Sidan 2 av 2 Första 12
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    okej, såhär ställer du ventilerna, väldigt enkelt!
    du ställer svänghjulet så att markeringen T(om du har sån) står mot markeringen på motorn., då har du nollat den.
    sedan skruvar du loss dom där locken på topplocket (under och översida), där ser du en liten mutter samt en gängad "pinne" där under locket. dra loss muttern litegrann med 9ans led-nyckel, sedan tar du ett bladmått, tar den som det står 0,05 på, du sätter den under justerskruven(pinnen) och skruvar åt den. sedan skruvar du upp den liiiiitegrann, så att du precis kan dra bladmåttet mellan justerskruven och ventilfjädern(brickan). lite motstånd ska det vara när du försöker dra bladmåttet fram och tillbaks. sedan drar du åt muttern och gör lika på avgas!
    hoppas detta hjälpte dig något, blev lite rörigt men vafan.
    och några symptom med felinställda ventiler är att det tickar från motorn och den kan bli svårstartad.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

Lökens avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Citat Ursprungligen postat av hyperperra Visa inlägg
    okej, såhär ställer du ventilerna, väldigt enkelt!
    du ställer svänghjulet så att markeringen T(om du har sån) står mot markeringen på motorn., då har du nollat den.
    sedan skruvar du loss dom där locken på topplocket (under och översida), där ser du en liten mutter samt en gängad "pinne" där under locket. dra loss muttern litegrann med 9ans led-nyckel, sedan tar du ett bladmått, tar den som det står 0,05 på, du sätter den under justerskruven(pinnen) och skruvar åt den. sedan skruvar du upp den liiiiitegrann, så att du precis kan dra bladmåttet mellan justerskruven och ventilfjädern(brickan). lite motstånd ska det vara när du försöker dra bladmåttet fram och tillbaks. sedan drar du åt muttern och gör lika på avgas!
    hoppas detta hjälpte dig något, blev lite rörigt men vafan.
    och några symptom med felinställda ventiler är att det tickar från motorn och den kan bli svårstartad.
    Aa tack för hjälpen, men har redan gjort detta
    Ställde in ventilerna idag på morgon, då ena var helt stängd och andra var väldigt mkt öppen, ca 0,2
    Sedan på eftermiddagen bytte jag membran och trottel då det var dåligt.
    Så man kan säga att jag har bytt stift, membran, olja, bensin, ställt in ventiler mm.. och den går nästan lika dant en aning piggare och starkare men samma toppspeed fattar inte vrf den sackat på hastigheten :/

Citat Ursprungligen postat av Hyperlilja Visa inlägg
    Aa tack för hjälpen, men har redan gjort detta
    Ställde in ventilerna idag på morgon, då ena var helt stängd och andra var väldigt mkt öppen, ca 0,2
    Sedan på eftermiddagen bytte jag membran och trottel då det var dåligt.
    Så man kan säga att jag har bytt stift, membran, olja, bensin, ställt in ventiler mm.. och den går nästan lika dant en aning piggare och starkare men samma toppspeed fattar inte vrf den sackat på hastigheten :/
    Kolla lufttrycket i däcken, tror de ska va 2kg var i däcken 2 bar lr vad det står på din pump

Lökens avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Citat Ursprungligen postat av dennis1 Visa inlägg
    Kolla lufttrycket i däcken, tror de ska va 2kg var i däcken 2 bar lr vad det står på din pump
    Haha, dem är kollade men tack ändå
    Ska ta och kolla kompressions trycket imorgon trorja.

Citat Ursprungligen postat av Hyperlilja Visa inlägg
    Haha, dem är kollade men tack ändå
    Ska ta och kolla kompressions trycket imorgon trorja.
    Ahh okej ^^

Lökens avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Citat Ursprungligen postat av dennis1 Visa inlägg
    Ahh okej ^^
    Yes

Fattar inte vrf den har sackat på hastigheten

Lökens avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Citat Ursprungligen postat av Fläcken Visa inlägg
    kollade du kompressionstrycket idag?
    Nej det har jag inte gjort, grejet med crossen hela dagen.
    Men jag kände på kicken och det är ju kompression i alla fall.. sen vet jag inte riktigt vad kompressionen ska stå på..

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in