Sidan 8 av 28 Första ... 67891018 ... Sista

Ämne: Studietråden

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Citat Ursprungligen postat av Axel Visa inlägg
    Kortfattat, stryk alla tal som inte har x (eller y eller annan bokstav som ska deriveras) direkt. Ta alla exponenter och multiplicera med talet som står framför (i fallet ovan ska du ta 4*3) och ta minus ett på exponenten (3-1=2, alltså ska det vara x^2 i derivatan). Alla ensamma x stryker du men behåller siffran framför, 3x blir då tex 3.

Angående uppgifterna förstår jag inte riktigt, ska du derivera derivatan a en gång till så det blir f''(x) (andraderivatan) eller ska man räkna ut vad f'(2)=? I så fall sätter du bara in 2 överallt där du har x och räknar ut vad det blir, i ditt fall 4*2^3-3*2+2 = 28 (räknade ut snabbt i huvudet så svaret kan vara fel).
    På "a, f'(x) = 4x^3 - 3x + 2" ska man derivera, och på "b, f'(2)" ska man beräkna. Men så som du fick till det med 28 har jag med fått, men svaret ska bli 45

Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    På "a, f'(x) = 4x^3 - 3x + 2" ska man derivera, och på "b, f'(2)" ska man beräkna. Men så som du fick till det med 28 har jag med fått, men svaret ska bli 45
    derivatan av 4x^3 -3x +2 blir 12x^2 -3 alltså blir f'(2)=12*2^2 -3 och svaret blir således 45.

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    derivatan av 4x^3 -3x +2 blir 12x^2 -3 alltså blir f'(2)=12*2^2 -3 och svaret blir således 45.
    tack Pontus
    men varför blir det 12x^2 - 3? Jag förstår ju vad 12 har med det hela att göra. Men varför blir det ^2 och -3? Min matte lärare är senil och kan inte förklara

tack Pontus
    men varför blir det 12x^2 - 3? Jag förstår ju vad 12 har med det hela att göra. Men varför blir det ^2 och -3? Min matte lärare är senil och kan inte förklara
    när det gäller x^a-funktioner så flyttar du mycket riktigt ner exponenten, därav 12. sedan måste du ta -1 på exponenten och då blir det lite mer utförligt: 3*4x^(3-1), alltså 12x^2.

vad gäller -3, så är ju -3x en rät linje, och derivatan av en rät linje är om man funderar lite på det en konstant, alltså plockar du bara bort x:et, eller om man vill använda deriveringsreglerna: -3*x^(1-1) eller -3*x^0 vilket =-3*1.

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    när det gäller x^a-funktioner så flyttar du mycket riktigt ner exponenten, därav 12. sedan måste du ta -1 på exponenten och då blir det lite mer utförligt: 3*4x^(3-1), alltså 12x^2.

vad gäller -3, så är ju -3x en rät linje, och derivatan av en rät linje är om man funderar lite på det en konstant, alltså plockar du bara bort x:et, eller om man vill använda deriveringsreglerna: -3*x^(1-1) eller -3*x^0 vilket =-3*1.
    Tack äntligen fatta ja

Jag har en känsla av att herr Hast har skrivit av uppgiften lite fel och fått dit ett " ' " för mycket på a. Eftersom det står f'(x) är det redan derivatan av en funktion f(x) och således är det bara att stoppa in 2 i den funktionen för att få fram svaret. Vad du räknar ut är andraderivatan av funktionen då x=2, eftersom du deriverar en derivata.
    MRX_Racing @ mnf

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Citat Ursprungligen postat av Axel Visa inlägg
    Jag har en känsla av att herr Hast har skrivit av uppgiften lite fel och fått dit ett " ' " för mycket på a. Eftersom det står f'(x) är det redan derivatan av en funktion f(x) och således är det bara att stoppa in 2 i den funktionen för att få fram svaret. Vad du räknar ut är andraderivatan av funktionen då x=2, eftersom du deriverar en derivata.
    Skrev av de exakt som de stod i boken

2 snabba frågot

Derivera 3X^2 enligt deriveringsreglerna och derivatans definition. Vad är skillnaden ?

Om man deriverar blie det väll 2x3X ?

AJA skulle va vänligt om ngn kunde lösa båda talen !

Citat Ursprungligen postat av Kalle Visa inlägg
    2 snabba frågot

Derivera 3X^2 enligt deriveringsreglerna och derivatans definition. Vad är skillnaden ?

derivatan blir 6x. som sagt, om funktionen är ax^b så blir derivatan bax^(b-1). där har du deriveringsreglerna färdigt.
    derivatans definition är en bitch, jag kan det inte i huvudet, men ni har antagligen gått igenom det i skolan, det är när man låter ett tal gå mot noll, och så får man fram derivatan osv.

Pimmes avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    2 snabba frågot

Derivatan blir 6X

Derivatans definition är ju (f(a+h)-f(h))/h tror jag något ditåt... Skillnaden att lösa skiten så eller med reglerna är att definitionen tar 72 gånger så lång tid.

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Aldrig riktigt fattat räkne delen i kemin. Och min lärare kan inte förklara på ett bra sätt. Någon som kan förklara lite step-by-step hur man räknar i kemi? Speciellt när man räknar med mol.

2 snabba frågot

När du använder derivatans definition får du lösa problemet med det gränsvärde som hela derivatabegreppet bygger på. I din uppgift blir det följande:

Kod:
    lim  f(x+h) - f(x)  = lim  3*(x+h)^2 - 3x^2 = lim   3*(x^2 + 2xh + h^2) - 3x^2 =       
    h->0         h        h->0         h          h->0              h

= lim  3x^2-3x^2+3*2*x*h + h^2 = lim  0 + 6x*h  + h^2 = lim  6x + h = 6x V.S.V.
      h->0            h              h->0       h      h    h->0
    Alltså tar man f(x) i en punkt nära x (h dvs) och låter den gå oändligt nära x.

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Citat Ursprungligen postat av vivarn Visa inlägg
    Räknedelen är rätt stor, skriv något exempel.
    Mjo men börjat förstå lite nu, men.. En uppgift här då:
    Beräkna substansmängden i ett kopparmynt och den väger 13.3g.

Då tar man 13.3g/63.5g men i boken skrev dom 13.3g/63.5g x mol^-1. Förstår inte vad mol^-1 har med allt att göra

Mjo men börjat förstå lite nu, men.. En uppgift här då:
    Beräkna substansmängden i ett kopparmynt och den väger 13.3g.

Då tar man 13.3g/63.5g men i boken skrev dom 13.3g/63.5g x mol^-1. Förstår inte vad mol^-1 har med allt att göra
    Det har med att göra med att enheten för molvikt inte är gram, utan g/mol. De har valt att skriva *mol^-1 istället för g/mol, alltså står det 13.3g/(63.5 g/mol). Tar man och kollar på enheterna blir det ju rätt dessutom, g/(g/mol) = (1/1/mol) = mol, vilket var vad som söktes i uppgiften (substansmängd dvs).

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Citat Ursprungligen postat av Megavirre Visa inlägg
    Det har med att göra med att enheten för molvikt inte är gram, utan g/mol. De har valt att skriva *mol^-1 istället för g/mol, alltså står det 13.3g/(63.5 g/mol). Tar man och kollar på enheterna blir det ju rätt dessutom, g/(g/mol) = (1/1/mol) = mol, vilket var vad som söktes i uppgiften (substansmängd dvs).
    Ahkej då förstår ja Tar en ny fråga då om hur man balanserar formler, tar 3st exempel.

När ja skriver siffrorna efter formeln, t.ex Cl2 så är det nerhöjt (?)

FeCl2 + Cl2 ---> FeCl3
    N2H4 + O2 ---> N2+H20
    Sb+O2 ----> Sb2O3

hences avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Tryck m.m. är ett rent helvete i fysik, ska nog bara se till att jag får G på det där skitområdet..
    Matlab e-e-e-e-e-e-e-e

Pimmes avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Ahkej då förstår ja Tar en ny fråga då om hur man balanserar formler, tar 3st exempel.

När ja skriver siffrorna efter formeln, t.ex Cl2 så är det nerhöjt (?)

FeCl2 + Cl2 ---> FeCl3
    N2H4 + O2 ---> N2+H20
    Sb+O2 ----> Sb2O3
    haha, nerhöjt

INDEX... eller nersänkt

För att balansera skiten så kan du skriva ut hur många atomer du har av varje slag på varje sida om reaktionspilen. Dra därefter minsta gemensamma...

Citat Ursprungligen postat av hence Visa inlägg
    Tryck m.m. är ett rent helvete i fysik, ska nog bara se till att jag får G på det där skitområdet..
    ?
    F/A=P

F=m*G

Svårt?

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Citat Ursprungligen postat av Pimme Visa inlägg
    haha, nerhöjt

INDEX... eller nersänkt

För att balansera skiten så kan du skriva ut hur många atomer du har av varje slag på varje sida om reaktionspilen. Dra därefter minsta gemensamma...
    Va snäll ja hade hjärnsläpp

Ahkej tack

stay in school !
    "Inställningen är halva grejen"

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Citat Ursprungligen postat av Andersson Visa inlägg
    stay in school !
    fuck it!

fyfan.. har 9 olika upgifter att göra.. allt ska vara klart på freda om ja ska få dugliga betyg att söka på.. känns som ja kommer plugga mer denna vecka än va ja gjort resten av mitt liv
    köp ridstövlar och hjälm också när du ändå är i farten. sanslöst jävla bögigt med såna där jackor, ser mest ut som en snobb-bonde som kommer direkt från ridpolon. inte för att du bryr dig men ändå

Citat Ursprungligen postat av ajonson Visa inlägg
    fyfan.. har 9 olika upgifter att göra.. allt ska vara klart på freda om ja ska få dugliga betyg att söka på.. känns som ja kommer plugga mer denna vecka än va ja gjort resten av mitt liv
    vad för uppgifter? om det handlar om "1+2=" så är det ju inte så mycket att göra men om du ska skriva 9 uppsatser á 2000 ord är det ju rätt tungt...

problem nr 2 nu... kommer ha typ 5 ign iår pga att ja är så jävla dum att skjuta upp allt.. Men kan ett gymnasium neka mig på vinter betyget ?
    köp ridstövlar och hjälm också när du ändå är i farten. sanslöst jävla bögigt med såna där jackor, ser mest ut som en snobb-bonde som kommer direkt från ridpolon. inte för att du bryr dig men ändå

problem nr 2 nu... kommer ha typ 5 ign iår pga att ja är så jävla dum att skjuta upp allt.. Men kan ett gymnasium neka mig på vinter betyget ?
    ja men om du kan rätta till det till sommarn spelar det ingen roll

Så de kan först säga nej till mig nu sen säga ja till sommaren ? Vet att man söker på vinter betyget men sommar betyget är de som räknas

Så de kan först säga nej till mig nu sen säga ja till sommaren ? Vet att man söker på vinter betyget men sommar betyget är de som räknas
    ja, du får ju ett preliminärt besked på våren någon gång failar du då kan du ändå komma in om du får bra slutbetyg

thnx god !

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in