Sidan 1 av 2 12 Sista
  1. #1

    Bränsletråden - Fakta om lika bränslen som t.ex Etanol + Bensin!

    Hallojs vet en massa olika vänner som frågar om blandning av etanol + bensin i deras tankar. Så skriv all nödvändig information så sätter jag upp det här på första sidan

    Finns även fler bränslen såsom metanol osv , ALL NÖDVÄNDIG information upp här bara !

    Länkar ;
    http://www.etanol.nu/ombygg-2taktare.php
    Senast redigerat av Melon den 2010-06-10 klockan 12:48.


  2. #2
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Med en flaska starksprit och lite rökelse kan allt bli rätt intressant att läsa.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Fiddyboy Visa inlägg
    Läggs till


  4. #4
    Kan ändå passa på o fråga...

    Åkte o tankade en dunk åt dracen för ett tag sen, o då sa farsan att ja skulle ta 98 oktanig ist för 95 oktanig för att det var mer "kräm" i den. Jag trodde han skoja men moppen funka som vanligt med det.
    Kan man köra på vilken bensin som helst i en moppe bara för att det är 2 takt eller? För det går väl inte å hälla i en annan bensin i en bil eller?

  5. #5

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Jonne Visa inlägg
    Kan ändå passa på o fråga...

    Åkte o tankade en dunk åt dracen för ett tag sen, o då sa farsan att ja skulle ta 98 oktanig ist för 95 oktanig för att det var mer "kräm" i den. Jag trodde han skoja men moppen funka som vanligt med det.
    Kan man köra på vilken bensin som helst i en moppe bara för att det är 2 takt eller? För det går väl inte å hälla i en annan bensin i en bil eller?
    Ja det går men det är större risk att den skär. Min moppe får bättre axx med 98 oktan.. inte så värst mycket bättre axx... Man ska alltid hälla i det som rekommenderas i manualen.

  7. #7
    DennisLs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    hemligt...
    Inlägg
    1 248
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Jag testade bensinbooster i Dracen, men jag kände ingen skillnad alls
    Det är för att du har TK
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Den Robin kan höra hur mycket hästar en moped har, han är ett underverk....

  8. #8

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Jonne Visa inlägg
    Kan ändå passa på o fråga...

    Åkte o tankade en dunk åt dracen för ett tag sen, o då sa farsan att ja skulle ta 98 oktanig ist för 95 oktanig för att det var mer "kräm" i den. Jag trodde han skoja men moppen funka som vanligt med det.
    Kan man köra på vilken bensin som helst i en moppe bara för att det är 2 takt eller? För det går väl inte å hälla i en annan bensin i en bil eller?

    Att blanda mellan 95 och 98 är inga problem alls, folk säger att det drar mindre med 98, men jag märkte ingen direkt skillnad.

    Däremot, kan du inte slå i etanol i en vanlig bil såvida det inte är "flexifuel" eller liknande.
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Med en flaska starksprit och lite rökelse kan allt bli rätt intressant att läsa.

  10. #10

  11. #11

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    De gjorde vi i Chevan, fan va dåligt den gick
    Klarade inte av att spinna med 40% E85
    Alltså, man kan ju blanda i en skvätt e85 i den vanliga soppan, men man kan oftast inte köra rent.
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Med en flaska starksprit och lite rökelse kan allt bli rätt intressant att läsa.

  13. #13

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Mm, men vi ville testa, men efter de har de inte blivit att tanka E85 igen
    Är din pappa sladdfucko eller.
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Med en flaska starksprit och lite rökelse kan allt bli rätt intressant att läsa.

  15. #15

  16. #16

    Reg.datum
    Mar 2009
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    786
    Nån som testat jetbränsle nån gång då? Farsan gjorde de på sin cross när han va liten, eftersom det är syre i bränslet så va den tvungen att få soppatorsk för att stängas av. sjukt höga varvtal fick han också. Detta är vad han har sagt, tro vad ni vill, men jag tror på farsgubben min

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av KeXet Visa inlägg
    Nån som testat jetbränsle nån gång då? Farsan gjorde de på sin cross när han va liten, eftersom det är syre i bränslet så va den tvungen att få soppatorsk för att stängas av. sjukt höga varvtal fick han också. Detta är vad han har sagt, tro vad ni vill, men jag tror på farsgubben min
    ;D detta ska man testa någon gång

  18. #18

    Reg.datum
    Mar 2009
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    786
    Citat Ursprungligen postat av Rozu Visa inlägg
    ;D detta ska man testa någon gång
    haha, jag funderar också på de, men han sa att tomgången låg på cirka 10 tusen varv, och när han drog tändhatten så gick den fortfarande

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av KeXet Visa inlägg
    Nån som testat jetbränsle nån gång då? Farsan gjorde de på sin cross när han va liten, eftersom det är syre i bränslet så va den tvungen att få soppatorsk för att stängas av. sjukt höga varvtal fick han också. Detta är vad han har sagt, tro vad ni vill, men jag tror på farsgubben min
    ta dina myter
    Citat Ursprungligen postat av KeXet Visa inlägg
    haha, jag funderar också på de, men han sa att tomgången låg på cirka 10 tusen varv, och när han drog tändhatten så gick den fortfarande
    är du dum knullad eller ? finns inte ens chans att du kan dra av tändhatten när den är igång.. såvida du inte vill elda upp din hand

    **DET HÄR SKA INTE TESTAS AV NÅGON**


  20. #20
    Casals avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Ort
    Västra götaland
    Inlägg
    683
    Citat Ursprungligen postat av Jonne Visa inlägg
    Kan ändå passa på o fråga...

    Åkte o tankade en dunk åt dracen för ett tag sen, o då sa farsan att ja skulle ta 98 oktanig ist för 95 oktanig för att det var mer "kräm" i den. Jag trodde han skoja men moppen funka som vanligt med det.
    Kan man köra på vilken bensin som helst i en moppe bara för att det är 2 takt eller? För det går väl inte å hälla i en annan bensin i en bil eller?
    Inga problem att välja något annat i bil heller.
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    De gjorde vi i Chevan, fan va dåligt den gick
    Klarade inte av att spinna med 40% E85
    Ja, eftersom en förgasare inte ställer om bränslemängden är det inte konstigt att den gick snålt med för lite bränsle. Den behöver mer bränsle om man tankar E85.

    Citat Ursprungligen postat av KeXet Visa inlägg
    Nån som testat jetbränsle nån gång då? Farsan gjorde de på sin cross när han va liten, eftersom det är syre i bränslet så va den tvungen att få soppatorsk för att stängas av. sjukt höga varvtal fick han också. Detta är vad han har sagt, tro vad ni vill, men jag tror på farsgubben min
    Det var nog bara att den gick snålt.

    Citat Ursprungligen postat av Melon Visa inlägg
    ta dina myter

    är du dum knullad eller ? finns inte ens chans att du kan dra av tändhatten när den är igång.. såvida du inte vill elda upp din hand
    Om den glödtänder, vilket den gör om den går snålt så kan den tända trots dödad tändning, avtagen tändhatt osv.

    Jobbigt när man håller på ställa in förgasaren på vintern och det går sålt och trotteln fryser fast...
    Senast redigerat av Casal den 2010-06-17 klockan 09:56.

  21. #21
    Hallå!

    Har tänkt att köra med E85 till Sendan och vad är det man ska använda sig av för att "etanol konvertera"? Kör man på ren E85 med ricinbaserad olja?

  22. #22
    Det du kommer behöva göra är att gå upp ca 40% i munstyckesstorlek också då E85 inte är lika explosivt som bensin då den behöver mer bränsle + luft, inget att rekommendera till vardagsanvändning direkt utan mer riktat mot racing.
    Då Etanolen fräter på packningar osv.


  23. #23
    Citat Ursprungligen postat av HHR Visa inlägg
    Om den glödtänder, vilket den gör om den går snålt så kan den tända trots dödad tändning, avtagen tändhatt osv.

    Jobbigt när man håller på ställa in förgasaren på vintern och det går sålt och trotteln fryser fast...
    jojo men, du kan fortfarande inte dra av tändhatten när den är igång

    oj vart dubbel :S


  24. #24
    Citat Ursprungligen postat av Melon Visa inlägg
    Det du kommer behöva göra är att gå upp ca 40% i munstyckesstorlek också då E85 inte är lika explosivt som bensin då den behöver mer bränsle + luft, inget att rekommendera till vardagsanvändning direkt utan mer riktat mot racing.
    Då Etanolen fräter på packningar osv.
    Beror på vad för sorts packningar man har Dem motornerna/cyllarna som har gummipackningar kanske de fräter upp dem efter ett tag(vilket jag inte tror) Men med vanliga "pappers" packningar ska det gå fint!
    Kör du med oljepump så går det med vanlig 2-takts olja, för då åker oljan in samtidigt som bränslet=det smörjer som vanligt
    Bara sätta i ett större munstycke, skruva lite på luftskruven sen åka
    Svarvar och bygger special delar till olika fordon
    Mer info här

  25. #25
    Okej , Så större munstycke behöver man och jag kör med "metall packing" så det bör inte fräta. Men på ProRace har man dock gummi packningar men det kommer inte E85 där ändå. Vad jag har hört så blandas inte vanlig 2T olja med E85 därför bör man köra med en ricinbaserad olja istället?

    Man får väl hoppas på att detta ger en aning effekt haha

  26. #26

  27. #27

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Flugskiten Nossebro
    Inlägg
    996
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Eller så kör du på nitro
    Och kör med gasmask på.
    Och innehar ett veritabelt lager med kolvar.

  28. #28
    Citat Ursprungligen postat av Daanne Visa inlägg
    Okej , Så större munstycke behöver man och jag kör med "metall packing" så det bör inte fräta. Men på ProRace har man dock gummi packningar men det kommer inte E85 där ändå. Vad jag har hört så blandas inte vanlig 2T olja med E85 därför bör man köra med en ricinbaserad olja istället?

    Man får väl hoppas på att detta ger en aning effekt haha
    Det funkar (Y) Okej, Om man blandar i tanken får man använda ricinbaserad olja jaaa, men om man använder en oljepump som "sprutar" in oljan i insuget tex så kan man ha vanlig 2-t olja!
    Det ger lite effekt!
    Svarvar och bygger special delar till olika fordon
    Mer info här

  29. #29
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Eller så kör du på nitro
    haha , tror jag skippar boost blandning!

  30. #30
    En annan sak du ska tänka på är att Ricinoljan sotar mycket mycket mera än en vanlig olja


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in