Ämne: dt50mx tråden
-
2011-03-12, 15:31 #601
-
2011-03-12, 16:50 #602
kan inte hitta. men dom är rätt dyra dom verktygen. så om du inte har.. så är det nog ingen ide att köpa .. om du inte skall användas massa gånger
http://www.auktion.se/?auId=4692
-
2011-03-12, 17:40 #603
-
2011-03-13, 17:12 #604
Har nu kommit fram till att jag ska göra såhär:
Frysa veven
Värma ett lager
Montera lager på vänster sida på veven
Värma vänster block med varmluftspistol
Montera veven i vänster block
Värma höger block med varmluftspistol
Montera lager i höger block
Låter det vettigt?
-
2011-03-14, 19:22 #605
Eftersom det är brist på aktivitet på det här forumet så kör jag något som kan kallas för guide till hur man får ut och i lagerna i motorn (resten behövs det ingen guide för, för det är så lätt att fatta utan hjälp.):
För att få av lagret från vevpartiet så använde jag biltemas lageravdragare med avdragarplatta (artikelnummer: 20-352 & 20-353).
Bör glida av utan problem med det verktyget. Har fungerat utan problem för både MT50 och DT50MX hittills.
För att få av lagret från höger block så tar du en hylsa i lämplig storlek och sätter mot lagret från kopplingssidan och bankar ut det med hammare (tips: hörselskydd).
Nu till det svåra, att få i lagerna på rätt plats.
Lägg in veven i frysen under natten så att det är riktigt kall när du ska sätta på lagret på veven. (ta inte fram den innan du ska göra det!)
Sätt ugnen på ca 150-175 grader och lägg lagret i ugnen direkt. Låt vara där i upp till en halvtimme tills du känner på dig att det är tillräckligt varmt.
Ta fram vevpartiet och tryck på lagret på vänster sida. Jag värmde mitt lager för lite så den gick bara in halvvägs på veven, så jag fick knacka in den sista biten med lämpligt verktyg som passar för inneringen på lagret.
Lägg in lager+vevparti i frysen igen, låt vara där ett par timmar passa på att lägga i ditt andra lager i frysen också. Minst 2 timmar borde vara nog.
Nu behöver du en varmluftspistol, den jag använde har 375 grader (från jula).
Värm vänster block i ca 10 minuter på 375 grader, rotera runt hela lagerbanan så det blir någorlunda jämnvarmt.
Nu ska det gå att bara "ploppa" i lager+vev i lagerbanan.
Går det inte i så är det antingen för lite uppvärmt i blocket eller för lite kylt på veven+lager.
För mig var höger lager betydligt svårare att få i.
Ha i lagret i frysen absolut minst 2 timmar.
Räkna med att varma höger block i minst 10 minuter på 375 grader.
För mig så stanna lagret halvvägs men gick att knacka i sista biten med lämplig hylsa för ytterringen på lagret. (tips: hörselskydd)
Så gick det för mig och det fungerar bra så länge man värmer och kyler ordentligt. Bra att ha: Hylsor i varierande storlekar, hammare (stål/metall), drivdorn (biltema art. nr: 191249), varmluftspistol
-
2011-03-18, 11:51 #606
Hur mycket ska drevet kunna glappa när låsringen är på?
-
2011-03-18, 15:16 #607
Tänker byta ut gaffeloljan på min dtmx. Har köpt olja,men vet inte hur mycket som skall i vara i varje??
-
2011-03-18, 15:29 #608
-
2011-03-18, 17:13 #609
-
2011-03-18, 17:17 #610
-
2011-03-18, 23:55 #611
Glöm inte följa min originalrenovering grabbar:
http://www.moppenet.nu/showthread.ph...9151#post29151
Edit: ursäkta dubbelpost!
-
2011-03-23, 16:54 #612
Någon som sitter inne med ett elschema i utskriftsvänlig kvalité?
-
2011-03-23, 17:04 #613
http://img42.imageshack.us/img42/9271/img1992s.jpg
Hoppas det är utskriftvänlig kvalité, har aldrig skrivit ut bilden då jag har originalet i min manual. Har tagit bilden med en äldre Canon 5MP digitalkamera.Min Yamaha DT50MX -93 *DTn står i dvala sedan Augusti 2011 i väntan på att min lillebror ska fylla moppe*
Nuförtiden är mitt åk en Volvo 345 DLS -81.
-
2011-03-23, 17:10 #614
Tack men nej tack, den har jag redan och nej den är inte riktigt i utskriftsvänlig kvalité. Jag får nog göra ett eget schema i photoshop med den som referens.
-
2011-03-24, 00:02 #615
- Reg.datum
- Sep 2010
- Ort
- västervik
- Inlägg
- 975
jag kan inte bestämma mig, antingen blire att skita i att sälja dt'na nu och riva ner och renovera och lacka om åtminstone en, kanske 2 och göra dom allmänt feta lr så säljer jag dom... vad tkr ni?
§6.2 Signaturer: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid skärmupplösning 1280x1024. Max tillåten storlek på bild är 468x60 pixlar, har du både text och bild så tillåts max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024.
-
2011-03-24, 01:30 #616
-
2011-03-25, 08:10 #617
- Reg.datum
- Sep 2010
- Ort
- västervik
- Inlägg
- 975
§6.2 Signaturer: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid skärmupplösning 1280x1024. Max tillåten storlek på bild är 468x60 pixlar, har du både text och bild så tillåts max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024.
-
2011-03-25, 11:42 #618
-
2011-03-25, 13:17 #619
- Reg.datum
- Sep 2010
- Ort
- västervik
- Inlägg
- 975
alla? nej men det är 4 ciaos, 2 baghee's som står före, dom är så lättskruvade (jämfört med dt) så måste fixa dom så man får lite cash först lixom. och sen har jag 1 baotian som måste plockas ihop, och en flaka som ska renoveras, och sen finns det en suzuki ts och en giantco sprint, men dom saknar jag massa till så dom oprioriterade
plus att jag är sjukt trött på dt eftersom dom har en tendens att bara pajja§6.2 Signaturer: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid skärmupplösning 1280x1024. Max tillåten storlek på bild är 468x60 pixlar, har du både text och bild så tillåts max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024.
-
2011-03-25, 14:28 #620
Dt har en tendes o pajja ? inte, mina 3 dts har aldrig krabbat, förutom fel som varit pga mig, kört utan olja o så O min nöp 7 gånger men den gick ändå Har ALDRIG vart med om att några av mina inte har startat eller liknande, sjukt bra mopeder med andra ord Går o köra på ren bensin o utan olja i motorn
-
2011-03-25, 16:19 #621
Håller helt med dig. Min har aldrig krånglat mer än att kopplingsvajern gick av i vintras, såvida det inte varit fel pga mig. Motorn bara går och går, när jag köpte den var oljepumpen ställt på lägsta och jag körde så med 5,5a med ren bensin i tanken Helt sjukt att den höll. Dtn har gått 2650mil och den startar och går utan problem, fast då är det inget härk ser nästan som ny ut så
Sen en kompis med en DTR -94a, den har krånglat som bara fan. Men orsaken till allt krångel är att dumfan inte har förstånd att ställa in förgasaren. Han stressmekar ända tills det är precis att den går att köra och sen far han ut xD Men motorn gick utan problem med 45mm eurokit, 20mm mikuni och 14/48 sålänge han hade bränsle i tanken och fungerande tändstift. Han har kört den helt utan koppling i 2år men växellådan går ändå hur fint som helst. Vi har även upptäckt att veven glappar ca1-2mm upp/ner (dragit i tändmagneten elr va det heter, den som sitter på vevaxeln och snurrar runt tändplattan) och men nog går den fint ändå.
Har man en DT som racklar då har man haft otur eller är okunnig. Antar att "kattens" har haft otur med sina dts för med tanke på hur mkt han har att skruva i så borde han kunna skruva.Min Yamaha DT50MX -93 *DTn står i dvala sedan Augusti 2011 i väntan på att min lillebror ska fylla moppe*
Nuförtiden är mitt åk en Volvo 345 DLS -81.
-
2011-03-25, 18:50 #622
Jag har bara en fråga. Jag köpte ett renoveringskit till kopplingsarmen med alla delar som ska sitta i hålet, passade även på att köpa ny tryckstång. Hur som helst, min gamla fjäder hade gått av så det var mest den jag var ute efter men tänkte att man lika gärna kunde byta ut hela alltet. Lättare sagt än gjort då jag upptäcker att gängstången inuti vid armen (den som trycker mot tryckstången) är mycket kortare än den som satt på förut och sitter längre in. Därmed så går den inte så långt ut att den ens nuddar vid tryckstången. (kan inte ha den längre ut för då kan jag inte använda muttern). Ska det vara så eller har jag uppfattat något fel i monteringen mån tro?
-
2011-03-25, 19:07 #623
- Reg.datum
- Sep 2010
- Ort
- västervik
- Inlägg
- 975
dom håller inte 500 meter utan olja i motorn, har testat har en motor liggandes med ihopnupen 3e växel pga ngra meter utan olja
och jag har visserligen inte åkt så mkt men det jag har åkt har krabbat, dock är det väl mest för att den har varit tattarmekad innan..
jag har nog en del otur faktiskt. eller ah, en tattarmekad moppe.
och men har nästan bara skruvat med den som har krabbat då de andra bara har stått och samlat damm så dom kanske funkar bättre om jag orkar riva ihop dom
och jag kan skruva, påstår inte att jag är ngt proffs lr ngt men kan grunderna och lite till har skruvat moppe sen jag va 8 och cross sen jag va 12 så ngt borde ju ah fastnat :p
EDIT: och kom visst hem en dtram till idag fick ge 100 spänn för den men vafan, sadel är okej, däckena är riktigt fräscha, och tanken är inte bucklig, och ramen i sig är helt okej-fräschSenast redigerat av kattens den 2011-03-25 klockan 20:18.
§6.2 Signaturer: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid skärmupplösning 1280x1024. Max tillåten storlek på bild är 468x60 pixlar, har du både text och bild så tillåts max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024.
-
2011-04-07, 21:37 #624
Hejsan! Behöver mek-hjälp med min DT50mx. Problemet är att den vägrar starta.
Har testat att byta mellan två olika förgasare och munstycken därtill. Den får soppa. Har kollat stiftet, det funkar alldeles utmärkt. Men den går fortfarande inte igång Kolven sitter rätt och allt är som det ska. Har nästan nya packningar överallt och den drar inte tjuvluft vad jag vet. Det hela började när jag skulle byta munstycke på min original förgasar.
Tog av avgasröret precis, rann ut en massa svart bensin, så moppen kanske inte kunnat starta pga det? Har inte försökt efter att jag tömde. Något jag ska titta efter? Tror ni det är värt att byta stift? Den gick för några dagar sedan men dog plötsligt (soppan tog slut) och sen dess har den inte startat. Behöver hjälp snarast. Ska försöka ha med den till nova meet på lördag
-
2011-04-07, 21:44 #625
-
2011-04-07, 21:55 #626
Redan testat att byta tillbaka Ska försöka ta mig tiden att köpa ett nytt stift imorgon!
-
2011-04-07, 22:04 #627
-
2011-04-07, 23:04 #628
Elisson, har du hittat blinkershållarna ännu?
Och... någon som har en aning om var man kan köpa en värmesköld/skydd till jamarcolkröken? Det blir varmt om låret
-
2011-04-08, 10:38 #629
-
2011-04-08, 14:05 #630
- Reg.datum
- Sep 2010
- Ort
- västervik
- Inlägg
- 975
äre någon i närheten av överum/västervik/åtvidaberg som känner för att klyva ett dtblock och byta lådan i det? kan tänka mig att ge någon hundralapp för det! orkar inte ge mig på det :p
annars säljer jag allt! 4k och ni får maaassa skit!§6.2 Signaturer: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid skärmupplösning 1280x1024. Max tillåten storlek på bild är 468x60 pixlar, har du både text och bild så tillåts max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024.