1. #1

    MT5:a som inte går som den ska + FILM

    Lade upp en tråd om samma sak på mt5.se men ingen verkade komma med någon bra hjälp så jag tänkte kolla om det fanns någon här som har varit med om samma problem eller vet någonting. Börjar få slut på alternativ så skulle vara tacksam om någon löste det här för mig!

    Denna filmen säger det mesta
    Problemet började för cirka 2 månader sedan och har bara förvärrats. Jag har bytt munstycket både uppåt och nedåt ett antal storlekar utan någon framgång så jag är till 90% säker på att det inte har någonting med blandningen att göra eftersom den har gyllenbrunt stift, den ryker inte så speciellt mycket osv osv. Den har gått kanon med samma förgasar-inställning innan.

    Det som nyligen är bytt på den är: Tändstift, tändhatt, tändspole och voltregulator.
    Kollat så att det inte är någon tjuvluft.

    Setupen:
    Här är min setup om någon behöver den
    Avgasrör: Jamarcol, urpluggat
    Cylinder: Athena 65cc
    Drevning: 16-45
    Förgasare: Stage 6 Pwk 24mm med 120 munstycke
    Insug: Hemmabyggt
    Kolv: Athena
    Koppling: Original
    Luftfilter: Stage 6 double layer
    Membran: 4-läppars
    Topplock: Högkomp 45mm
    Tändstift: B7HS

    Tack på förhand!
    Senast redigerat av gud den 2011-04-26 klockan 16:02.

  2. #2
    testa fixa lite på luftskruven. tycker den bluddrar lite på filmen.

  3. #3
    Går den som den gör på filmen hela tiden? Eller blir det bra efter ett tag när den blivit varm ?

  4. #4
    Faktiskt hela tiden men det blir allt lite sämre när den blir varm skulle jag tro!

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av SHMETIFY Visa inlägg
    Går den som den gör på filmen hela tiden? Eller blir det bra efter ett tag när den blivit varm ?
    Den var körd cirka 300 meter på filmen när jag började köra snabbt. Men vad spelar det för roll om den går sämre när den är varm?

  6. #6
    Jag har nämligen haft exakt samma problem med min, men det ordnar sig för mig när min blir varm. Jag har försökt ganska mycket, och letat efter något problem, men har inte hittat något. Tillslut har jag för mig att jag bytte till större munstycke, ändrade på förgasar-inställningarna, och bytte till ett lite hårdare tändstift, och så gick den lite bättre. Men fortfarande, misstände den, och gick precis som på filmen, tills jag varvat ur den en gång, och den blivit riktigt varm. Så jag har fortfarande problemet, men jag stannar på näst högsta växeln (trean) ett lite längre tag, så den verkligen varvar ur, och blir varm, och efter det så funkar den bra.
    Fräsh MT5:a du har förresten
    Tyvärr har jag har inget bättre tips än att pröva ändra på förgasaren, (luftskruven, nålen osv...) och fortsätt skriva på forumet, det finns många kunniga här.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av SHMETIFY Visa inlägg
    Jag har nämligen haft exakt samma problem med min, men det ordnar sig för mig när min blir varm. Jag har försökt ganska mycket, och letat efter något problem, men har inte hittat något. Tillslut har jag för mig att jag bytte till större munstycke, ändrade på förgasar-inställningarna, och bytte till ett lite hårdare tändstift, och så gick den lite bättre. Men fortfarande, misstände den, och gick precis som på filmen, tills jag varvat ur den en gång, och den blivit riktigt varm. Så jag har fortfarande problemet, men jag stannar på näst högsta växeln (trean) ett lite längre tag, så den verkligen varvar ur, och blir varm, och efter det så funkar den bra.
    Fräsh MT5:a du har förresten
    Tyvärr har jag har inget bättre tips än att pröva ändra på förgasaren, (luftskruven, nålen osv...) och fortsätt skriva på forumet, det finns många kunniga här.
    Låter som om det är ungefär samma problem som mitt var i början, då jag också kunde gå upp på högvarv och sedan gick den bra igen men nu har problemet blivit grövre och grövre så nu kan jag inte ens komma upp i höga varvtal. Bara när den är precis nystartad. Jag har testat med att byta till olika munstycken, hårdare stift och justerat luftskruven osv. Tror fortfarande inte att det är någonting med förgasaren då den har gått kanonbra med samma inställning tidigare i vinter. Men jag har beställt ny cdi box till den som kommer i veckan! Men skulle det kunna vara att det har blivit en massa sot i förbränningskammarn så jag kanske behöver ta isär och göra rent?

  8. #8
    Det skulle det kunna vara. Kan även rekommendera att sota ur avgasröret. Det skulle kunna vara så att det är smuts i avgasröret, men det är kanske inte fullt troligt. Men jag tycker du ska testa sota ur ändå, har du inte gjort det på länge, så kommer den bli piggare i gasen och gå finare om du sotar ur röret.

  9. #9
    Kom just på att jag har växellådsolja som är till lastbilar i motorn, kan det påverka något?

  10. #10
    HEDINs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    Svalöv, Skåne
    Inlägg
    1 451
    Citat Ursprungligen postat av SHMETIFY Visa inlägg
    Jag har nämligen haft exakt samma problem med min, men det ordnar sig för mig när min blir varm. Jag har försökt ganska mycket, och letat efter något problem, men har inte hittat något. Tillslut har jag för mig att jag bytte till större munstycke, ändrade på förgasar-inställningarna, och bytte till ett lite hårdare tändstift, och så gick den lite bättre. Men fortfarande, misstände den, och gick precis som på filmen, tills jag varvat ur den en gång, och den blivit riktigt varm. Så jag har fortfarande problemet, men jag stannar på näst högsta växeln (trean) ett lite längre tag, så den verkligen varvar ur, och blir varm, och efter det så funkar den bra.
    Fräsh MT5:a du har förresten
    Tyvärr har jag har inget bättre tips än att pröva ändra på förgasaren, (luftskruven, nålen osv...) och fortsätt skriva på forumet, det finns många kunniga här.
    Man ska alltid ställa in en moppe när den är varm, så det är inte konstigt att den går lite sämre och bluddrar när den är kall..




    Citat Ursprungligen postat av gud Visa inlägg
    Kom just på att jag har växellådsolja som är till lastbilar i motorn, kan det påverka något?
    Ja man ska ju ha olja som är anpassad för våtkopplingar.
    Citat Ursprungligen postat av Sebbe Visa inlägg
    Abk kommer gå lös med sin kebab

  11. #11
    Tog av toppen och cylindern idag för att se att allt stämde och cylinderfotspackningen hade gått sönder och vissa delar var pressade så de låg och blockerade i portarna!

    Aja, antar att problemet är löst nu! Tack för all hjälp!

  12. #12
    Ja, det borde det vara , om du köper ny cylinderfotspackning kan det vara bra att byta lite överallt när du ändå håller på , dessa gamla moppar kan ha riktigt usla packningar efter alla år , men det är inget måste

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av SHMETIFY Visa inlägg
    Ja, det borde det vara , om du köper ny cylinderfotspackning kan det vara bra att byta lite överallt när du ändå håller på , dessa gamla moppar kan ha riktigt usla packningar efter alla år , men det är inget måste
    Jag beställde en topplockspackning och ett par kolvringar också, annars är alla packningar nyligen bytta

  14. #14
    Satte ihop moppen idag efter att jag hade bytt packningarna, kolvringarna och cdi boxen och när jag sedan skulle starta den så gick den så fett så att det knappt gick att gasa. Så jag tog av tändstiftet och kollade färgen och det var helt svart och torrt. Bytte till mindre munstycke så upptäckte jag att det inte heller hjälpte så jag bytte till det minsta och den gick fortfarande likadant. Rengjorde föggen- hjälpte inte. Bytte till kallar tändstift- hjälpte inte. Får snart panik om inte denna moppen går bra snart så vore gött om någon kunde klura ut vad felet är!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in