-
2011-05-03, 21:17 #1
större kolv om man borrar upp orginal cyllen?
tjenare tjenare!
Nu är det så att jag har bestämt mig för att borra upp cylinderloppet på min skurna orginal am6 cylindermen min fråga lyder om jag borrar upp cylinderloppet till ca 42mm (40mm org) behöver jag en större kolv då ?
om ja behöver ny kolv funkar dom här? eller är dom för små?
http://twostroke.se/product.asp?prod...1&attrib1=7062
http://twostroke.se/product.asp?prod...1&attrib1=7063
Cylindern är i gjutjärn men om jag borrar om den behövs det nytt nicasil i loppet eller går det iaf?
Tacksam för svar
~Robe rrx~Why go to slow when you can ride 2fast?
-
2011-05-03, 21:20 #2
Det är ju ganska självklart att du behöver större kolv om du borra upp cylindern 2mm, blir liksom inget vidare komp annars.
Having a fast SAAB is like coming out of the closet,
You might surprise people, but you're still gay
-
2011-05-03, 21:23 #3
-
2011-05-03, 21:29 #4
ja lika bra att borra upp till 70cc.
du har gjutjärn så nytt nicasil behövs inte.
och om du ändå borrar upp till 42 mm. så kommer dom kolvarna inte att funka
-
2011-05-03, 22:04 #5
Finns överdimensionskolvar upp till 41,5 mm vad jag känner till, större än så har jag inte sett förutom 47 mm och uppåt. Jag har borrat diverse AM6 originalcyllar till 70 cc och av egen erfarenhet kan jag säga att 30-mopparnas cylindrar är bättre då man har mer gods ut mot kylningen och större avgasanslutning, EU-cylindrarna har kritiskt lite gods kvar vid 47 mm borrning så undvik att borra så mycket på dom.
Några kolvar som passar rakt efter borrning.
http://www.garage24.se/web/Moped/Res...AR)-45363.aspx
http://www.garage24.se/web/Moped/Res...AR)-45369.aspx
http://www.cykelkraft.se/ProduktInfo...D1-938-2.phtml
http://www.cykelkraft.se/ProduktInfo...7-010-57.phtml
http://www.cykelkraft.se/ProduktInfo...7-010-58.phtml
http://www.cykelkraft.se/ProduktInfo...7-010-56.phtml
http://www.cykelkraft.se/ProduktInfo...GRS30115.phtml
Någon originalkolv på 40,3 mm eller kolv från någon 50 cc trimcylinder med 40 mm borrning kan du glömma, överdimension som gäller!
K50-kolvar passar också rätt bra om du vill köra med 45 mm borrningDon´t make excuses, make horsepower!
-
2011-05-04, 16:06 #6
jo men det är så lite material kvar
nästan inget så vet inte om det går att borra upp till 47,6 ..
okej nice att inget nytt nicasil behövs men ao är ju inte säker på borrningen
okej så en 41,5mm kolv passar bra i 42mm? du säger att det går att borra upp org cyllen till 70cc men det är så lite gods liksom.. tex. 47,6mm går det verkligen att borra upp den så mkt utan att modda för mkt
?
och blir det någon effekt skillnad med lite större borrning?
Why go to slow when you can ride 2fast?
-
2011-05-04, 16:19 #7
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Olofström
- Inlägg
- 6 543
Om du borra upp till 47,6mm. Då kommer du får bätttre vrid och topp
-
2011-05-04, 16:45 #8
-
2011-05-04, 17:13 #9
-
2011-05-04, 17:49 #10
-
2011-05-04, 18:35 #11
-
2011-05-04, 18:46 #12
-
2011-05-04, 19:02 #13
-
2011-05-04, 19:08 #14
-
2011-05-04, 19:24 #15
är det inte billigare att köpa en sport cylinder?
§6.2 Signaturer: Om du är riktigt snäll så får du en kram!
-
2011-05-04, 19:50 #16
-
2011-05-04, 23:09 #17
Det går att borra upp till 48 mm som mest, dock så är inte dom vanligaste 47,6 mm kolvarna (Hebo, MK, Malossi, S6 osv) rätt höjd från kolvbulten till ovankant av kolven så cylinderfoten måste planas ca 2 mm, samma sak gäller Airsal och Barikits 48 mm kolvar. K-star och Stylepro har 47 mm kolvar som passar, det räcker gott och väl.
Slänger upp 2 bilder på 30 vs EU-cylindrarna så ser ni hur mycket som skiljer i tjockleken på godset, EU är borrad till 47 mm och 30-cyllen till 47,6 mm. Eu-cylindern på övre bilden har en Styleprokolv... :wss:
Här är en bild på samma 30-cylle underifrån oportat.
En 47 mm kolv är i själva verket ca 46,95 mm i underkant och ca 46,7 mm i överkant, loppet till en sådan ska vara på ganska exakt 47,00 mm.Don´t make excuses, make horsepower!
-
2011-05-05, 18:05 #18