Lossa svänghjulet

Jag får inte loss svänghjulet på min motor, jag tar i jättemycket (använder avdragare) men den vill inte poppa ut. Ska jag bara ta i ännu mer? eller kan något skadas?

Tja! Jag har lossat svänghjulet på flera av mina skotrar och flera av mina mopeder jag haft och ibland sitter de som bara satan. Använder du en avdragare som sitter fint både kring svänghjulet och pinnen fint mitt på axeln så är det bara att fortsätta att dra, när du känner att nu jävlar går det inte att ta i mer så ta en hammare och knacka på svänghjulet så släpper det. PS se till att du tagit bort muttern först och främst för det misstaget har man ju gjort förr.. xD

Zätas avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Signatur raderad p.g.a. brott mot §6.2.
    MNFs regler
    Det var som fasen..

Drac_Drivers avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ta en "muttersmack" och använd på svänghjulsavdragaren. Med den ska den funka, annars är svänghjulet fastsvetsat eller nåt
    http://www.moppenet.nu/image.php?type=sigpic&userid=429&dateline=12927528  55

Jag har använt mutterknack med, och den vill verkligen inte släppa! :o

Hur menar du med att jag ska knacka på svänghjulet?

Såg också att skruven verkar ha tryckt så hårt på vevens gängor att de pressats ihop.. Så det är typ inte att få på muttern nu

Vad har du för moped?

Och vad var det med att det inte går att få på muttern, vilken mutter!?

Har aldrig varit med om en moped där man inte fått av svänghjulet, jag har bara använd hylsor och muskelkraft vid både av och påföring av svänghjulets mutter.

Som det låter får du nog skaffa dig ett nytt vevparti sen. Så banka, värm och smörj så bör det lossna tillslut om den inte är fastsvetsad (vilken jäkla tattare som nu gjort det..). Akta blocket bara så du inte skadar den i alla fall.

Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    eller så gör man det ordentligt och använder avdragare och värme. går avdragaren sönder så äre skräp. då fixar man en bättre som håller.
    Förstår inte piken.

Som han skrev så är vevpartiet redan kasst och med stor sannolikhet kommer svänghulet även vara kasst. Jag har bara använt buzettis svänghjulsavdragare och dem har fungerat utmärkt.

1. Spärra med kolvstopp
    2. Rätt storlek på hylsan
    3. Hävarmseffekt
    4. Det ska lossna

Har aldrig behövt värma eller något själv, det har lossnat när man har tagit i med musklerna helt enkelt.

Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    nu ska han ha väck svänghjulet och inte muttern?
    Det är visserligen inte muttern jag pratar om heller men det fungerar på samma sätt.

Det är en rieju drac, alltså jag fick ju av muttern som sitter på svänghjulet. Men när jag ska ta bort svänghjulet med avdragaren så går det verkligen inte! Har testat med mutterknack, gick inte heller.. Hur ska jag värma?

Du ska försöka värma så inte vevpartiet blir varmt också.

Vad användr du för avdragare egentligen? anväder duen sådan dyr avdragare som är gjord just för am6 mopederna? Jag har alltid använt en smidig kloavdragare med 2 armar. 2 stycken armar fattar grepp om svänghjulet på svänghjulets baksida medans bulten på avdragaren jag länkar trycker mot axeln på moppen(vevaxeln). http://www.twostrokerider.se/upload/avdragare_307.gif

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in