Sidan 4 av 17 Första ... 2345614 ... Sista

Ämne: Hifitråden

Hej,

Jag har en fin gammal förstärkare hemma, dock är högtalarna till den trasiga.
    Det jag undrar är om det blir bra om den driver dessa högtalarna?
    http://www.elgiganten.se/product/lju...-400-hogtalare

siffrorna skiljer ju sig lite åt.

Högtalarna:
    Effekt (watt) 400
    Impedans 4-8
    Frekvens 35Hz-20000Hz

Förstärkaren, Marantz pm140:
    Impedans 8-16

hittar tyvärr ingen mer info om den, de gamla högtalarna var på 8Ω och 100w och de var inga problem.

till att börja med spelar spelar 10w, 100w, eller 10000w ingen roll för förstärkaren, det säger bara hur mycket som behövs för att förstöra högtalarna. sedan skulle jag ta det försiktigt med en gammal förstärkare om den inte är gjord för 4 ohm. spelar du inte för högt funkar det nog men som sagt, jag skulle vara försiktig.

okej, risk att man spränger högtalarna lr?

nej, det är risk att man spränger förstärkaren...

Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    Vad är meningen med att ha så pass många element förutom att det är sinnesjukt häftigt?

Citat Ursprungligen postat av bob_skill Visa inlägg
    Vad är meningen med att ha så pass många element förutom att det är sinnesjukt häftigt?
    vid höga frekvenser (där våglängden är liten i förhållande till bandet eller i detta fall högtalarnas höjd) får man cylindriskt vågutbredningsmönster, vilket kortfattat innebär jämnare utbredning av ljudet, bättre ljud på flera ställen osv. sen är det ju också så att flera element kan spela starkare än färre element, enligt mina beräkningar motsvarar varje sån där högtalare á 27*3,5" drygt 2*12", vilket ju är rätt mycket

edit: ändrade till 2*12"

vid höga frekvenser (där våglängden är liten i förhållande till bandet eller i detta fall högtalarnas höjd) får man cylindriskt vågutbredningsmönster, vilket kortfattat innebär jämnare utbredning av ljudet, bättre ljud på flera ställen osv. sen är det ju också så att flera element kan spela starkare än färre element, enligt mina beräkningar motsvarar varje sån där högtalare á 27*3,5" drygt 2*12", vilket ju är rätt mycket

edit: ändrade till 2*12"
    Ofan, trodde faktiskt att det skulle bli mer utbrett för att man hade många.
    Men bara för att det är många så spelar dem ju inte lika låga frekvenser som 12" väl?

Citat Ursprungligen postat av bob_skill Visa inlägg
    Ofan, trodde faktiskt att det skulle bli mer utbrett för att man hade många.
    Men bara för att det är många så spelar dem ju inte lika låga frekvenser som 12" väl?
    det går ju om man vill, det enda som bestämmer hur lågt de kan spela är hur mycket luft de kan flytta.
    eller om man ska vara noga, alla högtalare kan spela alla frekvenser, men ju mindre membranarea och slaglängd man har, desto svagare kommer högtalaren att kunna spela vid låga frekvenser. alltså krävs det flera eller större element för att kunna spela tillräckligt starkt vid tillräckligt låga frekvenser.
    t ex har jag ett par 3,5" högtalare som jag använder till allt möjligt, de har jag höjt i basen (= sänkt allt annat), så nu spelar de rakt ner till 30-35 Hz. detta på bekostnad av ljudtryck givetvis, blir det för mycket djupbas bottnar de rätt enkelt om man spelar för starkt.

men iaf, de jag länkade är inte tänkta att spela djupbas, de ska enligt tråden delas runt 100 hz, under det tar subbasar vid.

det går ju om man vill, det enda som bestämmer hur lågt de kan spela är hur mycket luft de kan flytta.
    eller om man ska vara noga, alla högtalare kan spela alla frekvenser, men ju mindre membranarea och slaglängd man har, desto svagare kommer högtalaren att kunna spela vid låga frekvenser. alltså krävs det flera eller större element för att kunna spela tillräckligt starkt vid tillräckligt låga frekvenser.
    t ex har jag ett par 3,5" högtalare som jag använder till allt möjligt, de har jag höjt i basen (= sänkt allt annat), så nu spelar de rakt ner till 30-35 Hz. detta på bekostnad av ljudtryck givetvis, blir det för mycket djupbas bottnar de rätt enkelt om man spelar för starkt.

men iaf, de jag länkade är inte tänkta att spela djupbas, de ska enligt tråden delas runt 100 hz, under det tar subbasar vid.
    Nöjd Tack för informationen!

Shöwteks avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Citat Ursprungligen postat av Findus Visa inlägg
    Vet inte om detta är rätta tråden, men skit samma. Någon som har tips på ett bra 2.1 system till datorn? Vill ha en bra och kraftig bas med möjlighet att kunna höja/sänka volym på både basen och högtalarna via någon slags kontroll. Budget: Upp till 1500 :-
    Logitech z2300
    Tillräcklig bas för att slå ner tavlor

Citat Ursprungligen postat av rassespike Visa inlägg
    Alla "hypermoppar" har sån extrem Setup för att kunna komma över 100km/h sträcket..fattar inte de riktigt Min Setup e ju liksom bara TK underliggande o sportluftsfilter, större munstycke. Jag har varit uppe i 115km/h, uppmätt med bil bakom mej

Shöwteks avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Najs! Har z4 nu. Var får man tag i dem? Verkar ju inte finnas någonstans?
    Har också z4, som tur är vet man att det ligger ett paket med z5500 och väntar tills julafton

Njae, verkar ha slutat med det? isf blir det antagligen blocket, finns väl i princip nya där
    Alla "hypermoppar" har sån extrem Setup för att kunna komma över 100km/h sträcket..fattar inte de riktigt Min Setup e ju liksom bara TK underliggande o sportluftsfilter, större munstycke. Jag har varit uppe i 115km/h, uppmätt med bil bakom mej

Shöwteks avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Typiskt...

Köpet bara nytt när det kommer till sådana saker.

Något mer tips?
    Dra till mediamarkt elr liknande o pröva

Reg.datum
    Nov 2010
    Ni som söker billigt ljud men som ändå låter bra!

Dynavoice Magic F-6
    http://www.fynda.se/index.php?prodid=3621

Och dom kan drivas av en Proson RV 2050
    http://www.fynda.se/index.php?prodid=2880

Det här stereopaketet kostar under 2500:- och låter väldigt bra!

tror jag ska uppgradera med ett par såna när jag får pengar kommer bli fett som fäN.

Reg.datum
    Nov 2010

tror jag ska uppgradera med ett par såna när jag får pengar kommer bli fett som fäN.
    Vad är för märke? :s

Citat Ursprungligen postat av Andiih Visa inlägg
    Vad är för märke? :s
    seas

Reg.datum
    Nov 2010
    seas
    Fina grejer

Fina grejer
    helt klart

Reg.datum
    Nov 2010
    helt klart
    Vad har du o driva den med?

Vad har du o driva den med?
    dem*
    en korsun ks99 2*150W @ 4 ohm

något sånt kommer de troligen att se ut

Reg.datum
    Nov 2010
    Ojoj, fint kommer det bli

Citat Ursprungligen postat av Shöwtek Visa inlägg
    Logitech z2300
    Tillräcklig bas för att slå ner tavlor

Spelar sinnessjukt skönt tycker jag
    men är tyvärr lite för dyra tycker jag, några tips på liknande fast billigare?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in