Mt5:a startar inte.

Tjena, som sagt har stött på lite problem. För det första så har jag rengjort lite kontakter på tändspolen som var rostiga, och detta gjorde jag för att annars fick jag ingen gnista.
    Men nu när jag ska starta så kommer det ingen soppa till stiftet. Testat både med 20mm och original förgasare.
    Original förgasaren har varit lite konstig innan , men den har funkat oftast men det har ju alltid kommit fram bensin.
    20mm köpte jag av en kompis och tror inte han har kört med den på utan han fick med den när han köpte sin moppe. Så vet inte om den funkar :S.

Jag testade med att spruta in startgas direkt i cylindern utan förgasare och insug men den tände inte ens. Men anledningen till att den inte tände på startgas tänkte jag att det kan vara för att tändspolen är kass för om gnistan är svag så kanske den blåser ut av all kompression i cylindern.
    Har även lagt förgasarna i bensinbad och blås rent med tryckluft nogrant men borde inte vara det.
    Det kommer bensin till förgasaren, men inte vidare.

Så ös på med saker jag kan testa, är väldigt tacksam för svar!

Casals avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Det stämmer att vid kompression så får gnistan svårare att tändas. Sätt en stöt i kroppen och jämför på samma vis med ett friskt fordon om du vågar. Annars brukar väl inte gnistan vara så blå-lila som den ska om spänningen är låg, då är den lite mer gul.

Kolla packboxen bakom tändningen, hoppar den ut kommer inget bränsle fram.
    Kolla så cylindern är rätt monterad så det inte är tjuvluft.
    En jag höll på lagade som inte ville gå hade någon lagt en bricka på en bult under cylinderfotspackningen, så jag såg aldrig det felet förens jag tog av packningen vid helrenoveringen.

Okej, nu har jag kollat packboxen bakom tändningen och cylindern. Packboxen var det inget med så den var okej.
    Men däremot så var cylindern inte i bästa skicket, jag köpte den på tradera för 200kr. Den var fin i loppet när jag satte på den men nu när jag kollade så såg det ut som någon hade lagt svetsloppor längst upp vid topplocket och så var det inte innan är jag helt säker på. Ringarna på kolven hade också vridit sig såg jag när jag tog av cylindern jag tyckte även det var lite konstigt när jag monterade cylindern att kolven gick väldigt lätt. Jag har mätt cylindern och jag kom fram till att den var någon millimeter för stor. ( tror det behövs överdimensions kolv. )
    Men Gängorna till insuget är helt konstiga dom går gänga i ibland och cylindern är ju inte jättefräsch så jag tänkte att på måndag drar jag ner till Mopedbutiken och köper en ny cylinder.

Så jag undrar om ni tror att det kan vara att det var för liten kolv som gjorde att det inte kom fram bensin till stiftet? För om jag tänker efter så kan den ha tänt med startgas men inte fortsatt att gå för att kolven var för liten och det kan ha varit så det har bildats "svetsloppor" längst upp i cylindern?

Behöver all hjälp jag kan få!

Edit: Kan knäppa en bild på cylindern om det hjälper.

DennisLs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    ta kort så att vi får se
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Den Robin kan höra hur mycket hästar en moped har, han är ett underverk....

spikat + slitna kolvringar är inte konstigt att den inte startar..

Citat Ursprungligen postat av DennisL Visa inlägg
    ta kort så att vi får se
    Citat Ursprungligen postat av Melon Visa inlägg
    spikat + slitna kolvringar är inte konstigt att den inte startar..
    Fast slitna kolvringar är det ju inte dom är ju helt nya tillsammans med en ny kolv. Fattar inte riktigt hur den spikat men men

Bilderna kommer iaf imorgon

om det är som svetsloppor i topplocket så lär den vara spikad?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in