1. #1

    större kolv om man borrar upp orginal cyllen?

    tjenare tjenare!

    Nu är det så att jag har bestämt mig för att borra upp cylinderloppet på min skurna orginal am6 cylinder men min fråga lyder om jag borrar upp cylinderloppet till ca 42mm (40mm org) behöver jag en större kolv då ?

    om ja behöver ny kolv funkar dom här? eller är dom för små?

    http://twostroke.se/product.asp?prod...1&attrib1=7062
    http://twostroke.se/product.asp?prod...1&attrib1=7063

    Cylindern är i gjutjärn men om jag borrar om den behövs det nytt nicasil i loppet eller går det iaf?

    Tacksam för svar


    ~Robe rrx~
    Why go to slow when you can ride 2fast?

  2. #2

  3. borra till 47,6 så kan du köpa barikit 70cc kolv
    Citat Ursprungligen postat av Emil123 Visa inlägg
    Vi har valt att gå skilda vägar och huvudsaken är att vi tror på oss själva, att diskutera saker med dig är som att få en muslim att äta stekt fläsk men jag gillar det så!

  4. #4
    ja lika bra att borra upp till 70cc.
    du har gjutjärn så nytt nicasil behövs inte.
    och om du ändå borrar upp till 42 mm. så kommer dom kolvarna inte att funka

  5. #5
    Emil123s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Kjula flygraka
    Inlägg
    688
    Finns överdimensionskolvar upp till 41,5 mm vad jag känner till, större än så har jag inte sett förutom 47 mm och uppåt. Jag har borrat diverse AM6 originalcyllar till 70 cc och av egen erfarenhet kan jag säga att 30-mopparnas cylindrar är bättre då man har mer gods ut mot kylningen och större avgasanslutning, EU-cylindrarna har kritiskt lite gods kvar vid 47 mm borrning så undvik att borra så mycket på dom.

    Några kolvar som passar rakt efter borrning.
    http://www.garage24.se/web/Moped/Res...AR)-45363.aspx
    http://www.garage24.se/web/Moped/Res...AR)-45369.aspx
    http://www.cykelkraft.se/ProduktInfo...D1-938-2.phtml
    http://www.cykelkraft.se/ProduktInfo...7-010-57.phtml
    http://www.cykelkraft.se/ProduktInfo...7-010-58.phtml
    http://www.cykelkraft.se/ProduktInfo...7-010-56.phtml
    http://www.cykelkraft.se/ProduktInfo...GRS30115.phtml

    Någon originalkolv på 40,3 mm eller kolv från någon 50 cc trimcylinder med 40 mm borrning kan du glömma, överdimension som gäller!

    K50-kolvar passar också rätt bra om du vill köra med 45 mm borrning
    Don´t make excuses, make horsepower!

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Viking^ Visa inlägg
    borra till 47,6 så kan du köpa barikit 70cc kolv
    jo men det är så lite material kvar nästan inget så vet inte om det går att borra upp till 47,6 ..

    Citat Ursprungligen postat av vongyllis Visa inlägg
    ja lika bra att borra upp till 70cc.
    du har gjutjärn så nytt nicasil behövs inte.
    och om du ändå borrar upp till 42 mm. så kommer dom kolvarna inte att funka
    okej nice att inget nytt nicasil behövs men ao är ju inte säker på borrningen

    Citat Ursprungligen postat av Emil123 Visa inlägg
    Finns överdimensionskolvar upp till 41,5 mm vad jag känner till, större än så har jag inte sett förutom 47 mm och uppåt. Jag har borrat diverse AM6 originalcyllar till 70 cc och av egen erfarenhet kan jag säga att 30-mopparnas cylindrar är bättre då man har mer gods ut mot kylningen och större avgasanslutning, EU-cylindrarna har kritiskt lite gods kvar vid 47 mm borrning så undvik att borra så mycket på dom.

    Några kolvar som passar rakt efter borrning.
    http://www.garage24.se/web/Moped/Res...AR)-45363.aspx
    http://www.garage24.se/web/Moped/Res...AR)-45369.aspx
    http://www.cykelkraft.se/ProduktInfo...D1-938-2.phtml
    http://www.cykelkraft.se/ProduktInfo...7-010-57.phtml
    http://www.cykelkraft.se/ProduktInfo...7-010-58.phtml
    http://www.cykelkraft.se/ProduktInfo...7-010-56.phtml
    http://www.cykelkraft.se/ProduktInfo...GRS30115.phtml

    Någon originalkolv på 40,3 mm eller kolv från någon 50 cc trimcylinder med 40 mm borrning kan du glömma, överdimension som gäller!

    K50-kolvar passar också rätt bra om du vill köra med 45 mm borrning
    okej så en 41,5mm kolv passar bra i 42mm ? du säger att det går att borra upp org cyllen till 70cc men det är så lite gods liksom.. tex. 47,6mm går det verkligen att borra upp den så mkt utan att modda för mkt ?
    och blir det någon effekt skillnad med lite större borrning ?
    Why go to slow when you can ride 2fast?

  7. #7

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    6 543
    Om du borra upp till 47,6mm. Då kommer du får bätttre vrid och topp

  8. #8
    gött
    Citat Ursprungligen postat av Jontee Visa inlägg
    Om du borra upp till 47,6mm. Då kommer du får bätttre vrid och topp
    Why go to slow when you can ride 2fast?

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Robe Visa inlägg
    okej så en 41,5mm kolv passar bra i 42mm ?
    En 41,5mm kolv passar bra i en 41,5mm cylinder.

  10. #10
    okej men inte så mkt effekt skillnad va ?
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    En 41,5mm kolv passar bra i en 41,5mm cylinder.
    Why go to slow when you can ride 2fast?

  11. #11

  12. som emil123 saq så är det ju inte säkert godset räcker ..
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    knappt. vill du ha mer effekt så borra upp till 47.6
    Why go to slow when you can ride 2fast?

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Emil123 Visa inlägg
    K50-kolvar passar också rätt bra om du vill köra med 45 mm borrning
    Man måste modda dem jue
    Svarvar och bygger special delar till olika fordon
    Mer info här

  14. #14
    orka
    Citat Ursprungligen postat av ILO_Gurra Visa inlägg
    Man måste modda dem jue
    Why go to slow when you can ride 2fast?

  15. #15

  16. jag har en stalker 08 30moped riktigt gött axx och nu när den har det uppborrade stage 6 röret på går den ungefär 95ärliga säkert snabbare kompisen toppade den i 110 med sin naked med det röret

  17. #17
    Emil123s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Kjula flygraka
    Inlägg
    688
    Citat Ursprungligen postat av Robe Visa inlägg
    jo men det är så lite material kvar nästan inget så vet inte om det går att borra upp till 47,6 ..


    okej nice att inget nytt nicasil behövs men ao är ju inte säker på borrningen



    okej så en 41,5mm kolv passar bra i 42mm ? du säger att det går att borra upp org cyllen till 70cc men det är så lite gods liksom.. tex. 47,6mm går det verkligen att borra upp den så mkt utan att modda för mkt ?
    och blir det någon effekt skillnad med lite större borrning ?
    Det går att borra upp till 48 mm som mest, dock så är inte dom vanligaste 47,6 mm kolvarna (Hebo, MK, Malossi, S6 osv) rätt höjd från kolvbulten till ovankant av kolven så cylinderfoten måste planas ca 2 mm, samma sak gäller Airsal och Barikits 48 mm kolvar. K-star och Stylepro har 47 mm kolvar som passar, det räcker gott och väl.

    Slänger upp 2 bilder på 30 vs EU-cylindrarna så ser ni hur mycket som skiljer i tjockleken på godset, EU är borrad till 47 mm och 30-cyllen till 47,6 mm. Eu-cylindern på övre bilden har en Styleprokolv... :wss:





    Här är en bild på samma 30-cylle underifrån oportat.



    En 47 mm kolv är i själva verket ca 46,95 mm i underkant och ca 46,7 mm i överkant, loppet till en sådan ska vara på ganska exakt 47,00 mm.
    Don´t make excuses, make horsepower!

  18. #18
    låter bra! men om vi borrar upp den till så exakt 47mm vi kan o sen köper en k-star eller stylepro 47mm kolv så ska de går bra ? behövs de modifieras något mer`? som t.ex utblås osv?
    Citat Ursprungligen postat av Emil123 Visa inlägg
    Det går att borra upp till 48 mm som mest, dock så är inte dom vanligaste 47,6 mm kolvarna (Hebo, MK, Malossi, S6 osv) rätt höjd från kolvbulten till ovankant av kolven så cylinderfoten måste planas ca 2 mm, samma sak gäller Airsal och Barikits 48 mm kolvar. K-star och Stylepro har 47 mm kolvar som passar, det räcker gott och väl.

    Slänger upp 2 bilder på 30 vs EU-cylindrarna så ser ni hur mycket som skiljer i tjockleken på godset, EU är borrad till 47 mm och 30-cyllen till 47,6 mm. Eu-cylindern på övre bilden har en Styleprokolv... :wss:





    Här är en bild på samma 30-cylle underifrån oportat.



    En 47 mm kolv är i själva verket ca 46,95 mm i underkant och ca 46,7 mm i överkant, loppet till en sådan ska vara på ganska exakt 47,00 mm.
    Why go to slow when you can ride 2fast?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in