Sidan 3 av 5 Första 12345 Sista

Ämne: MCB - Tråden

  1. #61
    DennisLs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    hemligt...
    Inlägg
    1 248
    Någon som vet vars man kan köpa en packboxsats till en ilo 2växlad hand?
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Den Robin kan höra hur mycket hästar en moped har, han är ett underverk....

  2. #62

  3. #63

  4. #64
    DennisLs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    hemligt...
    Inlägg
    1 248
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Momentum bör väl ha rätt sorts packbox?
    jo, det har dom, men dom är helvetes dyra!, men ska beställa från www.kullager.se
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Den Robin kan höra hur mycket hästar en moped har, han är ett underverk....

  5. #65
    Hej! Jag har en liten fråga
    I min morfars hus så hittade jag ett typintyg och en instruktionsbok till en moped som han hade förut. Jag har med hjälp av typintyget luskat ut att det satt en Sachs 50/2 KS-motor på den. Och så står det att mopeden heter MCB 1209 eller TSV 1209? Men är det samma sak som en Crescent 1209? För i instruktionsboken står det väldigt exakt information om vad som är original på olika sachs-motorer, och i vilka mopeder respektive motor ska sitta
    Så för att vara lite tydlig, är en Crescent och en MCB samma sak? För när jag såg instruktionsboken så var det en moped på framsidan. En Crescent F50 tänkte jag då, men på den står det MCB E-type Så är MCB en viss mopedkategori eller är det ett mopedmärke? Är väldigt osäker så svar uppskattas!
    Tack på förhand!
    EDIT: scannade typintyget så kanske det är lättare att förstå

    Som ni ser så står det inte Crescent någon stans, därav min förvirring
    Senast redigerat av August den 2010-11-21 klockan 22:48.

  6. #66
    Wiklunds avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    165
    MCB står för Monark & Crescent bolagen, om man ska avgöra om det är en monark eller crescent man äger får man kolla på dekalerna för det är den enda skillnaden. MCB 1209 är en av dom senare modellerna med en sachs två växlad hand fartvindskyld vilket 50/2 ks står för. Monark, Crescent, några andra mindre bolag samt nymans fabriker i uppsala slog ihop och bildade MCB.

    mvh. Wiklund
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Jag vet bättre sätt att döda en k50 än att tömma på olja!

  7. #67
    Citat Ursprungligen postat av Wiklund Visa inlägg
    MCB står för Monark & Crescent bolagen, om man ska avgöra om det är en monark eller crescent man äger får man kolla på dekalerna för det är den enda skillnaden. MCB 1209 är en av dom senare modellerna med en sachs två växlad hand fartvindskyld vilket 50/2 ks står för. Monark, Crescent, några andra mindre bolag samt nymans fabriker i uppsala slog ihop och bildade MCB.

    mvh. Wiklund
    Ok. Tack för svaret, sån där sak som alltid är rolig att veta! Men vet du (eller någon annan) varför det står att den heter både MCB 1209 och TSV 1209?

  8. #68
    Wiklunds avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    165
    MCB 1209 står är modellbeteckningen, TSV står för TrafikSäkerhetsVerket. Och det är dom som har godkännt den som moped!
    Senast redigerat av Wiklund den 2010-11-23 klockan 21:22.
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Jag vet bättre sätt att döda en k50 än att tömma på olja!

  9. #69
    Citat Ursprungligen postat av Wiklund Visa inlägg
    MCB 1209 står är modellbetäckningen, TSV står för TrafikSäkerhetsVerket. Och det är dom som har godkännt den som moped!
    Jaha! Tack så mycket, man lär sej något nytt varge dag! Du var ju bra på det här!
    EDIT: Om jag undrar något mer om MCB någon gång så kommer du få en massa Pm!

  10. #70

  11. #71
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Wiklund kan bara det jag lärt honom. Skriv i tråden så kan jag också få svara lite! Han är för snabb...
    Ok. Bara för att du var så snäll och ändrade mitt regdatum! Finns det Crescent flakmopeder eller endast monark?

  12. #72

  13. #73
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Haha, fan. Nit direkt, jag är inte så inne i flakor. Men vad jag kunde hitta nu finns det bara som Monark.
    Om inte du kan det så bra så ska jag skaffa en och bli kung på flakor!

  14. #74

  15. #75
    Puch har också
    Svarvar och bygger special delar till olika fordon
    Mer info här

  16. #76

  17. #77
    Citat Ursprungligen postat av suzuki_master Visa inlägg
    Crescent flakisar finns
    Jaså, kollade på raketsport eller vad det hette och såg inga där.
    Men det kanske finns

    Citat Ursprungligen postat av ILO_Gurra Visa inlägg
    Puch har också
    Jag vet, men jag vill ha en monark/crescent för dem finns det mer plats att modda på en annan motor om man vill

  18. #78

  19. #79
    Har en trehalva och 12mm förgasare på min stockholmare just nu. Det jag undrar är om den skulle röra på sig bättre ifall jag rensar ljuddämparen(originaldämp), eller skulle motståndet bli för litet?
    Tacksam för svar.

  20. #80

  21. #81
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Skulle bara låta mer och inte gå något bättre.
    Tack. Går den rent av sämre isåfall? Tog nämligen bort allt förutom någon bricka och ljudnivån blev inte så värst mkt högre, men mycket mullrigare och mysigare på nått vis.. Men om det går bättre orört byter jag tillbaka.. :o

  22. #82

  23. #83
    Var köper man packningssats till sachs 504 motorn? Har letat men har inte hittat nåt.
    Most stickpeople are black

  24. #84
    Hej, har en sachs motor som är 3,5hk och är lite kompresion i tror jag, för när jag satt på topp och test kickade så gick det väldigt lätt, lättare än orginal cyllen, men den går igång och så men det är bara att det går lättare och kicka. Ska det vara så eller känar man något på att plana? tacksam för svar

  25. #85

  26. #86
    ja för när man kickar så känner man på cyllen så känner man att det blåser luft ifrån den

  27. #87

  28. #88
    Nån som vet vart jag kan köpa packningar till den här motorn
    Namn:  20101204075.jpg
Visningar: 1585
Storlek:  89,6 KB

    Sachs 504 1/b tror jag att det stod på den

    Pinnbultsmönstret är mycket större än på "vanliga sachs"
    DT-cylindern går ner i blocket utan problem men bultmönstret är inte lika över huvudtaget
    Tänkte om man kunnde få ner nån rolig cylinder
    Namn:  20101204077.jpg
Visningar: 1347
Storlek:  91,4 KB

    Namn:  20101204078.jpg
Visningar: 1559
Storlek:  92,4 KB
    Senast redigerat av Manfred den 2010-12-04 klockan 15:23.
    Most stickpeople are black

  29. #89
    Ingen som har nån aning?
    Most stickpeople are black

  30. #90

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in