Tjena!

Nu är det är det då att jag har åkt på ombes på min ryz. Tänkte berätta lite om omständigeterna.

Vi har kört som fan hela sommaren, trimmat, på bakhjulet framför ögonen på polisen, från polisen osv.
Ingen har åkt fast på hela sommaren, polisen har knappt haft en chans. ! Och nej jag är inte dum och tror att en moped kör ifrån en 9-3a eller en XC-70. Det finns bara väldigt mycket småvägar där jag bor, där dom helt enkelt inte tar sig fram.!
Så dom har självklart försökt ta reda på namn, och det är ett rätt litet ställe vi bor på så det är inte några stora
problem då det är folk som ringer polisen ibland, och alla känner alla här.
Så efter ett tag så fick dom väl tag på några namn, dock inte mitt, Jag vet att dom inte fick mitt, då dom for hem till alla namn dom fått
och för att jag bor utanför "staden" och därför vet inte alla lika väl vem jag är.
Och nu till själva händelsen...


Det var en kväll när jag stod och skruvade i en kompis garage i sällskap av 5 vänner. (Vi som oftast kört under sommaren, detta är sen höst)
En av dom där 5 vännerna äger tomten, eller hans föräldrar då. I vilket fall så står det runt 11-15 mopeder på tomten.
Han som äger garaget brukar hjälpa andra som har problem med mopeder så därav alla fordon som står där.


Jag ser redan tidigare på kvällen en äldre man som ser lite misstänkt ut, men struntar i honom.
Jag står och byter däck på min andra moped, en Yamaha Slider, och har min Ryz på samma tomt som garaget är på.
Fast den står en bit bort från dom andra mopederna.
Då är det en kompis, som ska prova en annans moped, vars ägare också var med oss.
Han åker ut i en backe där vi ofta övar på att köra på bakhjulet. Ägaren till garaget bor på en gata som går parallellt med den backen, fast längre ner. Så man ser upp till backen, vi har sett ett lyse där uppe hela tiden, någon som joggade runt med en stark lampa.
Plötsligt så kommer han tillbaka med mopeden han lånat och säger att någon försökte slita tag i honom och att gubben var på väg ner mot garaget.
Ingen brydde sig nämnvärt då det brukar komma folk och be oss sakta ner eller gärna köra någon annanstans på kvällarna.
Och då kommer joggaren ner, jag står i garaget, dörren är öppen så jag ser honom, rätt spinkig, halv-gammal.
Han sliter tag i killen som lånade en moped tidigare och ber honom att följa med honom, och det blir lite tjafs, något i den här stilen;

Gubben: Följ med mig, jag vill prata med dig!
Kompis: Nej, Glöm det!
- Nu följer du med och talar om vad du heter!
- Varför fan skulle jag göra det?
- Vad fan tror du? (Flippar upp en polisbricka precis som i filmer, rätt coolt )
- Okej...

Sen ber han alla oss att stanna kvar så ska allt gå bra.
Han håller i killen han nyss tjafsat med, slår ett samtal, 3 min senare så står det 4 bilar på gården, cirka 8 poliser, både civila och uniformsklädda
är på plats.


En polis åker iväg med killen som kört, skjutsar hem honom och pratar med hans föräldrar( han är inte myndig )
Sen tar dom han som äger mopeden och tvingar honom att starta den så dom kan provköra den, dom har laser och allt med sig.
Som tur är så klarar han som äger mopeden pressade situationer och busar lite med förgasaren så att mopeden som egentligen gör runt 90
går rent utsagt skit! Och gick istället 5-10 km/h för fort. + till han för det!

Sen skulle den där joggaren tydligen veta vilken som ägde vilken av alla de 14 mopederna som stod på gården. Han som ägde gården visste ju knappt.
Men sa några namn så gott han kunde. Sen var det inte mer med det, och joggaren försvann, bara sådär?!
Resterande poliser var kvar på plats, en av dom ville in i garaget men vi gick ut och då följde hon efter, sen låste vi. Dom kommer inte in utan order om husrannsakan.
Sen stod vi och bara pratade med dom andra poliserna, ett + till dom med, riktigt trevliga! Alla polisbilar har samlat till sig en del publik så det är rätt många ungdomar som står och kollar runt gården.
Sen frågar vi (på ett trevligt sätt) Vad dom gör kvar, då sa dom att dom väntar på en kollega.
Sen kommer joggaren tillbaka, flåsar som om han tagit ett joggingvarv runt byn, hah!
Då tror vi att han ska hoppa in en bil och åka iväg.
Nejdå, han ser till att han som lånat ut mopeden får poliseskort hem..
Han samlar alla som var inblandade och tar oss bakom ett hus och ber oss vara ärliga med allt och visar sin pepparspray och tycks vara något.
Sen frågar han igen vem som äger alla mopederna, och sist i ledet stod min ryz, som går, men har inte blivit körd på 2-3 dagar.
Han säger inget när vi säger namnet på någon annan ägare. Men när jag säger att det var min så lyser han upp, tar mig åt sidan, snackar lite
sen frågar han vad som är gjort på den, och jag säger att den är lite vässad, han ber mig starta den, för att kolla blinkers och ljus osv.
det mesta funkar utom bromsljuset. Sen ber han mig att vara den när den var kall, alltså då menar jag varva, det skrek ut motorn och det yrde blårök ur mopeden, jag trodde den skulle skära, och han skrek och tvingade mig att varva den mer ( det är joggaren jag menar). Sen efter jag i princip dödat mopeden så ler han kaxigt och säger "den är trimmad va?" Men nähä idiotjävel? Det är Mk thrower, 74cc 19mm fögge, stg6 filter, Stg6 HPC Vev, portat insug osv. det hörs för fan på tomgången. Sen sätter han ombesiktning på den?
Den stod stilla, inte varm, den va fan inte ens körd på 2-3 dagar. Sen kollade jag på pappret idag, jag har skitit i att besiktiga den,
där är det i-kryssat "Fordonet fördes av ägaren" Den stod ju för fan stilla?
Får dom ens göra sådär? Hur vet dom att jag inte provade avgassystemet från en kompis eftersom mitt gått sönder?
Det enda som gjorde var att utsätta mig för onödiga kostnader, inte själva pengarna som är problemet utan det att det blir drygt att bes.
innan jag ska sälja iväg den..

Så min fråga, är det jag som behöver läsa på i lagboken, eller har dom gjort fel?