Hybridvisning
-
2011-05-11, 19:27 #1
Mopeden bara stängdes av!??
Va nyss ute och körde och som vanligt så lät jag moppen blir helt varm innan jag börjar åka. Sen efter ha kört i runt 30min så blev mopeden helt konstig när jag gasa så hände inget och den bara stängdes av... pröva starta den men den ville inte starta så rulla hem den runt 3km alltså motorn blev kall då prövade jag starta den och då gick den felfritt! Vad kan felet vara, blev as rädd att den hade skurit nu innan frihamnen!
Setup:
Polini Sport 70cc
19mm dellerto
Gianneli extea
Sportluftfilter
Orginal tändstift
5,5g vikter
gula kopplingsfjädrar
Medium tryckfjäder
75 i munstycke
SNABBA SVAR UPPSKATTAS! SNÄLLA VILL HA DEN FEL FRI INNAN FRIHAMNEN!
-
2011-05-11, 19:33 #2
-
2011-05-11, 19:43 #3
-
2011-05-11, 19:47 #4
-
2011-05-11, 19:49 #5
-
2011-05-11, 19:49 #6
- Reg.datum
- Aug 2010
- Ort
- Vallentuna
- Inlägg
- 210
Den värmenöp inte då?
Du har ju väldigt lite munstycke så det är ju inte omöjligt..!
-
2011-05-11, 19:51 #7
Tändstift ser du ju vad du ska ha för något... bara att läsa siffrorna/bokstäverna som står runtom! (;
-
2011-05-11, 19:51 #8
haha tycker också det, låter som att din moppe är 100 % fel inställd
-
2011-05-11, 19:52 #9
Ska pröva med ett nytt tändstift... Men den är inte direkt 100procent inställd.
-
2011-05-11, 19:55 #10
-
2011-05-11, 19:56 #11
-
2011-05-11, 20:06 #12
-
2011-05-11, 19:54 #13
Kan vara att tändstiftet har surat ner sig ;/? kolla om den är fuktig.
-
2011-05-11, 19:57 #14
vet att alla är olika, men titta färgen på stiftet, tror att ditt är helt vitt
-
2011-05-11, 19:58 #15
på min rieju rrx har jag 95 munstycke, endast urpluggad (;
-
2011-05-11, 20:00 #16
-
2011-05-11, 19:59 #17
-
2011-05-11, 20:00 #18
-
2011-05-11, 20:04 #19
Om stiftet är vitt så lär ju motorn skära inom kort framtid!... om du märker att moppen går bättre om du drar skocken så ska du höja munstycket en aning!
-
2011-05-11, 20:05 #20
-
2011-05-11, 20:07 #21
-
2011-05-11, 20:10 #22
- Reg.datum
- Aug 2010
- Ort
- Vallentuna
- Inlägg
- 210
Den har värmenypt....
Även fast kicken funkade efter var det ju att motorn hann kallna.
Fortsätter du köra med så litet munstycke kommer den skära helt så småningom.
-
2011-05-11, 20:15 #23
men om den sväller och fastnar i högt varv... borde inte motorn skära då.. ;/
-
2011-05-11, 20:18 #24
Vet inte vad du kör med för stift nu, kanske 7? Byt till ett stift med kallhet 9.
-
2011-05-11, 20:18 #25
-
2011-05-11, 20:24 #26
När du sen ställer in förgasaren, ställ in allt rätt. Inte bara huvudmunstycke, få rätt inställning på lågfart, luftskruv, trottel samt huvudmunstycke. Följ denna guide http://www.braigasen.com/Gsons_Forgasartips.htm
-
2011-05-11, 20:30 #27
-
2011-05-11, 20:19 #28
-
2011-05-11, 20:21 #29
-
2011-05-11, 20:45 #30
du körde med org munstycket tidigare vet jag, gör du det än? kanske inte läst vad du har just nu men, kör du på org har den antagligen nypt. Det som händer är att kolven blir väldigt varm, och när kolven blir varm expanderar den och sväller. cylindern sväller också, men iomed att den har mer kylning och att en cylinder har mer material tar det längre tid för den att expandera. då kan kolven expandera för fort och då tar det liksom stopp. När den sedan svalnar krymper den igen och den går att starta. Jag skulle verkligen kolla till inställningarna om du vill ha din cylinder i behåll!
Nyp brukar inte vara så farligt och brukar inte göra så mycket skada, men det är en varning till dig att du ska kolla inställningarnajag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.