Fråga angående byte av cylinder

Hejsan!
    Hade tänkt skaffa en ny moppe med AM6a och sedan trimma denna något. Hade tänkt byta upp mig till "70cc". Har redan en 20mm förgasare liggande som kommer användas. Jag undrar följande:

1: Vad för cylinder rekommenderas? Den ska vara snäll mot originalveven och inte kosta allt för mycket.

2: Vad ska man tänka på när man byter cylinder på vätskekylda motorer? (har aldrig gjort det förr) Ska man tömma kylaren etc etc?

3: Vad för form av rör skulle passa bra till cylindern ni nämnt?

webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Citat Ursprungligen postat av DT-Davve Visa inlägg
    Hejsan!
    Hade tänkt skaffa en ny moppe med AM6a och sedan trimma denna något. Hade tänkt byta upp mig till "70cc". Har redan en 20mm förgasare liggande som kommer användas. Jag undrar följande:

1: Vad för cylinder rekommenderas? Den ska vara snäll mot originalveven och inte kosta allt för mycket.

2: Vad ska man tänka på när man byter cylinder på vätskekylda motorer? (har aldrig gjort det förr) Ska man tömma kylaren etc etc?

3: Vad för form av rör skulle passa bra till cylindern ni nämnt?
    1. Airsal och Barikit är mycket bra cylindrar om du ska byta upp dig. De fungerar mycket bra för portning också senare. Om originalveven är i bra skick och utan glapp så håller den för det mesta. Men om du ska vardagsköra är airsal/barikit mycket bra cylindrar.

2. Om du är van meckare så borde det inte vara problem och mecka what so ever. Jag är inte säker på am6 men jag är ganska säker på att vattnet går genom cylindern och upp/ner genom en slang från topplocket? Isåfall måste du ju tömma den när du plockar av din gamla cylinder, vattnet stannar inte magiskt kvar i luften när du plockar av cylinder.

3. Vilket midrace/trimrör som helst. Jag skulle gissa på att sp, gianelli, tk och en massa andra vanliga rör skulle passa. Jag kör Barikit 80 på min aprilia och där kör jag sp, jag ska byta upp mig lite så jag tror att ett sp eller liknande hade passat perfekt. Fråga annars siiimoon här på forumet då han själv har kört barikit 70, jag tror att han körde tk och att den gick rättså bra. Nu har han dock portat barikiten och bytat upp sig till ett PR-rör.

Sammanfattning: En vanligt sport/midrace cylinder som Barikit eller Airsal och ett vanligt sport/midrace-rör som sp, gianelli eller tk. Det är i alla fall vad jag skulle köra på om jag bara kört 70cc.

Tack för hjälpen! Det stämde överens ganska bra med mina funderingar

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in