1. #1

    Dubbla kylare - Rieju Drac

    Hejsan. Jag funderar på att fixa dubbla kylare på min drac dels för att jag har en extra kylare hemma och för att jag stuntar mycket vilket ger noll fartvind.
    Orkar vattenpumpen pumpa runt vatten för två kylare? Är det något annat jag bör tänka på?

    Mvh

  2. #2
    har för mig att denna frågan har varit upe för och då har svaret varit ja dvs vattenpumpen orkar pummpa runt vattnet

  3. #3
    Satsa på en kylfläkt på nuvarande kylaren istället

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av mh furia Visa inlägg
    har för mig att denna frågan har varit upe för och då har svaret varit ja dvs vattenpumpen orkar pummpa runt vattnet
    Okej tack.
    Citat Ursprungligen postat av Nikke Visa inlägg
    Satsa på en kylfläkt på nuvarande kylaren istället
    Grejjen är att jag har en kylare liggandes och slangar är inga problem. Jag har ju även tagit bort oljetanken så det är bara tomt där.

  5. #5
    Kopplar du kylarna paralellt blir det lättare för pumpen att pumpa runt vattnet.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Kopplar du kylarna paralellt blir det lättare för pumpen att pumpa runt vattnet.
    blev lite nyfiken vad är en parallel koppling ? på kylarna då, man kan väll bara koppla på ett sätt?

  7. #7
    Emil123s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Kjula flygraka
    Inlägg
    688
    Citat Ursprungligen postat av mh furia Visa inlägg
    blev lite nyfiken vad är en parallel koppling ? på kylarna då, man kan väll bara koppla på ett sätt?
    Går att paralell- eller seriekoppla, det förstnämnda innebär att man sätter två delningar på slangarna så hälften av vattnet går igenom den ena kylaren och den andra hälften går igenom den andra, om man seriekopplar så går vattnet genom båda kylarna innan det kommer tillbaks till motorn.

    Har seriekopplat på en Drac med en kylare från en Derbi Senda och det funkade prima, man måste bara ta bort oljetanken och göra fästen till kylaren.
    Don´t make excuses, make horsepower!

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Emil123 Visa inlägg
    Går att paralell- eller seriekoppla, det förstnämnda innebär att man sätter två delningar på slangarna så hälften av vattnet går igenom den ena kylaren och den andra hälften går igenom den andra, om man seriekopplar så går vattnet genom båda kylarna innan det kommer tillbaks till motorn.

    Har seriekopplat på en Drac med en kylare från en Derbi Senda och det funkade prima, man måste bara ta bort oljetanken och göra fästen till kylaren.
    Om man nu ska bygga en så kallad delning på slangarna, Hmm borde det inte hålla bättre om man bygger egna rör i koppar?

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Emil123 Visa inlägg
    Går att paralell- eller seriekoppla, det förstnämnda innebär att man sätter två delningar på slangarna så hälften av vattnet går igenom den ena kylaren och den andra hälften går igenom den andra, om man seriekopplar så går vattnet genom båda kylarna innan det kommer tillbaks till motorn.

    Har seriekopplat på en Drac med en kylare från en Derbi Senda och det funkade prima, man måste bara ta bort oljetanken och göra fästen till kylaren.
    vad tror du är bäst serie eller parallel käns som vattnet kyls 2 gånger/går längre väg= kalle vatten när det komemr till cylindern ? Eller?



    Citat Ursprungligen postat av HilmeR Visa inlägg
    Om man nu ska bygga en så kallad delning på slangarna, Hmm borde det inte hålla bättre om man bygger egna rör i koppar?
    vanlig pvc håller ju också rätt så bra om någon inte vill förstöra för dig

  10. #10
    Drac_Drivers avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    432
    Jag har dubbla kylare på min Rieju Drac och det funkar hur bra som helst !
    http://www.moppenet.nu/image.php?type=sigpic&userid=429&dateline=12927528  55

  11. #11
    Tjena! Hur har du kopplat på din drac Drac_Driver?? Hade du T eller Y koppling?
    En kille sa att jag skulle klippa den vita CDI sladden på derbi så går den i 120!

  12. #12

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    om du tänker efter är väl T och Y kopplingar likadana?

    paralell och seriekoppling finns.
    T och Y blir ju knappast samma, eller?
    En kille sa att jag skulle klippa den vita CDI sladden på derbi så går den i 120!

  14. #14

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Spevan Visa inlägg
    T och Y blir ju knappast samma, eller?
    Inte riktigt, T har lite mer motstånd än Y(förutsatt att inflöde delas till V) men flödet är väl inte så högt för en moped så är dimensionen 12mm eller större så är de nog skitsamma vad som används.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in