Ämne: Kymco Super 9

  1. #1
    will3s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 507

    Kymco Super 9

    Tjenare MoppeNet, jag har då fått en Kymco Super 9 för inte så länge sedan och jag tänkte sätta en 12:a på den, har någon en mall för det?
    Skulle vara väldigt tacksam för svar )

    Sen om man byter variatorplatta eller vad det nu heter (är väl ingen riktig v-ring på s9?), får man sämre axx?

    Tacksam för svar!
    MVH. Wille

  2. #2
    Citat Ursprungligen postat av SpejarN Visa inlägg
    Tjenare MoppeNet, jag har då fått en Kymco Super 9 för inte så länge sedan och jag tänkte sätta en 12:a på den, har någon en mall för det?
    Skulle vara väldigt tacksam för svar )

    Sen om man byter variatorplatta eller vad det nu heter (är väl ingen riktig v-ring på s9?), får man sämre axx?

    Tacksam för svar!
    MVH. Wille
    ang 12:an:
    antar du syftar på en 12" bas i packboxen?
    rekommenderar dock två mindre högtalare (5.25"/6x9")
    med inbyggda diskanter för att få röst med när du spelar.
    Du behöver även ett kraftigt steg för att driva den vilket kan vara
    dyrt/väldigt svårt att hitta kraftfullt steg som också ska passa på det
    begränsade utrymmet man har på en moped.
    Jag byggde ett stereobygge i min Super 9 nyligen och använde 2st
    GAS 6x9" och ett GAS Alpha Steg på 400W (Högtalarna hade max effekt på 240W)
    Steget var relativt litet men krävde mod för att passa i boxen.
    så rekommenderar mindre högtalare, även om man vill ha bas så blir det inte särskilt
    bra med bara en stor högtalare i moppen.
    Du lär i vilket fall som få komplettera med ett kraftigt batteri extra.
    kolla gärna min video här på mnf under filmer, moped
    /Leega607

  3. #3
    will3s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 507
    Citat Ursprungligen postat av Leega607 Visa inlägg
    ang 12:an:
    antar du syftar på en 12" bas i packboxen?
    rekommenderar dock två mindre högtalare (5.25"/6x9")
    med inbyggda diskanter för att få röst med när du spelar.
    Du behöver även ett kraftigt steg för att driva den vilket kan vara
    dyrt/väldigt svårt att hitta kraftfullt steg som också ska passa på det
    begränsade utrymmet man har på en moped.
    Jag byggde ett stereobygge i min Super 9 nyligen och använde 2st
    GAS 6x9" och ett GAS Alpha Steg på 400W (Högtalarna hade max effekt på 240W)
    Steget var relativt litet men krävde mod för att passa i boxen.
    så rekommenderar mindre högtalare, även om man vill ha bas så blir det inte särskilt
    bra med bara en stor högtalare i moppen.
    Du lär i vilket fall som få komplettera med ett kraftigt batteri extra.
    kolla gärna min video här på mnf under filmer, moped
    /Leega607

    Tack för svar, men det var en "wheeliebar" jag tänkte på Fast jag har också tänkt bygga någon slags stereo i den, har kollat runt på olika högtalare osvosv

    Men vet du något om en wheeliebar på super9?

    //Wille

  4. #4
    will3s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 507
    Ingen som vet? :/

  5. #5
    Shöwteks avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 217
    Tror inte det finns någon färdig mall för en tolva till super9, utan du får nog mäta själv

    Ang variatorn så är det en hylsa som det är hack i, så variatorn inte växlar ut helt. det du kan göra är att köpa ny hylsa, eller så ska det gå att svarva.
    Axxet ska inte bli sämre, men ifall det blir så ska det räcka med lite lättare vikter

    Om stereobygge så kör jag 2 5,25'' och en värsting huvudenhet/stereo. Låter riktigt fint, och kan spela tillräckligt högt! Dock vet jag inte om det är så jävla bra att ha stereo i boxen när man stuntar..
    Citat Ursprungligen postat av rassespike Visa inlägg
    Alla "hypermoppar" har sån extrem Setup för att kunna komma över 100km/h sträcket..fattar inte de riktigt Min Setup e ju liksom bara TK underliggande o sportluftsfilter, större munstycke. Jag har varit uppe i 115km/h, uppmätt med bil bakom mej

  6. #6
    will3s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 507
    Citat Ursprungligen postat av Shöwtek Visa inlägg
    Tror inte det finns någon färdig mall för en tolva till super9, utan du får nog mäta själv

    Ang variatorn så är det en hylsa som det är hack i, så variatorn inte växlar ut helt. det du kan göra är att köpa ny hylsa, eller så ska det gå att svarva.
    Axxet ska inte bli sämre, men ifall det blir så ska det räcka med lite lättare vikter

    Om stereobygge så kör jag 2 5,25'' och en värsting huvudenhet/stereo. Låter riktigt fint, och kan spela tillräckligt högt! Dock vet jag inte om det är så jävla bra att ha stereo i boxen när man stuntar..
    Tack för svar!
    Får väl gå ut i garaget å mäta då haha, och ang. variatorhylsan så ska jag nog köpa en ny, kanske blir lite lättare vikter oxå för ännu bättre axx
    Hut tunga vikter ska man isf köpa?

    Min första moppe/scooter vettu, så jag kan inte så mycket haha, men jag försöker lära mig

  7. #7
    Danne__s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Bro
    Inlägg
    300
    Citat Ursprungligen postat av SpejarN Visa inlägg
    Tack för svar!
    Får väl gå ut i garaget å mäta då haha, och ang. variatorhylsan så ska jag nog köpa en ny, kanske blir lite lättare vikter oxå för ännu bättre axx
    Hut tunga vikter ska man isf köpa?

    Min första moppe/scooter vettu, så jag kan inte så mycket haha, men jag försöker lära mig
    har för mej att det är 8,5 grams orginal, så prova med 7,5 grams vikter? dom som kan bättre får rätta mej om ja har fel
    Senast redigerat av Danne__ den 2011-04-07 klockan 22:43.

  8. #8
    Shöwteks avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 217
    Citat Ursprungligen postat av SpejarN Visa inlägg
    Tack för svar!
    Får väl gå ut i garaget å mäta då haha, och ang. variatorhylsan så ska jag nog köpa en ny, kanske blir lite lättare vikter oxå för ännu bättre axx
    Hut tunga vikter ska man isf köpa?

    Min första moppe/scooter vettu, så jag kan inte så mycket haha, men jag försöker lära mig
    Tror danne har rätt, att det är 8,5 grams.
    Så köp 7,5 grams, sen testa båda 8,5 och 7,5 för 8,5 kan faktiskt gå bättre. Kom ihåg att lättare vikter behöver inte ge bättre axx, utan rätt vikter ger både bäst axx och topp
    Citat Ursprungligen postat av rassespike Visa inlägg
    Alla "hypermoppar" har sån extrem Setup för att kunna komma över 100km/h sträcket..fattar inte de riktigt Min Setup e ju liksom bara TK underliggande o sportluftsfilter, större munstycke. Jag har varit uppe i 115km/h, uppmätt med bil bakom mej

  9. #9
    will3s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 507
    Citat Ursprungligen postat av Danne__ Visa inlägg
    har för mej att det är 8,5 grams orginal, så prova med 7,5 grams vikter? dom kan bättre får rätta mej om ja har fel
    Såg att du hade en s9'a, har du en tolva på den? :o Om du har det, har du kvar måtten?

    Citat Ursprungligen postat av Shöwtek Visa inlägg
    Tror danne har rätt, att det är 8,5 grams.
    Så köp 7,5 grams, sen testa båda 8,5 och 7,5 för 8,5 kan faktiskt gå bättre. Kom ihåg att lättare vikter behöver inte ge bättre axx, utan rätt vikter ger både bäst axx och topp
    Ska pröva detta!

  10. #10
    Danne__s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Bro
    Inlägg
    300
    Citat Ursprungligen postat av SpejarN Visa inlägg
    Såg att du hade en s9'a, har du en tolva på den? :o Om du har det, har du kvar måtten?
    har ingen tolva på den, tkr den är lite för tung för att stunta med. men den är en grymt skön glidar moppe och det är det jag använder den till

  11. #11
    will3s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 507
    Citat Ursprungligen postat av Danne__ Visa inlägg
    har ingen tolva på den, tkr den är lite för tung för att stunta med. men den är en grymt skön glidar moppe och det är det jag använder den till
    Aa, iofs så är den ju tung (106kg om jag inte är helt ute och cyklar haha), men jag ska ge mig fan på att lära mig stunta med den ;D.
    Annars blire nog en annan nästa sommar(Aerox/BetaRR/Senda).

  12. #12
    Danne__s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Bro
    Inlägg
    300
    Citat Ursprungligen postat av SpejarN Visa inlägg
    Aa, iofs så är den ju tung (106kg om jag inte är helt ute och cyklar haha), men jag ska ge mig fan på att lära mig stunta med den ;D.
    Annars blire nog en annan nästa sommar(Aerox/BetaRR/Senda).
    precis 106kg, väger mkt men ligger som en flodhäst på vägen xD grymt stabil moppe

  13. #13
    Shöwteks avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 217
    Citat Ursprungligen postat av Danne__ Visa inlägg
    har ingen tolva på den, tkr den är lite för tung för att stunta med. men den är en grymt skön glidar moppe och det är det jag använder den till
    Håller med till 100% Stabilaste moppen som jag kört någonsin, dvs bättre än aerox, senda, drac, cpi, osv osv osv..
    106 kg torrvikt, sen soppa + olja på över 10 kg, sen har jag stereo och 14 ah batteri, så totalt minst 130 säkert för min?

    Du kommer säkert få serva framgaffeln en del om du stuntar.. vet inte om den pallar all vikt så bra när man slår ned
    Citat Ursprungligen postat av rassespike Visa inlägg
    Alla "hypermoppar" har sån extrem Setup för att kunna komma över 100km/h sträcket..fattar inte de riktigt Min Setup e ju liksom bara TK underliggande o sportluftsfilter, större munstycke. Jag har varit uppe i 115km/h, uppmätt med bil bakom mej

  14. #14
    will3s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 507
    Citat Ursprungligen postat av Shöwtek Visa inlägg
    Håller med till 100% Stabilaste moppen som jag kört någonsin, dvs bättre än aerox, senda, drac, cpi, osv osv osv..
    106 kg torrvikt, sen soppa + olja på över 10 kg, sen har jag stereo och 14 ah batteri, så totalt minst 130 säkert för min?

    Du kommer säkert få serva framgaffeln en del om du stuntar.. vet inte om den pallar all vikt så bra när man slår ned
    Ah, de var ju detdär också, så det blir ju en del stryk som framgaffeln får ta, men den är ju riktigt skön att bara glida runt på ;D
    Men som sagt så kommer jag nog inte ha den så jättelänge, kanske till nästa sommar, vill ha en Beta RR eller en Senda (sååååååå sexiga ;D)

  15. #15
    Danne__s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Bro
    Inlägg
    300
    Citat Ursprungligen postat av Shöwtek Visa inlägg
    Håller med till 100% Stabilaste moppen som jag kört någonsin, dvs bättre än aerox, senda, drac, cpi, osv osv osv..
    106 kg torrvikt, sen soppa + olja på över 10 kg, sen har jag stereo och 14 ah batteri, så totalt minst 130 säkert för min?
    haha precis blir ju ännu stabilare då haha

  16. #16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in