Sidan 3 av 10 Första 12345 ... Sista

Reg.datum
    May 2010
    Själv går man Baggiums Praktiska med inriktning bygg! riktigt roligt även fast man gör massa dryga saker ibland.

vad i helvete säger folk alltid "bygg / fordon är bara för slö***ar som vill slappa sig igenom hela livet?" är det inte mer slött o sitta på ett jävla kontor och skriva på en dator hela dagarna eller?
    eller det kanske är jobbigare att gå in i ett hus som elektriker och dra några kablar? utan oss byggare och fordonare skulle ni inte klara någonting, det skulle inte finnas hus och allas bilar skulle alltid vara trasiga!

Citat Ursprungligen postat av fingr Visa inlägg
    Själv går man Baggiums Praktiska med inriktning bygg! riktigt roligt även fast man gör massa dryga saker ibland.

vad i helvete säger folk alltid "bygg / fordon är bara för slö***ar som vill slappa sig igenom hela livet?" är det inte mer slött o sitta på ett jävla kontor och skriva på en dator hela dagarna eller?
    eller det kanske är jobbigare att gå in i ett hus som elektriker och dra några kablar? utan oss byggare och fordonare skulle ni inte klara någonting, det skulle inte finnas hus och allas bilar skulle alltid vara trasiga!
    utan folket som satt på kontor och skrev på datorer skulle det inte finnas några bilar, internet, telefoner, hus (vi skulle bo i bajshyddor som i afrika), moppar, you name it...

Reg.datum
    May 2010
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    utan folket som satt på kontor och skrev på datorer skulle det inte finnas några bilar, internet, telefoner, hus (vi skulle bo i bajshyddor som i afrika), moppar, you name it...
    Jag har aldrig sagt att det är bara slö***ar som sitter på kontor hela dagarna. MEN det är nog hårdare arbete som bilmekaniker / byggare. Och klart som fan det skulle finnas hus, bilar och internet ändå?
    tror inte bara för man går bygg eller fordon är helt jävla iq-befriad.

Jag har aldrig sagt att det är bara slö***ar som sitter på kontor hela dagarna. MEN det är nog hårdare arbete som bilmekaniker / byggare. Och klart som fan det skulle finnas hus, bilar och internet ändå?
    tror inte bara för man går bygg eller fordon är helt jävla iq-befriad.
    tror du de som kom på internet, mobiltelefonen, datorn osv gick fordon eller bygg? nej, inte jag heller, de var med största sannolikhet "kontorsnissar"

Reg.datum
    Mar 2006
    Jaja, alla behöver varandra sluta gråta nu.

Reg.datum
    May 2010
    tror du de som kom på internet, mobiltelefonen, datorn osv gick fordon eller bygg? nej, inte jag heller, de var med största sannolikhet "kontorsnissar"
    Jag tror inte det fanns fordonsgymnasium medans det var någon smart rackare som kom på bilen heller.

säger bara att jag är less på alla som whinar över att bygg och fordon är slapparlinjer och att man inte kommer någonstans om man går där. Man kan komma hur långt som helst! om man går bygg så lär man sig iallafall något praktiskt och inte bara en jävla massa matte.

btw: man kan även bli arkitekt om man går bygg. Vilket betyder att bara för man går bygg så måste man inte ha knegaryrke hela livet utan man kan även sitta vid ett ritbord och designa.

Reg.datum
    May 2010
    Citat Ursprungligen postat av vivarn Visa inlägg
    Väljer man att satsa på arkitekt och väljer bygg istället för teknik, är man rent ut sagt en idiot. För det första har bygg inte i närheten av dem kuserna som krävs för att bli arkitekt. Det skulle vara EXTREMT svårt att läsa dem kurser som krävs för arkitekt om man går bygg. Teknik har dock grunderna för detta, ex. Cad osv. Om man verkligen vill bli arkitekt så bör man (inte absolut måste) satsa på teknik. Sen att folk tycker bygg, fordon etc. är slapparlinjer är ju just i skolan, man måste slita sjukt mycket mer i teknik, natur osv om man vill bli något, dem som går bygg behöver ju inte precis slita för att bli snickare.
    Jag skulle nog hellre gå bygg än teknik om jag ville bli arkitekt, då får man ju en aning om hur hus m.m är uppbyggda och varför det är byggt som det är.

Jag har inte sagt något om hur det är i skolan, visst. Fordon och bygg är en linje för dom som vet vad dom vill jobba med sedan, så varför gå teknik om man ändå vill bli snickare/mekaniker?
    men är så jävla less på att folk alltid skriver "går man bygg eller fordon så är man lat och kommer slappa sig igenom hela livet" = dom tror att det är slappt att vara t.ex. snickare. Vilket INTE är sant.

Går på bygglinjen inriktning Måleri och seriöst... Jag pissar på den skolan och har väldigt stora funderingar att hoppa av efter jul.. (går 2an)

Reg.datum
    May 2010
    Citat Ursprungligen postat av Nneeggrroo Visa inlägg
    Går på bygglinjen inriktning Måleri och seriöst... Jag pissar på den skolan och har väldigt stora funderingar att hoppa av efter jul.. (går 2an)
    Måleri kan ärligt talat inte vara roligt? (tänker mig att måleri är att måla hus efter hus)
    har själv målat lite fönster o sånt på skolan, det värsta som finns.. först måste man bära fönstret dit man ska måla, sen ska man skrapa, sen ska man grunda, sen ska man måla, sen ska man vänta, sen ska man bära tbx det.. riktigt värdelöst-.-

Pimmes avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Jag skulle nog hellre gå bygg än teknik om jag ville bli arkitekt, då får man ju en aning om hur hus m.m är uppbyggda och varför det är byggt som det är.

Jag har inte sagt något om hur det är i skolan, visst. Fordon och bygg är en linje för dom som vet vad dom vill jobba med sedan, så varför gå teknik om man ändå vill bli snickare/mekaniker?
    men är så jävla less på att folk alltid skriver "går man bygg eller fordon så är man lat och kommer slappa sig igenom hela livet" = dom tror att det är slappt att vara t.ex. snickare. Vilket INTE är sant.
    Behöver jag ens utveckla något...?

Reg.datum
    May 2010
    Citat Ursprungligen postat av Pimme Visa inlägg
    Behöver jag ens utveckla något...?
    huh?

förövrigt så trivs jag bra på min skola, totalt 10 pers i klassen tror jag. och totalt 12 på hela skolan

Måleri kan vara roligt för den som gillar att vara kreaktiv med händerna och så.. skulle hellre gå målare än tex pilot då måste man fan plugga mer timmar än dyngnet har
    köp ridstövlar och hjälm också när du ändå är i farten. sanslöst jävla bögigt med såna där jackor, ser mest ut som en snobb-bonde som kommer direkt från ridpolon. inte för att du bryr dig men ändå

Reg.datum
    May 2010
    Citat Ursprungligen postat av ajonson Visa inlägg
    Måleri kan vara roligt för den som gillar att vara kreaktiv med händerna och så.. skulle hellre gå målare än tex pilot då måste man fan plugga mer timmar än dyngnet har
    Har en känsla av att jobba som målare kan bli väldigt långtråkigt i längden. Fast iofs så beror ju det på om man målar hus i en färg eller om man t.ex. målar former, "bilder" etc.

Jag vill ta studenten igeeeeeeeeeeeeen :'(

Har en känsla av att jobba som målare kan bli väldigt långtråkigt i längden. Fast iofs så beror ju det på om man målar hus i en färg eller om man t.ex. målar former, "bilder" etc.
    Tror du man läser till målare om man vill bli konstnär?

Citat Ursprungligen postat av ajonson Visa inlägg
    En målare får inte direkt någon artistisk frihet.

Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    man blir ignet när man pluggar samhäll. du är typ tvungen att plugga vidare.

ta bygg
    lål.

Måleri kan ärligt talat inte vara roligt? (tänker mig att måleri är att måla hus efter hus)
    har själv målat lite fönster o sånt på skolan, det värsta som finns.. först måste man bära fönstret dit man ska måla, sen ska man skrapa, sen ska man grunda, sen ska man måla, sen ska man vänta, sen ska man bära tbx det.. riktigt värdelöst-.-
    Detta bevisar att du som många andra bara har sätt baksidan av arbetet.. Stort sätt alla säger "Hur svårt kan det vara att måla?". Jag som själv arbetar inom det yrket och läser till det har en helt annan synpunkt. Det är väldigt skoj kan jag säga förutom att gå upp på morgonen. Men när man går mellan hus,lägenheter,byggen,garage bla bla så ser man det roliga i jobbet att man alltid lär sig något nytt och får lösa nya problem. Plus att det är alltid lika kul när kunden är väldigt nöjd med resultatet man har åstadkommit. Man märker ju det direkt om någon målar om eller hängt tapet än en anläggare som typ fixat 10 kullerstenar.

Det är ju själva skolan jag pissar på men yrket och företaget jag jobbar med är jag nöjd med och de arbetskamrater jag har är dom bästa jag haft ! Jag går endast kvar i skolan för att jag skall kunna jobba kvar på firman.

Reg.datum
    May 2010
    Citat Ursprungligen postat av vivarn Visa inlägg
    För det lär man ju inte lära sig under dem 5 åren man går på högskola sen..

Och jag förstår om man väljer t.ex. bygg om man VILL bli snickare. Men det är bra mycket lättare att bli snickare än t.ex arkitekt, det är väl därför dem klassas som "slapplinjer".
    Ja, man lär sig massor om man går högskola, men det är många som inte vill plugga vidare utan gå direkt ut i arbetslivet också!
    jag går bygg för att jag vill bli snickare, det är ingen slapparlinje. Borde plugga mer än alla andra iom att jag bara har ämnen 2 dagar i veckan och resten har jag bygg-lektioner.
    vilket betyder att vi har 2 dagar i veckan att lära oss det dom flesta andra skolor lär sig på 5 dagar~ långt ifrån slappt

Citat Ursprungligen postat av Nneeggrroo Visa inlägg
    Detta bevisar att du som många andra bara har sätt baksidan av arbetet.. Stort sätt alla säger "Hur svårt kan det vara att måla?". Jag som själv arbetar inom det yrket och läser till det har en helt annan synpunkt. Det är väldigt skoj kan jag säga förutom att gå upp på morgonen. Men när man går mellan hus,lägenheter,byggen,garage bla bla så ser man det roliga i jobbet att man alltid lär sig något nytt och får lösa nya problem. Plus att det är alltid lika kul när kunden är väldigt nöjd med resultatet man har åstadkommit. Man märker ju det direkt om någon målar om eller hängt tapet än en anläggare som typ fixat 10 kullerstenar.

Det är ju själva skolan jag pissar på men yrket och företaget jag jobbar med är jag nöjd med och de arbetskamrater jag har är dom bästa jag haft ! Jag går endast kvar i skolan för att jag skall kunna jobba kvar på firman.
    kanske är så att jag bara sett baksidan. Det är faktiskt ganska svårt att måla och få det riktigt 100% bra, men det jag tycker är så jävla tråkigt är att det är så himla enformigt. absolut inget för mig!

Ja, man lär sig massor om man går högskola, men det är många som inte vill plugga vidare utan gå direkt ut i arbetslivet också!
    jag går bygg för att jag vill bli snickare, det är ingen slapparlinje. Borde plugga mer än alla andra iom att jag bara har ämnen 2 dagar i veckan och resten har jag bygg-lektioner.
    vilket betyder att vi har 2 dagar i veckan att lära oss det dom flesta andra skolor lär sig på 5 dagar~ långt ifrån slappt !
    för det första, vivarn syftade på att man går på högskolan för att bli arkitekt, och det blir du inte efter tre år på bygg...
    för det andra, nej bygg är inte mycket plugg, på samma tid som ni har läst färdigt matte a har de som går teknik börjat med matte d typ... vad har ni mer för "jobbiga" ämnen? svenska a? kanske lite historia också?

Reg.datum
    May 2010
    för det första, vivarn syftade på att man går på högskolan för att bli arkitekt, och det blir du inte efter tre år på bygg...
    för det andra, nej bygg är inte mycket plugg, på samma tid som ni har läst färdigt matte a har de som går teknik börjat med matte d typ... vad har ni mer för "jobbiga" ämnen? svenska a? kanske lite historia också?
    vi har inte ämnen 5 dagar i veckan som många andra. Så det är mer jobbigt, har typ matte a, svenska a&b osv xd

vi har inte ämnen 5 dagar i veckan som många andra. Så det är mer jobbigt, har typ matte a, svenska a&b osv xd
    nej, men ni läser också med 3 gånger lägre tempo som sagt, ni går igenom matte a på samma tid som teknikarna är färdiga med matte a-c och börjat med matte d. sen har teknik också RÄTT mycket mer tunga ämnen som fysik a+b, kemi a, konstruktion a+b osv osv.

Valet står mellan natur och teknik inför gymnasievalet. Linjerna verkar väldigt lika om man bortser från de biologi kurserna man får med natur. Har väldigt lätt för no-ämnerna och matte men vet inte vilket av dem jag ska välja? Teknik verkar ju mindre pluggigt vilket kan vara skönt för den som vill ha lite fritid också. Vad tycker ni ?

Citat Ursprungligen postat av Edvin Visa inlägg
    Valet står mellan natur och teknik inför gymnasievalet. Linjerna verkar väldigt lika om man bortser från de biologi kurserna man får med natur. Har väldigt lätt för no-ämnerna och matte men vet inte vilket av dem jag ska välja? Teknik verkar ju mindre pluggigt vilket kan vara skönt för den som vill ha lite fritid också. Vad tycker ni ?
    ingen av dem är särskilt mycket plugg, ska du plugga på högskolan sen lär du märka det då... men iaf, om du gillar teknik så ta teknik. linjerna är i stort sett lika förutom att när natur har (enligt mig) flumämnen som filosofi, psykologi osv så har teknik cad, konstruktion, datorkommunikation osv. en annan sak är att natur har biologi, går man teknik får man välja till det om man vill ha det.

ingen av dem är särskilt mycket plugg, ska du plugga på högskolan sen lär du märka det då... men iaf, om du gillar teknik så ta teknik. linjerna är i stort sett lika förutom att när natur har (enligt mig) flumämnen som filosofi, psykologi osv så har teknik cad, konstruktion, datorkommunikation osv. en annan sak är att natur har biologi, går man teknik får man välja till det om man vill ha det.
    Det lutar mest åt teknik och om jag har förstått det rätt så blir man högskolebehörig på i princip alla högskolor när man går teknik?

Citat Ursprungligen postat av Edvin Visa inlägg
    Det lutar mest åt teknik och om jag har förstått det rätt så blir man högskolebehörig på i princip alla högskolor när man går teknik?
    ja, om du väljer till rätt kurser dvs alla mattekurser (utom breddning och diskret), fysik b om du vill bli ingenjör, biologi och sånt (vet inte exakt) om du vill bli läkare osv.

i linjerna är i stort sett lika förutom att när natur har (enligt mig) flumämnen som filosofi, psykologi osv så har teknik cad, konstruktion, datorkommunikation osv.
    På natur läser man inte någon av nämnda kurser. Om du, Edvin, inte är säker på vad du vill bli efter gymnasiet så bör du gå natur. Teknik är begränsande, förutsatt att du inte väljer till vissa kurser.

Edit: läser man kemi på Teknik?

Citat Ursprungligen postat av Joha Visa inlägg
    Edit: läser man kemi på Teknik?
    ja, men inte b-kursen

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in