MattiasGs avatar
    Reg.datum
    May 2010

Kickdrevet slipas ner?

Hej!

Blev stoppad av polisen dom körde moppen och jag hade dragen v-ring, fick en chans till om jag skulle sätta på den direkt, gjorde det och efter det så tar kickdrevet i någonstans.
    Så fort jag kommer upp i 9000rpm så tar den i och slipar bara ner ytter kanten av "kuggarna".
    Kolla bilden här om ni inte förstår.

Där det är röd markerat alltså. Har öppnat och kollat, men det syns inte någonstans var det är som det tar i, bara på kickdrevet som det blir nerslipat, inget spår av det någonstans. Det kommer hela tiden runt 9000rpm.
    Prövade att skruva isär hela variatorn och gjorde om något ifall jag satt något fel men det är fortfarande så.
    Vore bra om någon kunde hjälpa mig så jag slipper att liga på typ halvgas hela tiden och bli ifrånkörd.

Mvh Mattias

MattiasGs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ber om ursäkt för dubbelpost/bump, men gör en liten update på problemet.

Lämnade in mopeden på en mopedverkstad i torsdag och hämtade den idag. Utan någon skillnad. Enligt killen som hade skruvat med den sa han att det inte går göra något åt saken för att det är fel på min vev (en Stage6 HPC). Enligt han är det en "pirat vev" som har fel mått och därför tar det i. Jag måste alltså köpa en ny original vev enligt han. Men jag tror inte på han eftersom den funkade perfekt precis när jag satt i veven, då hade jag v-ringen på, sen tog jag bort v-ringen och då fungerade den också perfekt. Sen när jag satte dit v-ringen igen var det som det började strula. Men jag har somsagt kört med v-ring innan utan att det skrapade i.
    Endel har sagt att det är bulten som håller fast variatorn som sitter löst, och det kan jag säga att det inte är. Den har suttit åt hela tiden. Sen har jag fått tips om att det kan vara remmen så den ska jag prova byta senare.
    Men ni får gärna kommma med fler förslag o mer hjälp.

Mvh

Veven äre ju inte iaf om du har kört med samma utan v-ringen. Det är inge problem i kickfjädern osv i variatorkåpan? så att ligger för långt "ut" mot variatorn? förstå mig rätt
    Annars beror de ju på att Kickaxelkugget kommer för långt ut mot variatorkåpan så den tar.

MattiasGs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Citat Ursprungligen postat av Anchull Visa inlägg
    Veven äre ju inte iaf om du har kört med samma utan v-ringen. Det är inge problem i kickfjädern osv i variatorkåpan? så att ligger för långt "ut" mot variatorn? förstå mig rätt
    Annars beror de ju på att Kickaxelkugget kommer för långt ut mot variatorkåpan så den tar.
    Tänkte det med förut, men fjädern var så långt inne den kunde. Och det är kickaxelkugget som kommer för långt ut och slipar kickdrevet. Men fattar inte hur? Allt sitter exakt som det ska göra.
    Kan det ha med att det är sliten rem av någon anledning? Sitter samma rem i som det gjorde när den kom ut från affären. Och den har gått typ 1500 mil.

Citat Ursprungligen postat av MattiasG Visa inlägg
    Tänkte det med förut, men fjädern var så långt inne den kunde. Och det är kickaxelkugget som kommer för långt ut och slipar kickdrevet. Men fattar inte hur? Allt sitter exakt som det ska göra.
    Kan det ha med att det är sliten rem av någon anledning? Sitter samma rem i som det gjorde när den kom ut från affären. Och den har gått typ 1500 mil.
    Sliten rem är de ju inte. Tänk på att när du sätter dit remmen att du inte klämmer remmen mellan fläktskivan och variator så att hela fläktskivan och hela kickgrejen kommer för långt ut. Sitter det en bricka mellen vev och fläktskiva?
    Senast redigerat av Anchull den 2011-05-17 klockan 14:00.

MattiasGs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Sliten rem är de ju inte. Tänk på att när du sätter dit remmen att du inte klämmer remmen mellan fläktskivan och variator så att hela fläktskivan och hela kickgrejen kommer för långt ut. Sitter det en bricka mellen vev och fläktskiva?
    Okej. Vilken bricka menar du? Sitter en i kickaxelkugget och sen en efter fläktskivan.

Okej. Vilken bricka menar du? Sitter en i kickaxelkugget och sen en efter fläktskivan.
    Testa ta bort den bakom fläktskivan

MattiasGs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Testa ta bort den bakom fläktskivan
    Gjorde det och nu funkar den som det ska. Men jag måste inte ha den lilla brickan få eller?

Gjorde det och nu funkar den som det ska. Men jag måste inte ha den lilla brickan få eller?
    Vad bra då. Det är en distans, behöver den inte. http://twostroke.se/product.asp?product=13013 så kanske du förstår vad jag menar.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in