Citat Ursprungligen postat av 94vikcha Visa inlägg
Har inte förstått mig på varför man vill ha en tryckfjäder med högre tryck när man trimmar upp moppen. Har man högre tryck bak lär det ju behövas tyngre vikter i variatorn och således kommer den varva något mindre? Det optimala vore väll att ha en svag tryckfjäder bak och låga vikter i variatorn, för att få så lite roterande massa som möjligt. Jag har i alla fall upplevt att motorn varvar mindre med tyngre vikter och vice versa. Det borde dock ge lite mer spänning i remmen men behövs det?

Jag har inte köpt någon tryckfjäder och kör nu med 73cc. Kan nån berätta för mig varför jag ska skaffa en röd/gul?
Har du 73cc så behöver du en gul fjäder för vardagsbruk, den röda är för racing.
Om du kör med original fjäder så sjunker remmen ner för fort i kopplingens remmskivor och det gör att du inte kan utnyttja motorns varv rätt, det blir som att köra bil starta på tvåan och sedan lägga i fyran gasa hårt och undra varför bilen inte drar iväg. det går men du utnyttjar inte kraften i motorn optimalt.