1. #1

    Angry Är variatormuttern hårdlödd?? (bild)

    Vi har köpt en peugeot trekker 30 moppe

    Har skruvat av variatorkåpan och tänkte lossa muttern för att plocka loss variatorn. Upptäckte då att det är nån form av metall bakom muttern, är det hårdlödning eller metallpasta av nåt slag?

    Muttern ser lite runddragen ut, men det går att få grepp om den iaf med en hylsnyckel så tror att den ska gå att vrida upp. Vill dock inte göra det förrän jag förstår syftet med denna metall bakom muttern och varför den har lagts dit.

    Nån som har nån idé varför det har gjorts?
    Kan man knacka bort det där eller hur ska man göra?

    (Se bifogad bild)
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

  2. #2

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    nån kanske har satt kemiskmetall där. var muttern så när du köpte moppen eller har du dragit runt muttern själv?
    Den var sådär, jag har inte nån åverkan alls på variatorn eller muttern.
    Det är isf tidigare ägare som gjort det där.

  4. #4


    Variatormuttern är nog bara "runddragen"
    Det som ser ut som kemiskmetall är nog "flänsen" på muttern.

    Eller så är den som du misstänker hårdlödd pga vevaxeln saknar splines pga man inte varit noggran när man dragit åt muttern och sedan har den lossnat och rensat splinesen

    Så valet är att låta den sitta eller spräcka muttern med en mutterspräckare UTAN att skada vevaxeln

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av HasSse666 Visa inlägg


    Variatormuttern är nog bara "runddragen"
    Det som ser ut som kemiskmetall är nog "flänsen" på muttern.

    Eller så är den som du misstänker hårdlödd pga vevaxeln saknar splines pga man inte varit noggran när man dragit åt muttern och sedan har den lossnat och rensat splinesen

    Så valet är att låta den sitta eller spräcka muttern med en mutterspräckare UTAN att skada vevaxeln
    Det ser inte riktigt ut som att det skulle kunna vara flänsen på muttern. Det är nånting annat.
    Frågan är hur tidigare ägare tänkt att man ska kunna byte te.x drivrem efter det här?

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Pandora Visa inlägg
    Frågan är hur tidigare ägare tänkt att man ska kunna byte te.x drivrem efter det här?
    http://www.youtube.com/watch?v=UKqCUzSO2Dg

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av HasSse666 Visa inlägg
    Äh, lurad o lurad. Tror inte det var förra ägaren som gjort detta utan isf ägare inom honom.
    Men det var lite off topic. Frågan är hur man nu ska göra för att få lös variatorn, inte för rembyte men för att ta bort variatorbrickan.

    Jag är nästan 100% på att det är kemisk metall vid muttern, inte hårdlödd.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in