1. #1
    Fredde1337s avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    gävle
    Inlägg
    152

    Hur man klyver en Derbi Euro2 motor - Skriven av Mr.Derbi-Pill @ garagego.se

    OBS Denna guide är inte skriven av mig creeds till MR DERBI-PILL @ garagego.se

    Tjenare allesammans!

    Tänkte dela med mig lite av mina tekniker med att klyva en derbi motor.
    enkelt och så smidigt är det jag vill sträva mot, och samtidigt använda mig utav verktyg som inte är allt för dyra och svåra att få tag i!
    Här får ni även skillnaderna på Euro2 och Euro3 motorn, är i stortsett samma sak att klyva!


    Här kan du se skillnaderna på Euro2 och Euro3
    Tack till Pallo för den upplysningen!

    TID: Beror på hur försiktig du är och vad du har för möjligheter till verktygen,
    men räkna med ca 1-2 timmar.

    Svårighetsgrad: 2/5, blir inte enklare än så här om du bara vågar lite!


    ************************************************** ********
    Det du behöver!

    *En Derbi Euro2 Motor
    *Rotoravdragare/Lager avdragare
    *Packningssats
    *Gummiklubba
    *Svänghjuls avdragare till derbi
    *Tejp/buntband
    *Mutterdragare
    *Verktygssats med plattmejsel och sjärnskruvmejsel.
    *3-klos avdragare
    *Värmepistol
    *Loctite

    ************************************************** ********

    (NU INNAN VI BÖRJAR FÖRVÄNTAR JAG MIG ATT MOTORN ÄR UTANFÖR RAMEN OCH ATT INGET KYLARSYSTEM ÄR INKOPPLAT OCH ATT MOTOROLJAN ÄR TÖMD!)




    STEG 1 - Börja med att ta loss tändningen, svänghjulet behöver mutterdragare samt en avdragare, sjärnskruvmejsel till tändplattan.

    STEG 2 - Ta och skruva loss kopplingskåpan med 8ans hyllsa och försök jucka av den genom att ta tag i vattenpumpskåpan och vid kickaxels sidan.
    går det inte ta gummiklubban och slå lite lätt på den så den kommer loss!

    STEG 2:1 - Passa dig när du drar loss kopplingskåpan, lägg den gärna så kåpan är riktad uppåt. för så sätt så blir de inte lika kletigt överallt, och när du tar loss kåpan, passa dig för kickdrevet så de inte åker loss! och bakom kåpan vid oljepumpen och impellen (vattenpumpen) ligger det 2 shims (tunna fina brickor) dom får du inte tappa bort då dom skall sitta där!

    STEG 3 - Nu kommer du fram till kopplings korgen, nu skall du skruva loss kopplingskorgens lock. dom som sitter med sjärnskruvar. använd en riktig sjärnmejsel som passar bra i så du inte slinter! rundar du dom är det inte roligt!




    STEG 3:1 - Nu kommer du fram till kopplingens "låsmutter" denna behöver du mutterdragaren för!
    men först får du ta en skruvmejsel och platta ner "vikelsen" så att muttern kan snurra fritt. nu tar du fram mutteravdragaren och drar loss den!




    STEG 3:2 - Nu när du drar bort kopplingskorgen med lammeller och allt. så kanske inte alltid den brickan längst in följer med ut, skulle den ramla ut och du inte har en susning vilken ordning den satt i, så visar jag att den skall sitta längst in!




    STEG 3:3 - Bara Ryck ur växelpetaren! men notera att det skall sitta ett shims i början av petaren så du inte missar den!

    STEG 4 - Nu skall du lossa på den sista muttern som gör att vi skall gå över till att klyva blocket. Den här, och det gör du också med mutteravdragare.
    När du fått loss den första muttern, får du dra loss de innersta drevet med 3klos avdragare!




    STEG 5 - Nu får du vända på motorn så den ligger neråt (se till att motorn har fritt under mot veven och kopplingkorgens axel. (kickdrevet kan du tejpa fast så den inte åker ut när du vänder på motorn)

    STEG 6 - Nu skall du skruva loss alla M8 skruvarna som håller ihop själva blocket! när du gjort detta tar du fram "rotor avdragaren" och skruvar fast den vid tändningssidan. sen är det bara att pressa isär motorblocket!



    STEG 6:1 - När du pressar nu så vill gärna drevets axel komma snett och göra allt mycket svårare, försök att stoppa in en träbit som är smal nog imellan blocket och liksom slå in den mellan blocket så du kan få upp andra sidan på blockhalvan.
    "

    STEG 7 - Nu skall blocket vara i 2 delar, och som du märker är det växellådan som ligger ner så att den inte kan ramla ut,
    och andra blockhalvan kan inget ramla ut! men passa dig nu, för det finns lite shims och brickor som kan vara lätta att tappa bort eller glömma av hur dom skall sitta, men så här skall det se ut.

    STEG 7:1 - Skulle det nu vara så att ni fått hjärnsläpp och gjort helt fel så att brickorna flugit åt alla håll och undrar hur fan det skall sitta,
    så här skall de vara







    STEG 8 - Nu skall du få ut veven från andra sidan blocket, använder du rotoravdragaren och pressar ut veven som du gjorde för att pressa ut blocket fast på kopplings sidan.


    STEG 9 - Nu får du även ta ut packboxarna, lättast är att bara sätta en hylsa över packboxen och sen slå ut dom med gummi hammarn! passa dig för att repa packboxens yta med blocket!

    STEG 10 - Nu skall du ha den nya veven kyld från tex kylen, och sen ta fram ramlagrena som varit i kylen, sedan tar du fram värmepistolen och värmer blockets lagerbana ordentligt så det är riktig varm! sedan lägger du i ramlagrena!

    STEG 11 - Nu tar du och gör samma sak, värmer lagret när de är i blocket (block sidan där växellådan står upp i vädret) och värmer som sakt. sedan skall du stoppa ner veven där i, och se till att den hamnar rätt! och stopppa nu ner den så den hamnar med tändnings fästet upp i vädret!
    [IMG]http://img120.imageshack.us/img120/3852/vevesva6.jpg


    STEG 11:1 - Nu är detta en rätt så stressad och hektisk situation, och man kan därför få riktigt anfall om man gör fel xD. men nu skall du sätta på packningen på tändnignsblocket och sätt gärna n[/IMG]

    STEG 14:1 Nu pressar du bara lite, för du får kolla så vevstaken är centrerad mot blockhalvans mitten, när du tycker det, och veven snurrar fritt och galant, då är det bara att smacka på resten som du tog av det i ordning!

    EJ CENTRERAD (för mycket åt vänster)



    CENTRERAD
    "



    STEG 15 - Nu när du satt ihop allt så är det bara packboxarna kvar, dom sätter du i enkelt, men kom ihåg att fetta in dom ordentligt!
    Detta är innan vi kan montera ihop allt! dom sätter du in så BÅDA sluttna sidorna, dvs dom plana sidorna är riktade mot tändningssidan, så sätter du dom rätt
    så skall packningen sitta och den är riktad utot med den släta sidan, sätt
    även den andra så! så den släta sidan ÄR RIKTAD mot tändningen.



    STEG 16- Nu skall du på med kopplingen och allt igen, men det som folk ofta gör fel (även jag) är att man bara trycker ihop det och så verkar det passa o fungera, men skenet bedrar........eller inte, men ah så här MÅSTE den sitta annars går det inte! Derbi Märket skall gå jäms med Strecket på kopplingen!




    STEG 17 - Nu så är inte resten så kompliserat, men om du råkat tappa lr dratt ur kickdrevet och måste sätta tillbaka det och inte vet hur de satt, så här skall det sitta! inte så svårt!



    Nu smäller du ihop kopplingskåan MED PACKNING, så har du faktist klyvt och satt ihop din EGNA motor på EGEN hand med hjälp av Mr.Derbi-pills Guide

    Lycka till med resten! bara posta i tråden om det är problem!
    (Kan ha glömt något men det märker du!)

    THE END

    COPYRIGHTS TO MR.DERBI-PILL @ Garagego.se


    Länkar:
    Hur man monterar växel lådan på EBS
    Sprängskiss:
    http://www.cykelkraft.se/WriteHttpHe... 2000-2001.pdf
    http://www.oemmotorparts.com/oem4.asp?M=Derbi&T=BULTACO LOBITO - 50 cc&Y=2001&L=BLT-LO






    Senast redigerat av Fredde1337 den 2011-07-22 klockan 14:31.

  2. #2
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Mycket bra guide! Läste denna innan jag klöv min motor första gången

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Holmqvist Visa inlägg
    Mycket bra guide! Läste denna innan jag klöv min motor första gången
    Samma här funkar hur bra som helst.

  4. #4
    Fredde1337s avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    gävle
    Inlägg
    152
    Bra att den fungerar

  5. #5
    vad händer om man monterar kopplingskorgen fel? alltså inte märket emot strecket? för plockade ihop min motor men tänkte aldrig på det där med korgen, och efter ca 5 kick så blev det helt plötsligt jätte trögt att kicka,, har de något med det att göra?

  6. #6
    Fredde1337s avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    gävle
    Inlägg
    152
    Citat Ursprungligen postat av Kaspuuur Visa inlägg
    vad händer om man monterar kopplingskorgen fel? alltså inte märket emot strecket? för plockade ihop min motor men tänkte aldrig på det där med korgen, och efter ca 5 kick så blev det helt plötsligt jätte trögt att kicka,, har de något med det att göra?
    kan ha men kolla så inte kick drevet hoppat ur annars kanske du har glömt nån bricka på lamell korgen

  7. #7

    Reg.datum
    Oct 2011
    Ort
    Orust, Henån
    Inlägg
    26
    Axeln där drevet sitter vill inte lossna.. så går ju inte att få loss blockhalvan..

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Nicke_95 Visa inlägg
    Axeln där drevet sitter vill inte lossna.. så går ju inte att få loss blockhalvan..
    Testat banka med en hammare på axeln?
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in