1. #1

    Olja in veven?

    Jag har satt på min nya vev och jag undrar om jag ska hälla i olja i vevhuset och sen snurra på veven så att den smörjs in innan jag sätter på cylinder och sånt?

    Hur mycket olja och hur ska jag göra det i så fall?

  2. #2
    Det skadar inte att ha ner några droppar olja i kanalerna till ramlagren, på vevstakslagret och kolvbultslagret.

  3. #3
    häll i tills det rinner över nää men häll i tills du tror att det räcker. den kan bli svår startad om du häller i för mycket

  4. #4
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    det är inte nödvändigt, men visst det kan du ju göra. häll bara i några droppar och dra runt veven. jag själv gjorde inte det och jag har kört ca 50 mil med min stage6 hpc vev
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  5. #5
    Okej, men förstod inte riktigt hur jag ska hälla ner, för om jag bara häller rätt in så lägger ju sig allt i botten ska jag lägga motorn på sidan och sen hälla i lite?

  6. #6

  7. #7
    Har oljat in veven nu och satt på cylindern, men jag upptäckte att tändstiftet gänga var lång och toppens gänga var kort. Så jag gjorde en liten fuling och satte brickor mellan tändstift och topp så att det blev rätt längd. Jag undrar om jag kan ha det så här provisoriskt medan jag bara provstartar den?

  8. #8
    Larsson_aeroxs avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    Motala staden vid vattnet!
    Inlägg
    138
    köp ett kortgängat tändstift mannen !

  9. #9

  10. #10
    Jag ska köpa ett nytt, men hinner inte innan helgen men då startar jag den i alla fall som det är nu

  11. #11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in