Moppetiden är över, men tänkte att jag kunde dela med mig av gamla projekt, minnen och tankar då jag fått lite förfrågningar angående detta.

Så, vad är E85, eller Etanol? Det är ett alkohol bränsle, som innehåller högre oktan antal än bensin. Bensin 95-99 oktan, Etanol 102-104 oktan.

Etanol brinner kallare än bensin, och tål en hel del högre kompression än bensin.

Så om vi summerar det jag har skrivit hitils, så är det utmärkt för trimning!
Enda nackdelen är att Etanolmotorer kräver 25-30% extra soppa.

Motorn jag konverterade var en Ciao motor, den nyare modellen med CDI box.

Steg ett är att ta av motorn från mopeden helt och hållet. Rengöra noggrant, blir så mycket enklare att pilla då.

Steg två är att plocka av Topp, cylinder och kolv.

Steg tre, plana toppen. Jag körde verkligen bonne-metoden och slipa ner den på plan yta med hjälp av sandpapper. Fungerar, men finns bättre alternativ. På just Ciao topplock kan man ta en HEL del. I samband med detta fick även min cylinder en rejäl portning.

Steg fyra. Gå igenom hela bränslesystemet, och släng så mycket du kan som är av plast, inte tanken då, om den nu är av plast. Byt ut alla slangar. Etanol gillar inte gamla bensin slangar, och kommer med stor sannorlikhet äta upp dom.

Steg 5. montera ihop motorn. Beräkna ett 30% större munstycke och bestycka om din förgasare. Här är det en hel del pill att få det bra med blandningen mellan luft och bränse. Finns även andra tändstift att byta mot. Tändning kan ställas om, om möjligt.

Steg 6. Fyll på E85 och blanda i olja. Gör ett startförsök. Laborera med munstycken och luftblandnigen.

Detta är kort och gott en bra guide att få inspiration och tankar ifrån.
Min Ciao hade endast Polini SP rör, 13mm förgasare, portad cylinder och planad topp. Har för mig att den mättes upp på plan mark till 73 km/h med GPS.

Konverterade en Slider med Stage6 racing setup en gång, fick den aldrig att lira perfekt. Och i slutändan blev det bensin ändå. Men FYSATAN va den gick det lilla vi körde. Märkbar skillnad, enligt mig.

Fråga gärna på om det är något som inte är klart