Ämne: ToppLocket

  1. #1

    ToppLocket

    mina topplocks bultar/muttrar skrivas loss av sig själv när jag kör, sen läcker det ut olja och sånt på motorn och hittar inte läckan. kan det bero på att topplockets bultar lossnar av sej själv och hur ska jag göra för att få dom att sitta fast redigt.


    tack på förhand!

  2. #2

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Mange Visa inlägg
    låsningsmuttrar ska du ha! försökt dra toppen lite mer? kollat packningarna?
    ja det har jag satte dit nya packnigar i förgår och har nästan dragigt åt topppen så mkt jag kan.
    men vart kan man köpa sånna lås muttrar då?
    den som gapar efter en galen fågel ser inte skogen för alla ben

  4. #4

  5. #5
    Drac_Drivers avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    432
    Pinbultarna har specialgänga (iaf på vissa motorer) så du kan nog inte använda muttrar från en järnaffär om du inte vill sabba gängorna. Jag skulle ta Loctite på alla fyra muttrar. Sen att den läcker tror jag beror på att ena muttern inte sitter åt, fixa det så ska det nog fungera finfint.
    http://www.moppenet.nu/image.php?type=sigpic&userid=429&dateline=12927528  55

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Mange Visa inlägg
    Vilken järnaffär som helst skulle Jag gissa på. Skev topp? Efterdragit?
    toppen är inte skev men efterdragit?
    lite dålig på mopeder men frågar man inte så lär man ju sig inget
    den som gapar efter en galen fågel ser inte skogen för alla ben

  7. #7
    MT50 = M8.

    Köp nya pinnbultar och nya muttrar med brickor och dra åt lagom. Drar du åt för hårt riskerar du gängpaj i motornblocket. (dock inte så troligt eftersom det är M8, men man ska ändå inte dra åt för hårt..)

  8. #8
    derbi_crilles avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    1 912
    Citat Ursprungligen postat av Nizor Visa inlägg
    MT50 = M8.

    Köp nya pinnbultar och nya muttrar med brickor och dra åt lagom. Drar du åt för hårt riskerar du gängpaj i motornblocket. (dock inte så troligt eftersom det är M8, men man ska ändå inte dra åt för hårt..)
    de är inte m8 gängor på den delen som sitter i blocket de är m6 den delen som sitter i blocket och m8 den andra delen
    Citat Ursprungligen postat av Flarsson Visa inlägg
    Att ha kasst sex är lite som att äta gårdagens pizza micrad, det är rätt najs men inget man skryter om.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av derbi_killen Visa inlägg
    de är inte m8 gängor på den delen som sitter i blocket de är m6 den delen som sitter i blocket och m8 den andra delen
    Ofan, då lär man sig något nytt... Har alltid tyckt att det sett lika brett ut hela vägen ner. I så fall bör man vara lika försiktig som med dem flesta äldre mopeder.

  10. #10
    derbi_crilles avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    1 912
    Citat Ursprungligen postat av Nizor Visa inlägg
    Ofan, då lär man sig något nytt... Har alltid tyckt att det sett lika brett ut hela vägen ner. I så fall bör man vara lika försiktig som med dem flesta äldre mopeder.
    på mt5 är de så iallafall antar att de är en mt5:a han snackar om efter som han har en bild på en mt5 som avatar
    Citat Ursprungligen postat av Flarsson Visa inlägg
    Att ha kasst sex är lite som att äta gårdagens pizza micrad, det är rätt najs men inget man skryter om.

  11. #11

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av derbi_killen Visa inlägg
    på mt5 är de så iallafall antar att de är en mt5:a han snackar om efter som han har en bild på en mt5 som avatar
    Ser dock ut som M8 i både ändar:
    http://www.rinab.nu/Aeldre-Mopeder-3...t-M8-x-114.htm
    http://www.alvars.se/pinnbult-cylind...762-c-184.aspx
    http://eklundsmopedomotor.com/aspx/d...&fromPage=meny
    http://www.garage24.se/web/Moped/Res...%29-47703.aspx

  13. #13
    Det är M8 i bägge ändar på MT5.

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Det är M8 i bägge ändar på MT5.
    Som jag undermedvetet visste då

    derbi_killen uttala dig inte om du inte vet.

  15. #15
    skruvlås då?

  16. #16
    derbi_crilles avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    1 912
    Citat Ursprungligen postat av Nizor Visa inlägg
    Som jag undermedvetet visste då

    derbi_killen uttala dig inte om du inte vet.
    på mina 3 mt5 jag haft har de vart så iaf va ute och kolla precis så är de på min iallafall...
    Citat Ursprungligen postat av Flarsson Visa inlägg
    Att ha kasst sex är lite som att äta gårdagens pizza micrad, det är rätt najs men inget man skryter om.

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av derbi_killen Visa inlägg
    på mina 3 mt5 jag haft har de vart så iaf va ute och kolla precis så är de på min iallafall...
    Det vill vi se bilder på. För av dom 20-30 hondamotorer jag skruvat och alla andra jag kommit i kontakt med har det varit M8 på alla.

  18. #18
    Är ganska säkert jag med på att det varit M8 hela vägen på de två jag har haft.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in