Ämne: Mt5 oljeblandning
-
2010-11-05, 12:33 #1
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Bjärnum
- Inlägg
- 823
Mt5 oljeblandning
Tjena
För ett tag sen dela ja min mt-motor för att byta ramlager, gjorde de och köpte nya packningar och packboxar. Men sen körde ja lite, körde in den nya kolven me. Efter ja kört 1 timme första an ställde ja in den, sen skulle ja ut igen när den hade kylt ner sig, då såg ja en olje pöl under den, och de va helt blött på hela undersidan av blocket. Ja har spänt alla skruvar så mycket ja vågar, Så nu undrar ja om ja måste dela motorn igen och sätta loctite iställetSenast redigerat av pizzadax den 2010-11-23 klockan 21:18.
-
2010-11-05, 12:34 #2
-
2010-11-05, 12:45 #3
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Bjärnum
- Inlägg
- 823
-
2010-11-05, 12:56 #4
-
2010-11-05, 13:57 #5
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Bjärnum
- Inlägg
- 823
-
2010-11-05, 14:44 #6
jo för det har det, ligger det på och trycker när du skruvar på kåpan så har det en dendens att läcka olja
-
2010-11-05, 14:58 #7
Läcker det både vid kåpan och mellan blockhalvorna så lär det ju vara mekanikerfel. Exempelvis att du använde t.ex. skruvmejsel för att bryta isär delarna när du delade motorn, då får man skador som det kan läcka olja genom sedan.
-
2010-11-05, 15:26 #8
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Bjärnum
- Inlägg
- 823
-
2010-11-05, 17:57 #9
hmm kanske bara är så enkelt så att de läcker i från oljepluggen, men äre som ni säger så är de väll bara att ta los kåporna byta packningar men kleta tätning på båda sidor av pakningarna så ska de inte läcka
-
2010-11-06, 22:38 #10
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Bjärnum
- Inlägg
- 823
-
2010-11-07, 00:08 #11
-
2010-11-07, 00:37 #12
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Bjärnum
- Inlägg
- 823
-
2010-11-07, 12:56 #13
-
2010-11-07, 22:34 #14
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Bjärnum
- Inlägg
- 823
-
2010-11-08, 12:20 #15
-
2010-11-08, 21:48 #16
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Bjärnum
- Inlägg
- 823
-
2010-11-08, 22:02 #17
-
2010-11-08, 22:21 #18
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Bjärnum
- Inlägg
- 823
-
2010-11-14, 12:39 #19
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Bjärnum
- Inlägg
- 823
Ja har bara tre lameller i min, och där är stort glapp precis som om där ska vara en till
Och ja fixa läckan in till vevhuset
-
2010-11-14, 15:03 #20
Gjorde du rent tätytorna på blockhalvorna/kopplingskåpan från gamla packningsrester innan du monterade ihop den?
Original har mt/mb50 tre lameller. Men finns lamellcentrum från CR80/85 som passar där både fyra och fem får plats.
-
2010-11-14, 17:18 #21
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Bjärnum
- Inlägg
- 823
-
2010-11-15, 19:54 #22
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Bjärnum
- Inlägg
- 823
Nu går den bra, men den gick dåligt på höga varv dom första 30 minuterna. Kan de va olja? Tog rätt mycket när ja satte på cyllen
-
2010-11-15, 20:11 #23
Mycket troligt då.. Men bra att du fick den att gå bra!
-
2010-11-15, 20:48 #24
-
2010-11-23, 21:18 #25
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Bjärnum
- Inlägg
- 823
Nytt "problem"
Satte ihop moppen och den gick inte bra, den ryker som bara den och börjar bluddra vid halva "effekten på moppen". Så bytte membranet och insuget (behövdes så de va lika bra), membranet va slitet men nu me de nya membranet så ryker den fortfarande. Kan de va för mycket olja i bensinen? kommer inte ihåg hur mycket ja blanda i tanken innan ja ställde in den. Röken som kommer är vit, de ska ju vara blå om de är för mycket olja. Tror ni att de är oljeblandningen i bensinen eller något annat dom klöddar?
-
2010-11-23, 21:22 #26
Jag tror på för mycket olja i tanken.. Hade samma problem med min men då hade jag för mycket när jag körde in den
Men det ska ju vara 2% oljabladningen i den
-
2010-11-23, 23:36 #27
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Bjärnum
- Inlägg
- 823
-
2010-11-24, 19:43 #28
Hahah, kan ju va det ? Men ska inte gå så grymt dåligt för körde både utan olja och för mycket olja med min och den gick ändå ^^
-
2010-11-24, 21:37 #29