Sidan 10 av 28 Första ... 8910111220 ... Sista

Ämne: Studietråden

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Citat Ursprungligen postat av Pimme Visa inlägg
    Ahh, börjar med med Fysik A nu imorgon Någon som vet om den är svårare eller lättare än Kemi B?
    Svårare enligt mig. Fysik har ett helt annat tankesätt. Fysik tycker jag är det jobbigaste ämnet.

Pimmes avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    Svårare enligt mig. Fysik har ett helt annat tankesätt. Fysik tycker jag är det jobbigaste ämnet.
    ahh :/ fan vad illa

Citat Ursprungligen postat av Pimme Visa inlägg
    ahh :/ fan vad illa
    Jag tycker iof helt tvärt om då fysik är mycket mer uppbyggt kring logik än att kunna saker utantill. Visst blir kemin en del räknande när det blir svårare, men det är ändå mycket att kunna olika saker utantill.

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Citat Ursprungligen postat av Megavirre Visa inlägg
    Jag tycker iof helt tvärt om då fysik är mycket mer uppbyggt kring logik än att kunna saker utantill. Visst blir kemin en del räknande när det blir svårare, men det är ändå mycket att kunna olika saker utantill.
    Fysik är inte alltid särskilt logiskt. Fysiker tänker oftast på att räkna ut men inte hur det funkar i verkligheten.
    Men kemi kan man trycka in i huvudet medans fysik måste man kunna.

Pimmes avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Har hellre räkne-prylar än massa skit som man måste plugga in...

frasse21s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Jag anser att fysik är det roligaste naturämnet! går 3e året på natur och det absolut roligaste ämnet är fysik! känns som man har mycket mer nytta av fysiken än t. ex matten som jag ibland har svårt att se någon direkt användning för.

Citat Ursprungligen postat av vivarn Visa inlägg
    Vår Engelskalärare/lots är stand up-komiker
    Det låter ju rätt ballt, haha.
    "Inställningen är halva grejen"

Fysik är inte alltid särskilt logiskt. Fysiker tänker oftast på att räkna ut men inte hur det funkar i verkligheten.
    Men kemi kan man trycka in i huvudet medans fysik måste man kunna.
    Fysik på gymnasienivå är i vilket fall inte särskilt abstrakt (bortsett från relativitetsteori då). Man har alltid en formelsamling med ett gäng formler som man kan utnyttja för att hitta ett svar. Skulle vilja påstå att den fysik/mekanik jag läst på högskolan hittills är mycket mer logiskt än Kemi B... Att trycka in saker i huvudet är inte riktigt min grej, föredrar att räkna på saker.

Vi har gått igenom lite om relativitetsteorin i plugget, och måste faktiskt ärligt talat säga att den fashinerar mig nåt kollosalt!
    "Inställningen är halva grejen"

frasse21s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Behöver lite hjälp med matte E! inget svårt direkt men fått hjärnsläpp! visa gärna steg för steg!

frågan:
    bestäm de reella talen x och y så att

2y+x+(3+y)i=26+(x+1)i

Någon som kan förklara vad etnonationalism och statsnationalism är? Gärna utvecklat Svar uppskattas väl!

Citat Ursprungligen postat av pluppen Visa inlägg
    Någon som kan förklara vad etnonationalism och statsnationalism är? Gärna utvecklat Svar uppskattas väl!
    Google ?

Citat Ursprungligen postat av The_svensson Visa inlägg
    Google ?
    Tänkte att jag kunde få det från ett annat perspektiv, men jag får la nöja mig med google.

Citat Ursprungligen postat av frasse21 Visa inlägg
    Behöver lite hjälp med matte E! inget svårt direkt men fått hjärnsläpp! visa gärna steg för steg!

frågan:
    bestäm de reella talen x och y så att

2y+x+(3+y)i=26+(x+1)i
    Var ett tag sen jag räknade med komplexa tal, men jag tror att du hittar lösningen genom att kolla separat på den reela respektive den imaginära delen. Då får du ett ekvationssystem:

Re(2y+x+(3+y)i=26+(x+1)i) ~ 2y+x = 26
    Im(2y+x+(3+y)i=26+(x+1)i) ~ 3+y = x+1

Vilket ger y = 8 och x = 10. Förövrigt används ~ när man vill säga att ett ekvationssystem är lika med/ekvivalent med ett annat.

Alltså kollar man på delen utan i och delen med i för sig.

frasse21s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Citat Ursprungligen postat av Megavirre Visa inlägg
    Var ett tag sen jag räknade med komplexa tal, men jag tror att du hittar lösningen genom att kolla separat på den reela respektive den imaginära delen. Då får du ett ekvationssystem:

Re(2y+x+(3+y)i=26+(x+1)i) ~ 2y+x = 26
    Im(2y+x+(3+y)i=26+(x+1)i) ~ 3+y = x+1

Vilket ger y = 8 och x = 10. Förövrigt används ~ när man vill säga att ett ekvationssystem är lika med/ekvivalent med ett annat.

Alltså kollar man på delen utan i och delen med i för sig.
    juste! tack så mycket

Fick våra skolburkar igår.

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Citat Ursprungligen postat av chr1lle Visa inlägg
    Fick våra skolburkar igår.
    Fick min idag inget att hurra över direkt :p 1.33ghz processor, 1.86gb ram men 296gb hårddisk blev jag överraskad över :p

Pimmes avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Någon som går/gått teknik här? Vet att Pontus har det. Men vilken inriktning valde ni? För mig står det mellan VD och DMT, DMT hade en asdryg lärare, men kursen verkar bra. Egentligen den inriktningen jag har tänkt gå hela tiden, då jag gillar sådant. VD verkade också väldigt roligt, men gillade nog DMT något mer då jag är mer intresserad av det, dock hade VD en mycket bättre lärare..
    Hur fan vet du om läraren är "asdryg"? Gå det du vill och skit i hur du tror lärarna kommer att vara.

Fick min idag inget att hurra över direkt :p 1.33ghz processor, 1.86gb ram men 296gb hårddisk blev jag överraskad över :p
    Verkligen inte. Så funderar på att köpa och sätta i 2GB RAM till.

Fast fick man ändra något på den?

de lär ju inte märka något så länge du inte har sönder den

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007

Asså alla dator lärare ja pratat med tillåter ram-minne. Men man får inte sätta på ett klistermärke eller något :p
    Man får väl se till att inte vara en utav dom som dom gör stickprov på

Pimmes avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Vi fick ju ha en en lektion typ, för att se hur den inriktningen var. Och ja, han är sjukt störande.
    Men förfan. Du kan ju inte grunda dina val på hur 1 (EN) lärare var under 1 (EN) lektion.

Pimmes avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Det var det som fick mig att tveka, tror det blir den kursen iaf. Men hur som helst, för mig spelar det extremt stor roll vilken lärare man har. Hade 3 olika mattelärare under 9:an, det syntes väl på resultaten, slutade 9:an med ett hyffsat svagt vg. Tidigare det året (och tidigare år) låg jag hela tiden gränsen till mvg, var nästan säker på att jag skulle höja mig till slutbetygen. Men min lärare fick barn, det fick nästa med..
    Eftersom du varken vet vilka lärare du kommer att få och du kan heller inte påverka det så är det bara dumt att försöka hitta "bra" lärare bland lärare som du aldrig haft.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in