Trådad visning

  1. #1

    Val av 70cc sport cylinder

    Många frågar vilken 70cc sport cylinder man ska välja att köpa till sin scooter...

    Jag rekommenderar en av dessa tre då dom är väl prövade och ett säkert kort när det gäller både effekt och kvalité:

    Polini 70cc Sport
    Malossi 70cc Sport
    Stage6 70cc Sport Pro



    Polinin & Malossin är väldigt lika, båda är tillverkade av gjutjärn vilket håller bra och klarar "vardaglig körning".

    Polinin har lite bättre bottendrag än Malossin och är därför populär bland stuntare, kör själv med en sådan på min Slider och är verkligen nöjd!
    Malossin kan varva ungefär 800 rpm mer än vad Polinin gör vilket leder till en högre toppfart.

    Malossin har i regel ett lite lägre pris, även när det gäller att enbart köra ersättnings-kolv.

    Original förgasare (12mm) fungerar till dessa två cylindrarna, men skulle rekommendera en 17,5mm eller lite större. Dock inte större än 21mm, där går gränsen.

    Om ditt original vevparti är i fint skick så ska det klara av dessa cylindrarna.

    *Tips* - Ifall du beställer en Malossi cylinder så köp två G-clips från tex. Polini bredvid (kostar ungefär 10kr/st). Du kommer inte ångra dig vid cylinderbytet kan jag lova! Malossis clips är svåra att få på sin plats utan optimala verktyg och erfarenhet.

    Annars skulle jag personligen säga att det spelar ingen större roll vilken av dessa två man väljer, smaksak!


    Vill man ha lite mer power, så är det Stage 6 Pro Sport 70cc som är den rätta cylindern för dig!
    Riktigt vass för att bara vara en sport cylinder, ofta spöar den konkurrenterna med stormsteg.
    Största anledningen är att den är tillverkad av aluminium vilket avleder värme många gånger bättre än gjutjärn!
    (Sen har den större portar samt bara en kolvring = mindre friktion = mindre värmeutveckling. Två kolvringar, likt Polinin, påfrestas mindre = håller längre.)

    Priset är i samma klass som gjutjärns cylindrarna vilket gör den riktigt prisvärd. Mycket fart för pengarna!

    Dessvärre är alla cylindrar av aluminium känsligare. Kräver lite mer exakt förgasarinställning för att inte ta skada. Inte det bästa valet för en bruksmoped som körs varje dag.
    Givetvis fungerar det, och du kommer ha fruktansvärt kul! Men det sliter...

    Denna cylinder behöver minst 17,5mm förgasare för att må bra.
    Original vevparti går att köra på, men det är på gränsen...

    Aluminium cylindrar har lägre vikt än gjutjärn för dom som vill veta.

    För- & nackdelar
    Gjutjärn:
    + Lång livslängs & håller för daglig körning.
    - Rostar
    - Inkörning rekommenderas.
    - Mindre effektfull

    Aluminium:
    + Vass
    + Slipper inkörning
    + Rostar inte
    - "Känsligare"

    Glöm inte att köra in din nya cylinder!

    Det viktigaste är att du har en noggrant inställd förgasare så att den går för fett, att den får för lite bensin är illa!
    Gjutjärn - Vissa säger att man ska köra lugnt och inte ge full gas de första 100milen... Jag säger att det är att ta i! Har du kört 50mil på det sättet så är du lätt på säkra sidan!
    Själv hade jag tagit det väldigt lugnt första 10-15milen, sen bara inte ligga i full gas länge. Se till att motorn inte blir för varm och låta den svalna mellan körningarna.
    Aluminium - Detta materialet utvidgar sig mycket lättare än gjutjärn och därför räcker det med att motorn står ingång på tomgång en halvtimme efter montering och sedan låta svalna.
    (Risken med att inte köra in en ny cylinder, är att när kolven blir varm så utvidgar den sig precis som alla metaller, om den utvidgar sig fortare än själva cylindern så säger det stop!)

    Tänk på att det alltid är bra att sätta dit ett fräscht nållager när du har av cylindern, missa inte heller att skaffa ett tändstift som är anpassat för din nya cylinder.

    En intressant cylinder som jag själv hade testat ifall jag haft en liggande minarelli är Stage6 Streetrace 70cc!
    Denna cylinder är tillverkad av gjutjärn men ska leverera prestanda likt S6 70cc Sport Pro´n då man har kompenserat med större portar. Lite mindre topp men liten accelerations förbättring har jag hört.
    Det coola med just denna cylindern är att den ser ut som en originalcylinder med texten "49cc" trots att det är 70cc bara för att vilseleda polisen etc. Misslyckandet är dock att dom har stämplat in Stage6 loggan, men det går alltid att fila bort om man vill!

    Har ni frågor gällande andra sport-cylindrar så är det bara att posta i tråden!

    Hoppas ni gilla min guide & lycka till med trimmandet!
    Senast redigerat av Elliot den 2010-10-23 klockan 14:06.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in