1. #1

    Post Klass 1 eller klass 2?

    Hejsan, jag köpte en moped ( Rieju drac rr från 02) som jag trodde var en 30 moped. Han som sålde den sa att det var en 30 moped, den hade heller ingen reggskylt. Men sen när jag kom hem så läste jag på typintyget så står det att det är en klass 1 moped.

    1. Ska jag ta 30 mopeds körkort eller ska jag ta för Eu moped?
    2. Finns det någon risk att någon har besiktat den som 30 moped fast den var en Eu moped från början.
    3. Om det skulle vara en Eu hur får jag ta i en reggskylt isåfall?

  2. #2

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Uppsala.
    Inlägg
    465
    1. Jadu. Om det nu är en riktig EU klass 1 45km/h moped så ta AM-kortet, annars förarbeviset om det är en "30-moppe".

    Jag har för mig att det på Klass 2-mopedernas typintyg står "Klass 1" eller "Klass2" beroende på om mopeden är en EU 30-moppe eller en Gammal (svensk) 30-moped!

    Om din moped är en Klass 1 45km/h-moped bör du ha ett registreringsbevis där registreringsnumret står på.

    Jag vet att det är rörigt men försök förstå att det finns EU Klass 1 och EU Klass 2 och Inom EU Klass 2 finns det EU (Klass 1) och gammaldags Svenska 30-mopeder (Klass 2). Efter infon som du uppgett verkar det som om du har en EU Klass 2 (Klass 1) då Riejun är ny.

    2. Jag tror inte det går/gick men jag är inte helt säker. Förr kunde man plugga ut mopeder och registrera dem som lätt-mc men det går inte längre.

    3. Om du har en Klass 1-moped kan man få nya regplåtar från Transportstyrelsen för någon hundralapp.



    EDIT:

    Läs mer här min kära nykomling till mopedvärlden!
    http://www.transportstyrelsen.se/sv/...g-for-klass-I/
    Citat Ursprungligen postat av DTrejsarn Visa inlägg
    Råkade såga lite i cylindern, men detta gör ingen större skillnad eller?

  3. #3
    Så min verkar alltså vara en Eu moped ?

  4. #4
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Kolla på ramnumret och ring till transportstyrelsen (minns inte exakt var) och kolla om den finns med. Om den finns med så är det EU-moped, om inte kan du köra tk-drac för glatta livet.

  5. #5
    För att förenkla det som killen ovanför skrev då jag tycker det såg mycket rörigt ut Och svårt att förstå om man är ny inom mopeder så finns det följande mopeder i sverige.

    Klass 1 EU = 45/kmh AM kort behövs för att köra
    Klass 2 EU = 25/kmh Förarbevis krävs om du inte fyllde 15 innan oktober 2009
    Klass 2 "30-moppe" = 30kmh Förarbevis krävs om du inte fyllde 15 innan oktober 2009

    Det du har är antingen en "Klass 1 EU" eller "Klass 2 (30-moppe)

    Men eftersom att det står klass 1 så har du köpt dig en "Eu 45 moped" och inte en 30-moppe så för din del blir det att beställa registreringskylt och ta AM kort om du vill kunna köra den lagligt.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av HilmeR Visa inlägg
    För att förenkla det som killen ovanför skrev då jag tycker det såg mycket rörigt ut Och svårt att förstå om man är ny inom mopeder så finns det följande mopeder i sverige.

    Klass 1 EU = 45/kmh AM kort behövs för att köra
    Klass 2 EU = 25/kmh Förarbevis krävs om du inte fyllde 15 innan oktober 2009
    Klass 2 "30-moppe" = 30kmh Förarbevis krävs om du inte fyllde 15 innan oktober 2009

    Det du har är antingen en "Klass 1 EU" eller "Klass 2 (30-moppe)

    Men eftersom att det står klass 1 så har du köpt dig en "Eu 45 moped" och inte en 30-moppe så för din del blir det att beställa registreringskylt och ta AM kort om du vill kunna köra den lagligt.
    Står så mycket skit på dem papprena. Både min jetforce och brorsans SR50 var enligt regbeviset både en Klass 1 moped och en Motorcykel. Enklaste sättet att ta reda på om det är en EU klass 1 är att se om det står ett reg nummer på regbeviset eller inte.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av moppedavid Visa inlägg
    Hejsan, jag köpte en moped ( Rieju drac rr från 02) som jag trodde var en 30 moped. Han som sålde den sa att det var en 30 moped, den hade heller ingen reggskylt. Men sen när jag kom hem så läste jag på typintyget så står det att det är en klass 1 moped.

    1. Ska jag ta 30 mopeds körkort eller ska jag ta för Eu moped?
    2. Finns det någon risk att någon har besiktat den som 30 moped fast den var en Eu moped från början.
    3. Om det skulle vara en Eu hur får jag ta i en reggskylt isåfall?
    Typintyg finns endast till "30 moped" och det är det du har köpt dig. Innan EU moped fanns så hette 30 moppe klass 1 moped, och efter 2003 så bytte det namn till klass 2 när den gamla "30 mopeden" skulle fasas ut. Det är därför det står klass 1 i ditt typintyg. Hade det varit en EU moped så hade det funnits ett registreringsbevis.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av The_svensson Visa inlägg
    Innan EU moped fanns så hette 30 moppe klass 1 moped, och efter 2003 så bytte det namn till klass 2 när den gamla "30 mopeden" skulle fasas ut.
    Det fanns två klasser även på den tiden, alla "stora" moppar hörde till klass ett och små lätta automatväxlade saker brukade höra till klass 2. Men visst är det som gjort för att förvirra, när gamla klass 1 helt plötsligt ska kallas klass 2...

  9. #9
    Det står inget om vad min registreringsskylt ska ha för nummer det står bara klass 1 på typ ingtyget.

  10. #10

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Uppsala.
    Inlägg
    465
    Himler: Du är snäll och försökte hjälpa MoppeDavid här men tyvärr så pratar vi om olika saker..

    Moppedavid: Lugna ner dig! Du har en "30-moped" men som G-son och Thesvensson och jag försökt förklara är att det finns två förgreningar inom "30-mopederna". Det blev klurigt och svårt att förstå detta pga EUs nya regler som kom till år 1998. Istället för att krångla till det i huvudet på dig ritar jag en bild som hjälp.



    Som du ser så har du enligt den gamla lagen en Klass 1-moped. Efter att de nya EU-reglerna började gälla fasades din moped in i EUs KlassII. Man kunde få typintyg för den gamla svenska Klass1 fram till år 2003.

    ( läs mer: http://www.transportstyrelsen.se/sv/...g-for-klass-I/ )


    Jag hoppas att du förstår vad vi menar! Skit i allt som har med registreringsskyltar att göra, ta Förarbeviset och INTE AM-körkortet!
    Citat Ursprungligen postat av DTrejsarn Visa inlägg
    Råkade såga lite i cylindern, men detta gör ingen större skillnad eller?

  11. #11
    Man lär sig något nytt varje dag!

  12. #12
    Tack så mycket.

  13. #13

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Uppsala.
    Inlägg
    465
    HimleR: Hehe, joo! Det roliga är att det stämmer. Det kan vara saker som detta med mopedernas klassindelning eller att man upptäckter att det är bättre att ta en annan väg med cykeln för att undvika de där jobbiga grushögarna..

    Moppedavid: Det är alltid kul att kunna hjälpa andra!
    Citat Ursprungligen postat av DTrejsarn Visa inlägg
    Råkade såga lite i cylindern, men detta gör ingen större skillnad eller?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in