnas att det är generalimportören för ett flertal mopedmärken som säljs i Sverige.
    De lär kunna ordna ett nytt typintyg, dock vet jag att det inte är billigt.

http://www.garage24.se/web/Hem.aspx

Huttis avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Varför vill du ha papprena? behövs väl inte så länge du vet att den inte är stulen?
    §6.2 Signaturer: Om du har en signatur så ska den uppfylla dessa krav: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid en skärmupplösning på 1280x1024 pixlar. Om du ska ha en bild i signaturen så är max tillåtna storlek på bilden 468x60 pixlar. Har du både text och bild så gäller max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024 pixlar. För att signaturen ska uppfattas som giltig så ska den följa ovanstående samt inte uppfattas stötande eller kränkande av andra användare.

Citat Ursprungligen postat av Lange Visa inlägg
    Ta kontakt med Garage24 f.d Jofrab, vill minnas att det är generalimportören för ett flertal mopedmärken som säljs i Sverige.
    De lär kunna ordna ett nytt typintyg, dock vet jag att det inte är billigt.

http://www.garage24.se/web/Hem.aspx
    man det är ju fortfarande inte jag som äger mopeden juridiskt sätt så jag tror inte jag får tillgång till att kunna skriva över mopeden på mig själv
    Citat Ursprungligen postat av Hutti Visa inlägg
    Varför vill du ha papprena? behövs väl inte så länge du vet att den inte är stulen?
    om den blir anmäld stulen sen då ^^

Emil123s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Kolla upp ramnumret, om det verkar grönt så skriv ett kvitto när du köper den. Om den skulle bli anmäld stulen senare, vilket är högst otroligt så har du ändå kollat upp så den var okej när du köpte den och på så vis sitter du säkert.

Några riktiga papper på en 30-moppe finns inte så vitt jag vet?
    Don´t make excuses, make horsepower!

Citat Ursprungligen postat av Emil123 Visa inlägg
    Kolla upp ramnumret, om det verkar grönt så skriv ett kvitto när du köper den. Om den skulle bli anmäld stulen senare, vilket är högst otroligt så har du ändå kollat upp så den var okej när du köpte den och på så vis sitter du säkert.

Några riktiga papper på en 30-moppe finns inte så vitt jag vet?
    men det måste väll finnas något papper som visar att denna mopeden ägs av mig och inte dig annars hade jag kunnat ta en 30 moped och skriva ett eget kvitto att svea svensson sålt den till mig ?

Citat Ursprungligen postat av mh furia Visa inlägg
    men det måste väll finnas något papper som visar att denna mopeden ägs av mig och inte dig annars hade jag kunnat ta en 30 moped och skriva ett eget kvitto att svea svensson sålt den till mig ?
    De ända papper du kan ha på en 30moped är original typintyg, försäkringsbevis och hanskrivet kvitto.

Citat Ursprungligen postat av elisson Visa inlägg
    De ända papper du kan ha på en 30moped är original typintyg, försäkringsbevis och hanskrivet kvitto.
    okej är det vanligt att original typintag saknas?

Citat Ursprungligen postat av Sk0gis Visa inlägg
    Ja, det är mycket vanligt.
    okej så man får alltså gå efter senaste registreringsbevis och ett väl utformat handskrivet kvitto

tack för alla svar föressten kanske blir en rieju trots allt^^

Räcker med att du har kvitto och att du har bevis på att den har varit försäkrad
    30 moppe själv eller ^^

aja det var bra farsan ville inte gå med på att köpa annars

Bra är om han visar upp försäkringsbevis på den så vet du att den inte är stulen. Typintyg är de inte många som har kvar

Har haft 2 st
    hehe köpte eu-moped så det var lite mer klödd papper osv

antar att 30 moppar ses som cykel i juridisk väg därför inte så mycket papper ? eller

Huttis avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Något sådant ja,
    §6.2 Signaturer: Om du har en signatur så ska den uppfylla dessa krav: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid en skärmupplösning på 1280x1024 pixlar. Om du ska ha en bild i signaturen så är max tillåtna storlek på bilden 468x60 pixlar. Har du både text och bild så gäller max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024 pixlar. För att signaturen ska uppfattas som giltig så ska den följa ovanstående samt inte uppfattas stötande eller kränkande av andra användare.

för att dra slutsats då om killen har registreringsbevis och jag skriver ett kvitto så bör jag ligga säkert,

Citat Ursprungligen postat av elisson Visa inlägg
    Bra är om han visar upp försäkringsbevis på den så vet du att den inte är stulen. Typintyg är de inte många som har kvar
    Även om den är försäkrad kan den vara stulen
    som sagt så finns det inget register på 30 moppar eftersom dom inte är registrerade. Finns lika mycket koll på 30 mopeder som cyklar.
    Om den nu skulle vara stulen, och polisen kommer å knackar på så tar dom mopeden ifrån dig och kan anmäla dig för häleri, med den förmildrande omständigheten god tro.

ja men mindre chans om han har ett registreringsbevis och ramnr inte är anmält stulet

Citat Ursprungligen postat av The_svensson Visa inlägg
    Även om den är försäkrad kan den vara stulen
    som sagt så finns det inget register på 30 moppar eftersom dom inte är registrerade. Finns lika mycket koll på 30 mopeder som cyklar.
    Om den nu skulle vara stulen, och polisen kommer å knackar på så tar dom mopeden ifrån dig och kan anmäla dig för häleri, med den förmildrande omständigheten god tro.
    Ja men oftast inte

Citat Ursprungligen postat av mh furia Visa inlägg
    ja men mindre chans om han har ett registreringsbevis och ramnr inte är anmält stulet
    Finns inte registreringebevis till 30/25 mopeder

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in