Ämne: Studietråden
-
2011-01-10, 15:44 #271
-
2011-01-10, 15:48 #272
-
2011-01-10, 16:00 #273
-
2011-01-10, 16:04 #274
-
2011-01-10, 16:25 #275
Har hellre räkne-prylar än massa skit som man måste plugga in...
-
2011-01-10, 16:45 #276
-
2011-01-10, 17:42 #277
Jag anser att fysik är det roligaste naturämnet! går 3e året på natur och det absolut roligaste ämnet är fysik! känns som man har mycket mer nytta av fysiken än t. ex matten som jag ibland har svårt att se någon direkt användning för.
-
2011-01-10, 18:45 #278
-
2011-01-10, 23:15 #279
Fysik på gymnasienivå är i vilket fall inte särskilt abstrakt (bortsett från relativitetsteori då). Man har alltid en formelsamling med ett gäng formler som man kan utnyttja för att hitta ett svar. Skulle vilja påstå att den fysik/mekanik jag läst på högskolan hittills är mycket mer logiskt än Kemi B... Att trycka in saker i huvudet är inte riktigt min grej, föredrar att räkna på saker.
-
2011-01-10, 23:24 #280
Vi har gått igenom lite om relativitetsteorin i plugget, och måste faktiskt ärligt talat säga att den fashinerar mig nåt kollosalt!
-
2011-01-13, 21:33 #281
Behöver lite hjälp med matte E! inget svårt direkt men fått hjärnsläpp! visa gärna steg för steg!
frågan:
bestäm de reella talen x och y så att
2y+x+(3+y)i=26+(x+1)i
-
2011-01-13, 21:37 #282
- Reg.datum
- Oct 2010
- Ort
- Sthlm/Nacka
- Inlägg
- 2 931
Någon som kan förklara vad etnonationalism och statsnationalism är? Gärna utvecklat
Svar uppskattas väl!
-
2011-01-13, 21:39 #283
-
2011-01-13, 21:55 #284
- Reg.datum
- Oct 2010
- Ort
- Sthlm/Nacka
- Inlägg
- 2 931
-
2011-01-13, 22:39 #285
Var ett tag sen jag räknade med komplexa tal, men jag tror att du hittar lösningen genom att kolla separat på den reela respektive den imaginära delen. Då får du ett ekvationssystem:
Re(2y+x+(3+y)i=26+(x+1)i) ~ 2y+x = 26
Im(2y+x+(3+y)i=26+(x+1)i) ~ 3+y = x+1
Vilket ger y = 8 och x = 10. Förövrigt används ~ när man vill säga att ett ekvationssystem är lika med/ekvivalent med ett annat.
Alltså kollar man på delen utan i och delen med i för sig.
-
2011-01-13, 23:10 #286
-
2011-01-18, 17:38 #287
Någon som går/gått teknik här? Vet att Pontus har det. Men vilken inriktning valde ni? För mig står det mellan VD och DMT, DMT hade en asdryg lärare, men kursen verkar bra. Egentligen den inriktningen jag har tänkt gå hela tiden, då jag gillar sådant. VD verkade också väldigt roligt, men gillade nog DMT något mer då jag är mer intresserad av det, dock hade VD en mycket bättre lärare..
-
2011-01-18, 17:51 #288
-
2011-01-18, 18:18 #289
-
2011-01-18, 18:19 #290
-
2011-01-18, 18:19 #291
-
2011-01-18, 18:30 #292
-
2011-01-18, 18:46 #293
-
2011-01-18, 18:46 #294
-
2011-01-18, 23:03 #295
Precis klar med en engelska uppsats om musik på 2500 ord jippi!
-
2011-01-19, 15:22 #296
Jag var sjukt förra veckan på textkommunikationen då vi fick till uppgift att skriva ett kritiskt debattinlägg tills imorgon, så jag har inte direkt ngn aning om vad det är så vore tacksam om någon kunde hjälpa mig lite
-
2011-01-19, 17:04 #297
-
2011-01-19, 17:05 #298
-
2011-01-19, 17:19 #299
Det var det som fick mig att tveka, tror det blir den kursen iaf. Men hur som helst, för mig spelar det extremt stor roll vilken lärare man har. Hade 3 olika mattelärare under 9:an, det syntes väl på resultaten, slutade 9:an med ett hyffsat svagt vg. Tidigare det året (och tidigare år) låg jag hela tiden gränsen till mvg, var nästan säker på att jag skulle höja mig till slutbetygen. Men min lärare fick barn, det fick nästa med..
-
2011-01-19, 17:27 #300