1. #1

    Exclamation EL-problem, stort behov av hjälp!

    Hej!

    Det började med att säkringen gick på min Speedfight, men varje gång den gick bytte jag till en ny och då fungerade den en start, men sedan gick den igen...

    Nu startar den inte med elstarten alls fast jag byter säkring, men själva tändningen lyser när jag vrider om nyckeln och tutan fungerar...

    börjar bli riktigt frustrerad över att den inte går igång, kicka igång den går alldeles utmärkt med då fungerar ju inte blinkerserna m.m

    Bromsljuset lyser när jag startar mopeden med kicken och slocknar så fort jag bromsar. Moppen är också stendöd när jag försöker starta den med elstarten, inga klick eller liknande...

    Någon på Moppenet som kan något om detta?

    LITE BILDER PÅ DET HELA!

    någon som vet vad detta är?



    är detta startrelät?




    hur allt är kopplat o sånt nu...



    Kom nu på att jag tvättade hela moppen för nån vecka sedan när det fungerade, kan det ha något med saken att göra?

    Jag öppnade också upp variatorkåpan, kan det ha hänt något därinne?


    // orree
    Senast redigerat av orree den 2011-04-02 klockan 13:48.
    Söker Aluminium Fotplattor till min Speedfight, tveka inte o PM'a!

  2. #2

    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    västervik
    Inlägg
    975
    låter som att det har blivit kortis nånstans, kan inte ngt om elsystemet på speedfight men det kan mycket troligt ha kommit vatten och gör att det har blivit kortis som då bränner säkringen
    §6.2 Signaturer: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid skärmupplösning 1280x1024. Max tillåten storlek på bild är 468x60 pixlar, har du både text och bild så tillåts max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024.

  3. #3
    tack för svaret!

    vad ska jag göra åt detta?
    Söker Aluminium Fotplattor till min Speedfight, tveka inte o PM'a!

  4. #4
    Må vara något liknande på min moped, men i mitt fall så har moppen bara stått helt orörd i källaren, och elstarten funkar inte ändå... kan ju vara någon fukt som trängt in nånstans strax efter jag ställt in den men den bästa är väl att gå igenom elen med en sån där sak man kopplar till batteriet sen sticker in i kablarna på moppen för att se om det finns nån kräm kvar, minns ej namnet på den därav min konstiga beskrivning.

  5. #5

    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    västervik
    Inlägg
    975
    Citat Ursprungligen postat av orree Visa inlägg
    tack för svaret!

    vad ska jag göra åt detta?
    haha, du kunde nästan ha listat ut det själv

    men när du säger att den inte startar med elstarten menar du att den inte ens drar på elstarten eller att den inte vill starta?`


    Citat Ursprungligen postat av Gbgräddglass Visa inlägg
    Må vara något liknande på min moped, men i mitt fall så har moppen bara stått helt orörd i källaren, och elstarten funkar inte ändå... kan ju vara någon fukt som trängt in nånstans strax efter jag ställt in den men den bästa är väl att gå igenom elen med en sån där sak man kopplar till batteriet sen sticker in i kablarna på moppen för att se om det finns nån kräm kvar, minns ej namnet på den därav min konstiga beskrivning.
    multimeter menar du?

    och att inte elstarten funkar brukar kunna va att det är dpligt kräm i batteriet?
    §6.2 Signaturer: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid skärmupplösning 1280x1024. Max tillåten storlek på bild är 468x60 pixlar, har du både text och bild så tillåts max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024.

  6. #6
    den är stendöd på elstarten, låter ingenting... kicken fungerar däremot utmärkt! Jag provade en multimeter på batteri skruvarna, runt 12 kom jag upp i, så batteriet borde alltså inte vara problemet?

    men hur ska jag fixa kortslutningen om det blivit en sådan?
    Söker Aluminium Fotplattor till min Speedfight, tveka inte o PM'a!

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av kattens Visa inlägg
    haha, du kunde nästan ha listat ut det själv

    men när du säger att den inte startar med elstarten menar du att den inte ens drar på elstarten eller att den inte vill starta?`




    multimeter menar du?

    och att inte elstarten funkar brukar kunna va att det är dpligt kräm i batteriet?
    nja, de tror jag inte :/ får testa med ett nytt batteri och testa då..

  8. #8

    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    västervik
    Inlägg
    975
    Citat Ursprungligen postat av orree Visa inlägg
    den är stendöd på elstarten, låter ingenting... kicken fungerar däremot utmärkt! Jag provade en multimeter på batteri skruvarna, runt 12 kom jag upp i, så batteriet borde alltså inte vara problemet?

    men hur ska jag fixa kortslutningen om det blivit en sådan?
    okej, men om du kommer upp så bra så ska det inte va det som är problemet.
    och el är tyvärr inte min starka sida men hur mkt är det som inte funkar? är det bara elstarten eller annat med? och om det är bara enstarten så är det ju nånstan där som det är kortis, bara mäta med en multimeter var du ska ha ström osv.


    Citat Ursprungligen postat av Gbgräddglass Visa inlägg
    nja, de tror jag inte :/ får testa med ett nytt batteri och testa då..
    men är den stendöd eller? testa att ladda batteriet
    §6.2 Signaturer: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid skärmupplösning 1280x1024. Max tillåten storlek på bild är 468x60 pixlar, har du både text och bild så tillåts max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024.

  9. #9
    Gillos avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    1 283
    Tickar inte ens startrelät för dig ? För där har du felet om den inte tickar när du trycker på startknappen troligtvis!
    Citat Ursprungligen postat av Drenner Visa inlägg
    varvstoppet 24/7!
    "Your friends are close but your enemies are closer" -The Way To Suicide

  10. #10
    Det som inte fungerar är elstarten + blinkers. Hur ska jag veta om det är startrelät det är fel på?
    Senast redigerat av orree den 2011-04-01 klockan 19:17.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in