1. #1

    3 problem med Aerox

    Tjenahej!
    Jag har då alltså 3 problem med min lilla Yamaha Aerox 07'a.

    1. Det läcker kylarvatten! Vet inte riktigt vart ifrån det kommer men det ser ut som om det kommer från dom där 2 små slangarna från topplocket/cyllen till förgasaren. har satt på slangklämmor men det funkar inte Någon som har en aning vad som ställer till detta trubbel?

    2.(Detta hör nog mer till motor) Ibland när jag är ute å cruisar runt så fastnar gasen på låg varv å den kommer liksom inte upp i toppfarten, man måste "börja om" igen flera gånger å gasa för att den ska komma upp i max, ingen aning vad detta kan var, en kompis tror att det är munstycket?

    3. Ibland när jag ska starta moppen så får jag stå å kicka X antal gånger innan den går igång, å de e lite frustrerande och jag skulle då vilja veta vad som orsakar detta?

    Mycket tacksam för svar som kan hjälpa mig
    /Hatten

  2. #2
    Har en kompis med aerox som har EXAKT samma 3 problem XD
    Kolla om behållaren av kylarvätskan är tät om den inte är det äre ju bara att köpa en ny ^^
    Det med gasen kan väl bero på att kylarvätskan drar iväg och moppen blir för varm så det kanske är samma lösning på båda problemen
    samma sak här. Det kan bero på att den är för varm

    Det kan också bero på helt andra saker.. Jag kan bara typ basics när det gäller meck
    Har en drös med delar till Honda MT5! Cyllar topplock förgasare wires, you name it! säljer hela skiten för endast 1500:- !! Bara att skicka ett PM till mig vid intresse! Hämtas i stockholms området

  3. #3
    Jo jag kan också bara basic saker när det gäller meck, men vattnet rinner ut under moppen nere vid cyllen, så felet måste ju sitta där någonstans

  4. #4
    Rullstolsbarns avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    göteborg
    Inlägg
    259
    Min läckte oxå vatten men kolal vattenpumpen ... jag hade en enorm spricka i min därför läckte min.. kolal din om du oxå ahr det
    Citat Ursprungligen postat av RAMI Visa inlägg
    Vivacitys förra ägare har tydligen tryckt in ett Italienskt mynt i förgasaren, undra varför?
    Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    För han visste inte om att moppen var fransk

  5. #5
    1.säckert en spricka på slangen 3. prova med att byta tändstift

  6. #6
    Vattenpumpen har jag inte tänk på.... men det ser inte ut som om det kommer därifrån. Om slangen skulle vara trasig, vart köper man nya? Biltema? Tändstiftet ser bra ut men jag får testa med ett nytt.
    Tack för svar

  7. #7
    om de inte är tändstiftet kan du kolla tändspolshatten

  8. #8
    Att det läcker glykol från dom två slangarna från cylindern (även om du satt på slangklämmor eller dylik) beror oftas på att det är tryck någonstans, kan vara luft i kylarsystemet eller så kan topplockspackningen vara körd

    Byt toplockspackning, funkar det inte så är det antagligen luft i systemet eller att skit har satt sig i ''snurran'' i vattenpumpen.

  9. #9
    Vet faktiskt inte vad tändspolshatten är o.O?
    Hur får man ut/kollar om det är luft i kylarsystemet då? Hoppas inte att det är topplockspackningen... bytte de förra sommarn :S

  10. #10
    Rullstolsbarns avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    göteborg
    Inlägg
    259
    Citat Ursprungligen postat av Hatten Visa inlägg
    Vattenpumpen har jag inte tänk på.... men det ser inte ut som om det kommer därifrån. Om slangen skulle vara trasig, vart köper man nya? Biltema? Tändstiftet ser bra ut men jag får testa med ett nytt.
    Tack för svar
    trodde itne jag heller tills jag märkte sprickan xD bytte och det löste sig
    Citat Ursprungligen postat av RAMI Visa inlägg
    Vivacitys förra ägare har tydligen tryckt in ett Italienskt mynt i förgasaren, undra varför?
    Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    För han visste inte om att moppen var fransk

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av aeroxpojken Visa inlägg
    trodde itne jag heller tills jag märkte sprickan xD bytte och det löste sig
    Hur ser man om det är en spricka då? och vad kan en ny tänkas kosta?

  12. #12
    Vad jag sett när det läcker från din kommer det från de 2 små slangarna, antar att dom har spruckit eller så. Varför den inte varvar ut är vad jag tror att den har för litet munstycke, vi bytte ju ner till original-munstycket senast och du har ju rör på. Tror du behöver lite större

  13. #13
    Rullstolsbarns avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    göteborg
    Inlägg
    259
    Citat Ursprungligen postat av Hatten Visa inlägg
    Hur ser man om det är en spricka då? och vad kan en ny tänkas kosta?
    jag såg itne min helelr först men den börja läcka och då såg jag den.. min va inet stor och det rann vatten som faen.. behöver du aerox delar så skicka PM... har fan allt xD
    Citat Ursprungligen postat av RAMI Visa inlägg
    Vivacitys förra ägare har tydligen tryckt in ett Italienskt mynt i förgasaren, undra varför?
    Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    För han visste inte om att moppen var fransk

  14. #14
    För mig så var det som läckte packboxen inne vid pumpen. Att byta munstycke tror jag också på

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av riejudrax Visa inlägg
    För mig så var det som läckte packboxen inne vid pumpen. Att byta munstycke tror jag också på
    Ska man skruva loss vattenpumps kåpan för å kolla det? har aldrig kollat där...

  16. #16
    att det läcker vid toppen på din moppe är för att de inte sitter hårt nog fast, om det läcker mer när du tar upp den på stöd är för att oljetanken tar i slangarna

  17. #17
    Prova göra rent förgasaren. Kolla hur tändstiftet ser ut och gör rent ifall det är smutsigt!

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av slize Visa inlägg
    Prova göra rent förgasaren. Kolla hur tändstiftet ser ut och gör rent ifall det är smutsigt!
    Får väl ta å göra rent den då , men de har väl inget med att det läcker att göra?

    Citat Ursprungligen postat av TheMaN Visa inlägg
    att det läcker vid toppen på din moppe är för att de inte sitter hårt nog fast, om det läcker mer när du tar upp den på stöd är för att oljetanken tar i slangarna
    Det läcker inte vid toppen... fattante vad du mena Den läcker alltid, med eller utan stöd. När jag häller i vattnet hör jag hur det typ "spänner" sig, det låter typ som de pyser eller vad man ska säga.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in