Ämne: konvertera till e85
-
2011-05-05, 20:38 #1
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Bjärnum
- Inlägg
- 823
konvertera till e85
Tjenare!
Nu när bensinen kostar cirkus 15:- och så klart har man gått om fridit så hade man ju kunnat konvertera moppen till e85 om de är möjligt!
Om någon vet vad ska man behöva byta isåfall? Tändstift, reeds?
Mvh. David!
-
2011-05-05, 20:44 #2
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Bjärnum
- Inlägg
- 823
Hittade själv efter 6 min på google
http://www.etanol.nu/ombygg-2taktare.php
-
2011-05-05, 20:49 #3
Det är långt ifrån omöjligt! Krävs faktiskt inte mycket pill alls om man har någorlunda mycket kunskap
om motorer sen innan.
Det viktigaste:
Större munstycke ca 40% större i teorin
Rätt olja i tanken
Mera info kan du hitta här!
http://www.etanol.nu/ombygg-2taktare.php
-
2011-05-05, 20:50 #4
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- 37°14′27″N
- Inlägg
- 3 616
-
2011-05-05, 21:12 #5
-
2011-05-05, 21:24 #6
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- 37°14′27″N
- Inlägg
- 3 616
-
2011-05-05, 21:25 #7
aha, här kostar e85 9 spänn. Och förbrukningen ökar *1,4 om den drar 40% mer...
-
2011-05-05, 21:48 #8
Finns ju X trådar om detta.. Men fick mig iaf att fundera på att konvertera sendan till e85 då den har oljepump = jag slipper köpa svindyra oljor
Kanske tänker helt fel nu men om man ökar bränslet med 40%, blir det ju mkt mindre oljeblandning i soppan? inte helt säker på hur oljepumparna funkar
-
2011-05-05, 21:50 #9
kommer la dra mer soppa om du konverterar till E85, så tror inte direkt det kommer löna sig i slutändan
visst känns väl billigt när du tankar, men du lär få tanka lite oftare också.
-
2011-05-05, 21:54 #10
-
2011-05-05, 22:16 #11
Får du den gå bra i förgasaren lönar det sig absolut, sen luktar det mycket goare, bara det är värt. Lite segt med oljan bara.
När det blir kallt kommer fordonen som blivit konverterade svårstartade i kyla, det är lite trist. Man kan ju gå tillbaka till vintern, men då ska oljan krånga när man går tillbaka till vanlig sägs det. Har inga erfarenheter på en riktig motor. Men på en kinesminimoto blev nicasilet skrot oväntat bort. Osäker på om det berodde på återgången eller inte. Troligen inte, men jag nämner det i alla fall.
Tändstift kan i vissa fall behöva bytas ned en siffra. Är det sotigt och motorn går bra, testa gå ned.
Konverterat bilen själv, funkar fint. Komphöjd, så den blir lite är alltid lite svårstartad kall bara. (Desto högre komp desto känsligare för kyla är min erfarenhet i fyra olika fall).
-
2012-08-08, 20:38 #12
Bumpar lite istället för att göra en ny tråd!
Har en Gilera Smt, D50B0 motor, sitter trimrör (Gianelli) och separat oljetank. Förgasaren är en Dellorto 17,5mm, vad jag vet så åker oljan direkt in i insuget inte in i flottören.
Skulle det fungera att trycka i ett ca 30% större huvudmunstycke, höja målen nått hack och ställa på oljepumpen. Sen köra E85 på "vanlig" tvåtaktsolja, inte ricinolja.