Sidan 2 av 2 Första 12
    Blir inte så mkt sot i rör som ej har katalysator så det spelar ingen roll

Citat Ursprungligen postat av Melon Visa inlägg
    En annan sak du ska tänka på är att Ricinoljan sotar mycket mycket mera än en vanlig olja
    Va fan, så blir de bara när man åker på halvgas Kör inte du med spjället uppe för fullt hela tiden?
    Svarvar och bygger special delar till olika fordon
    Mer info här

Citat Ursprungligen postat av ILO_Gurra Visa inlägg
    Va fan, så blir de bara när man åker på halvgas Kör inte du med spjället uppe för fullt hela tiden?
    Nix , 15/65 drevning vettu..tar inte många sekunder innan man ligger på 6an redan, varvar alldeles för mycket

Kom på att jag kanske skulle gjort Bränsle+Olja i samma tråd men aja , kan be Rexxy ordna det sen

Casals avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    jojo men, du kan fortfarande inte dra av tändhatten när den är igång
    Haha, varför inte?
    Har gjort det i ett flertal gånger på diverse fordon. Dock är det inte bra för tändspolen, slår gnistan inuti tändspolen en gång slår den gärna där igen då isoleringen har gått sönder.

En annan sak du ska tänka på är att Ricinoljan sotar mycket mycket mera än en vanlig olja
    Den sotar så gott som inget alls.

Suck...

Citat Ursprungligen postat av HHR Visa inlägg
    Haha, varför inte?
    Har gjort det i ett flertal gånger på diverse fordon. Dock är det inte bra för tändspolen, slår gnistan inuti tändspolen en gång slår den gärna där igen då isoleringen har gått sönder.

Den sotar så gott som inget alls.

Suck...
    Stämmer bra allt där! Är man modig nog så är det bra dra, och egentligen så ska man ju inte få nån stöt, då det är gummi, många får de ändå

Men det där med att det sotar beror ju på helt ur du blandar/kör
    Mer info här

alleexss avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Stämmer bra allt där! Är man modig nog så är det bra dra, och egentligen så ska man ju inte få nån stöt, då det är gummi, många får de ändå
    Det går att dra av den. Rekomenderar dock inte det, skulle bara testa att hålla i tändhatten på en cross när den var igång. Kan säga att det var riktigt jävla obehagligt!

Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Håller du i någonstans på ramen får du en stöt, för elen hoppar ifrån ena handen till andra handen.

Men om du bara tar i tändhatten och rycker loss, utan att röra någon annanstans, ska du inte få en stöt.
    Min R40 sotar som fan.
    ojj, glömde skriva det! För man jordar ju med handen då!

Då gasar du för dåligt!"
    Mer info här

Är R40 oljan bra till E85?

Citat Ursprungligen postat av Daanne Visa inlägg
    Är R40 oljan bra till E85?
    Ja , det är ju en såkallad ricinolja så den ska funka bra..dock hatar jag castrol så kör hellre på shell's e85 olja

Ja , det är ju en såkallad ricinolja så den ska funka bra..dock hatar jag castrol så kör hellre på shell's e85 olja
    Haha okej , känns som castrol är en riktig bra olja men har dock aldrig kört nått från shell

Citat Ursprungligen postat av Daanne Visa inlägg
    Haha okej , känns som castrol är en riktig bra olja men har dock aldrig kört nått från shell
    Motul är bra skit om du ska ha en riktig 2T olja, Motul 800 Roadracing kostar dock 250kr litern , men drabbar inte mig direkt

Citat Ursprungligen postat av Ciao_byggarN Visa inlägg
    precis! bränsle och olja ska man aldrig snåla med. en dålig olja kan dra ner både effekten och hållbarheten om det är riktigt illa

har kört på både castrol , motul och shell oljorna. alla på ca 200kr litern. tycker att shelloljan funka bäst. ryker minst och all olja förbränns.
    Köpte Shell Advanced nu till Derbin verkar fan gå bra mkt bättre än Motul oljan , verkar vilja vara mer varvvillig så att den förbränner bra, det kan stämma riktigt bra

Casals avatar
    Reg.datum
    Aug 2006

Men det där med att det sotar beror ju på helt ur du blandar/kör
    Visst stötar är obehagligt, men inte farligt.

Kört upp 3 liter ricinolja med ungefär 4% och inga av mina motorer har sett sotiga ut invändigt.

Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Min R40 sotar som fan.
    Intressant att ni har fått omvända slutsatser kring sotbildning. Jag har kört upp två R40 och en billig Eurol.

Köpte Shell Advanced nu till Derbin verkar fan gå bra mkt bättre än Motul oljan , verkar vilja vara mer varvvillig så att den förbränner bra, det kan stämma riktigt bra
    Shell säger liknande i sitt faktablad om oljan, jag har dock aldrig testat själv, efter flera veckors väntetid och förhoppningar om att de skulle få hem oljan så gav jag upp. Kanske ska se om den finns nu om jag kommer köra denna säsongen. Lyckades förlora 4000 kr som skulle gått till cylinder.

Citat Ursprungligen postat av HHR Visa inlägg
    Shell säger liknande i sitt faktablad om oljan, jag har dock aldrig testat själv, efter flera veckors väntetid och förhoppningar om att de skulle få hem oljan så gav jag upp. Kanske ska se om den finns nu om jag kommer köra denna säsongen. Lyckades förlora 4000 kr som skulle gått till cylinder.
    Surt ,men den borde väl finnas på en vanlig Shell mack ? Kostar ca 89kr litern

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in