hej!

Det har alltid varit en stor fråga det här med vilket däck man skall köra på för att få det optimala greppet samt den minsta friktionen.
Jag hat testat lite olika på en dragster ram, det jag testat är vanligt pilotdäck, stage6 racing däck och Stage6 dragraceingdäck.

Först testade jag Pilotdäcket:
det är ett bra val för dragracing i min syn då du knappt behöver värma för att det skal greppa hyfsat bra, men har du för bra acceleration alltså för hög RF värde så släpper det en aning, men ändå för att det skall vara gjort för gata så är det ett mycket bra däck. Dock väger det ganska mycket.

Efter det däcket testade jag stage6 vanliga slicksdäck, inte så men den sämsta skiten ja testat! riktigt dåligt. du måste så och värma däcket länge för att du skall ha något grepp över huvudtaget, detta tror ja kan bero på att när man ser däcket så är det en slags glansigt gummi vet inte riktigt vad det är.

Till sist Stage6 Dragrace slickset, måste bara säga vilket däck, testade det för första gången idag på en vanlig aerox fälg. Först testa ja när det var helt kallt då släppte det lite, efter jag hade värmt däcket ca 2-5 sek så testade ja igen, och jävlar vilket grepp släppte inte någonting alls.
Inte nog med det greppet så väger detta däck endast 2.7kg och med min lilla aerox fälg så väger detta däck nästan 5 kg mindre än pilotdäcken med kiesler fälgen.