1. #1

    konvertera till e85

    Tjenare!

    Nu när bensinen kostar cirkus 15:- och så klart har man gått om fridit så hade man ju kunnat konvertera moppen till e85 om de är möjligt!

    Om någon vet vad ska man behöva byta isåfall? Tändstift, reeds?

    Mvh. David!

  2. #2
    Hittade själv efter 6 min på google

    http://www.etanol.nu/ombygg-2taktare.php

  3. #3
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Det är långt ifrån omöjligt! Krävs faktiskt inte mycket pill alls om man har någorlunda mycket kunskap
    om motorer sen innan.

    Det viktigaste:

    Större munstycke ca 40% större i teorin
    Rätt olja i tanken

    Mera info kan du hitta här!
    http://www.etanol.nu/ombygg-2taktare.php
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Verktyg? Du behöver inte mer än eltejp och stripes för att plocka ihop en Yamaha.

  4. #4

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    37°14′27″N
    Inlägg
    3 616
    Jag tror dock inte att man går mycket plus eftersom man måste använda mycket dyrare olja + det drar 30% mer (10*1.30=13+olja)
    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    Jag är en snabb jävel på att rätta folk. Kanske borde bli moderator och permbanna för felpost.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Sebbe Visa inlägg
    Jag tror dock inte att man går mycket plus eftersom man måste använda mycket dyrare olja + det drar 30% mer (10*1.30=13+olja)
    Vart får du 10 och 1,3 ifrån?

  6. #6

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    37°14′27″N
    Inlägg
    3 616
    Citat Ursprungligen postat av Zer0x Visa inlägg
    Vart får du 10 och 1,3 ifrån?
    E85 har stigit i pris , iallafall här till 9,50-10,00 och tar man 10,00kr*1.30 så blir det 30% mer = Priset för E85 förbrukning jämfört med bensin
    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    Jag är en snabb jävel på att rätta folk. Kanske borde bli moderator och permbanna för felpost.

  7. #7
    aha, här kostar e85 9 spänn. Och förbrukningen ökar *1,4 om den drar 40% mer...

  8. #8
    Shöwteks avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 217
    Finns ju X trådar om detta.. Men fick mig iaf att fundera på att konvertera sendan till e85 då den har oljepump = jag slipper köpa svindyra oljor

    Kanske tänker helt fel nu men om man ökar bränslet med 40%, blir det ju mkt mindre oljeblandning i soppan? inte helt säker på hur oljepumparna funkar
    Citat Ursprungligen postat av rassespike Visa inlägg
    Alla "hypermoppar" har sån extrem Setup för att kunna komma över 100km/h sträcket..fattar inte de riktigt Min Setup e ju liksom bara TK underliggande o sportluftsfilter, större munstycke. Jag har varit uppe i 115km/h, uppmätt med bil bakom mej

  9. #9

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Zäta Visa inlägg
    kommer la dra mer soppa om du konverterar till E85, så tror inte direkt det kommer löna sig i slutändan
    visst känns väl billigt när du tankar, men du lär få tanka lite oftare också.
    Jag är ganska säker på att det lönar sig, om man nu kan köra på vanlig olja om man har oljepump.

  11. #11
    Casals avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Ort
    Västra götaland
    Inlägg
    683
    Får du den gå bra i förgasaren lönar det sig absolut, sen luktar det mycket goare, bara det är värt. Lite segt med oljan bara.
    När det blir kallt kommer fordonen som blivit konverterade svårstartade i kyla, det är lite trist. Man kan ju gå tillbaka till vintern, men då ska oljan krånga när man går tillbaka till vanlig sägs det. Har inga erfarenheter på en riktig motor. Men på en kinesminimoto blev nicasilet skrot oväntat bort. Osäker på om det berodde på återgången eller inte. Troligen inte, men jag nämner det i alla fall.

    Tändstift kan i vissa fall behöva bytas ned en siffra. Är det sotigt och motorn går bra, testa gå ned.

    Konverterat bilen själv, funkar fint. Komphöjd, så den blir lite är alltid lite svårstartad kall bara. (Desto högre komp desto känsligare för kyla är min erfarenhet i fyra olika fall).

  12. #12
    Bumpar lite istället för att göra en ny tråd!

    Har en Gilera Smt, D50B0 motor, sitter trimrör (Gianelli) och separat oljetank. Förgasaren är en Dellorto 17,5mm, vad jag vet så åker oljan direkt in i insuget inte in i flottören.

    Skulle det fungera att trycka i ett ca 30% större huvudmunstycke, höja målen nått hack och ställa på oljepumpen. Sen köra E85 på "vanlig" tvåtaktsolja, inte ricinolja.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in