1. #1

    Sportluftfilter Yamaha DT50MX?

    Tjenare, jag har en Yamaha DT50MX som misständer och går dåligt i början när den inte är varm, men när den blir varm går den bra. Den är urpluggad, och jag är sugen på sportluftfilter. Men när jag snackade med en kunnig poolare sa han att det inte kommer funka så bra. Jag är ändå sugen på sportluftfilter och tänkte kolla - borde jag skaffa sportluftfilter? Vilket? Tips?

  2. #2
    Nej det borde du inte. Du borde också varmköra den bättre, den ska inte misstända som ett fan bara för att den är kall. Det borde gå att köra med lågt gaspådrag även när den är kall.

    Det enda du uppnår är att den drar mer bensin och låter betydligt mer. De enda gångerna du ska ha sportluft på DT50MX är om du har en bra portad "70cc"-cylinder eller malossi-cylinder.

  3. #3
    Ja det tycker jag också. Jag har bytt cylider, kolv kolvringar, tändspole, tändhatt och tändsladd, men ändå går den dåligt i början. Jag vet inte om det är något med luften och bensinen. Jag har nålen högst upp nu, dvs clipset längst ned. Borde jag ändra på det? Jag har prövat att ha nålen lite överallt, men jag vill att den ska vara så stark som möjligt, så jag lämnade clipset till sist längst ned (nålen så högt upp som det går).

  4. #4
    Är nog bäst att du skriver hur hela din setup om du vill ha förslag på hur den ska gå bättre.

    Skriv ut:
    Cylinder (vilken typ av cylinder du har (exakt märke och modell, ex: Airsal "70cc")
    Förgasare (vilken typ av förgasare du har (exakt märke och modell, ex: Mikuni 20mm)
    Insug (Vilken diameter ditt insug har)
    Luftintag (Vad du använder för filter, ex: original luftburk, eller borrad luftburk, etc..)
    Reedventil
    Drevning (ex: 13/50)
    Topplock
    Avgasrör

  5. #5
    Helt ny standard cylinder (40mm).
    Förgasaren är också standard, Dim: 10
    Standard insug (10mm), men det är ostrypt, dvs utan plugg
    Original luftburk, med som sagt är jag sugen på sportluftfilter. Ägaren innan mig har borrat ca. 4 hål i luftburken. (tror jag, det är i alla fall fyra borrade hål på "burken" under vänster kåpa.)
    Original reedventil, bytte dock membran förra veckan.
    När jag köpte moppen var framdrevet upp drevat till 14, men jag har drevat ner den till 11, så nu har jag 11 fram och original bak, 50 tror jag de e. Så 11/50.
    Toppblocket är original.
    Jag vet inte vad det innebär, men grabben jag köppte moppen av sa att det var en "expentionskrök" på den.
    Annars är allt annat original (förutom lite utseenede saker som t.ex. baklyse osv...)

  6. #6
    Jadu, drevningen bör den gå bra med i alla fall. Det är förgasarjusteringar bara antagligen. Vad du ska justera vet jag inte, men antagligen luftskruv och nålen bör ställas in bättre. Sedan kanske det är värt att kolla upp huvudmunstycket.

  7. #7
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    byt till större munstycke och kolla om det går bättre
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  8. #8
    aa, får göra det, men jag förstår inte, ni menar alltså att den fortfarande får för lite bensin, fast jag har nålen så högt uppe som möjligt? Större munstycke betyder väl att den får mer soppa ? Ett annat problem jag har är att den värmenyper när jag kört länge på fyran i ofta en nedförsbacke eller raksträcka. Vad beror det på? Jag tror det heter värmenyp, den nyper i alla fall ill lite, och lägger bara av.

  9. #9
    Låter som du har för litet munstycke helt klart eftersom den nyper.

    Saken är den att munstycket, nålen och luftskruven påverkar förgasaren och motorn vid olika mycket gaspådrag. Om jag minns rätt så står luftskruven för lägst gaspådrag, sen kommer nålen och sedan huvudmunstycket.


  10. #10
    Jaha, jag trodde att nålen och huvudmunstycket var ungefär samma, bara det att huvudmunstycket ändrar nålens standard Jag var och drog på trimrör på min poolares Yamaha Jogr igår, och vi bytte även huvudmunstycke. Han köpte en hel sats så jag undrar om jag kan ta ett munstycke från honom eller om det måste vara speciella munstcken till just min moppe. Isåfall, kan jag få en länk?

    Den kommer alltså gå snabbare med större huvudmunstycke ?

  11. #11
    Choffe94s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Ort
    Nykvarn,Södertälje
    Inlägg
    90
    vrf sätta på sportluftfilter har aldrig kommit på fördelen med sportluftfilter

  12. #12
    Men jag behöver inte sportluftfilter... Det ska man ha om man trimmat ordentligt, då original luftburk inte levererar så mycket luft som behövs. Men det är alltså munstycket som gör att min moppe värmenyper?

  13. #13
    med stor sannolikhet ja.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in