Ämne: Problem med oljepump
-
2011-04-27, 10:44 #1
- Reg.datum
- Jun 2010
Problem med oljepump
Stött på ett märkligt problem med oljepumpen på min Speedfight 1 AC.
Har nämligen bytt pumpen eftersom tidigare ägare har knäckt utgående nippel.
Allt passar klockrent, Både den nya och gamla pumpen ser likadana ut.
Blev av ren slump att jag använda mig av transparent slang till/från pumpen och det som oroar mig är att jag inte kan se att den pumpar fram oljan så man är försiktig med hur pass länge man har igång motorn. Har försökt använda mig av luftningsskruven som sitter på pumpen men den verkar inte göra så stor skillnad.
Undrar ifall någon av er har andra tips/trix ang detta problem.
Kanske till och med är så att pumpen är kass :/ vilket jag verkligen inte hoppas på eftersom dom är inte speciellt billiga.
-
2011-04-27, 11:40 #2
-
2011-04-27, 11:43 #3
- Reg.datum
- Jun 2010
Tidigare ägare blandade i tanken men han körde på för mycket olja, Samt jag är inte så mycket för att blanda själv, Föredrar att använda det som det är tänkt då det är mycket smidigare och lättare när man ska tanka.
Men tack för svar iaf
-
2011-04-27, 17:53 #4
det kan inte hända något om du har igång motorn typ 30 sek på tomgång utan olja. Det kommer väldigt sakta men det ska komma efter ett tag...
-
2011-04-27, 20:31 #5
Köp någon liter bensin och blanda i 2T olja i den bensinen
Ryck väck oljeslangen som går till förgasaren.
Slå i bensinen i mopeden som du blandade.
Starta motorn och kolla om det kommer olja ur oljeslangen? det kommer inte mycket och rör sig ganska långsamt
-
2011-04-27, 21:17 #6
- Reg.datum
- Jun 2010
Zäta: Jag gjorde samma sak dock utan olja i bensinen eftersom jag inte kör med den i detta läge men det kom inget ifrån oljeslangen när jag ryckte den vid förgasaren.
Jag får forska vidare i detta ärende
Dock tacksam för alla tips.