Citat Ursprungligen postat av Hejsvejs Visa inlägg
    säger till när jag skaffat barn, ser inte riktigt vart de där bilarna är roligare än min nuvarande.

vänta en månad så är jag på, vill gärna ha lite grepp
    Då vet du inte mycket, 325 är riktigt trevlig! Morsan hade ju en innan, skitnice bil! 330n vi har nu är också GRYM!!

Citat Ursprungligen postat av Bjorviken Visa inlägg
    Då vet du inte mycket, 325 är riktigt trevlig! Morsan hade ju en innan, skitnice bil! 330n vi har nu är också GRYM!!
    Jojo, säkert jättetrevlig bil och någorlunda snabb. Men inte i närheten av samma rolighetsfaktor som tex en Impreza, Civic Type-R, Golf GTI osv...
    Hellre en Bmw 130 isf

Tobbe94s avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Citat Ursprungligen postat av JuppeN Visa inlägg
    Någon som vill skotta fram skrotet?

Får man bilen på köpet om man skottar fram den?
    Någon här förutom Karossmackan som har erfarenheter om antingen Saab 9-3 Aero eller Saab 900 Talladega?
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    som sagt. ni kan ju få arvidssons morsa, kan även slänga in hyperperrys morsa. ivärsta fall kan Gbgräddglass morsa hänga med om ja måste. tänkte slänga in Rifats syrra men då skulle han väl börja kräva in Royaltys.

Citat Ursprungligen postat av Tobbe94 Visa inlägg
    Någon här förutom Karossmackan som har erfarenheter om antingen Saab 9-3 Aero eller Saab 900 Talladega?
    Aeron, vad vill du veta?

Tobbe94s avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Aeron, vad vill du veta?
    Bränsleförbrukning, vilka svaga punkter bilen har samt om den har bra vägegenskaper
    som sagt. ni kan ju få arvidssons morsa, kan även slänga in hyperperrys morsa. ivärsta fall kan Gbgräddglass morsa hänga med om ja måste. tänkte slänga in Rifats syrra men då skulle han väl börja kräva in Royaltys.

Du kan få vänster framskärm om du vill^^ rostig jävel
    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Hoppas man hittar nå halvfullt sliddjur vid 12 slaget
    Kika gärna in å kommentera turbo projektet http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255909

Bränsleförbrukning, vilka svaga punkter bilen har samt om den har bra vägegenskaper
    Letar du en bil som är rolig att köra på kurviga vägar kollar du fel kan jag börja med att säga, motorfästena är bland det sämre jag varit med om, fjädringen är mjuk och inte alls "sportig" på det sätt man vill ha, bilen är lite tung för sitt eget bästa när det börjar svänga och vid acceleration så vrider sig ratten rätt mycket och man vet aldrig riktigt vart bilen är på väg.
    Motorn är ganska rejäl däremot, och det finns rätt bra med pulver.
    Bränsleförbrukning vid vanligt användande och lite gasande kan man räkna runt litern, lite beroende på hur glad på gasen man är.

Svaga punkter är speciellt oil sludge som talats om tidigare här i tråden, även växellådorna har en tendens att inte hålla speciellt bra.

Personligen hade jag hellre satsat på tex Octavia RS, Golf GTI eller liknande som är lite roligare att köra.

Tobbe94s avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Letar du en bil som är rolig att köra på kurviga vägar kollar du fel kan jag börja med att säga, motorfästena är bland det sämre jag varit med om, fjädringen är mjuk och inte alls "sportig" på det sätt man vill ha, bilen är lite tung för sitt eget bästa när det börjar svänga och vid acceleration så vrider sig ratten rätt mycket och man vet aldrig riktigt vart bilen är på väg.
    Motorn är ganska rejäl däremot, och det finns rätt bra med pulver.
    Bränsleförbrukning vid vanligt användande och lite gasande kan man räkna runt litern, lite beroende på hur glad på gasen man är.

Svaga punkter är speciellt oil sludge som talats om tidigare här i tråden, även växellådorna har en tendens att inte hålla speciellt bra.

Personligen hade jag hellre satsat på tex Octavia RS, Golf GTI eller liknande som är lite roligare att köra.
    Jo Octavia RS är inte dålig min kusin har en sådann och enligt han är den riktigt rolig att köra. Dessvärre ligger den inte i samma prisklass som en Saab 9-3 Aero .

Jo Octavia RS är inte dålig min kusin har en sådann och enligt han är den riktigt rolig att köra. Dessvärre ligger den inte i samma prisklass som en Saab 9-3 Aero .
    Får man fråga vart budgeten tar stopp?

Tobbe94s avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Får man fråga vart budgeten tar stopp?
    Vid ca 40 k. Men det kanske är värt att spara ihop till en sån?

Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Killar, ni är inte sugna på att köra konbana? Jag har en bra spot vi kan använda i Stockholm.

Kan lova en riktigt tajt bana!
    Skulle kunna tänka mig att komma upp och prova på med Mercan. Men få bli när det blir varmare då.

Hur är det om man råkar smälla med föräldrarnas bil?
    Gäller fortfarande försäkringen?

alleexss avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Någon här förutom Karossmackan som har erfarenheter om Saab 9-3 Aero?
    Dom känns väldigt trånga, speciellt på bredden. Allmänt dåligt chassi (för mycket motor i den bilen) "Vandrar" på vägen vid gaspådrag och sliter i ratten. Inget jag skulle satsa på iaf!

Om du ska ha en 9-3 aero så bör du satsa på 03 eller nyare, helt klart en trevlig bil för pengarna, Bör dock vässas om du kräver lite kräm.

Citat Ursprungligen postat av Svempa Visa inlägg
    Beror på vilken försäkring dom har T,ex kan dom ju ha så ingen under 25år får köra den så försäkringen blir billigare
    Även fast man har "ingen under 25 år ska köra bilen" så får man ut försäkring, dock dubbel självrisk.

Och för att svara på frågan. Ja självklart gäller försäkringen. Fast om det visar sig att det var din bil som står på morsan/farsan så får du inte ut ett skit, då det är skenförsäkring.

Citat Ursprungligen postat av M.Larsson Visa inlägg
    Vad lönar sig att köra i dagsläget? Diesel eller Bensin? (pendelbil)

För 95 och diesel kostar ju samma nu. sen är skatten på dieselbil rätt dyrt om jag förstått det rätt?
    Någon som vet?

Citat Ursprungligen postat av TheDude Visa inlägg
    beror på hur långt du pendlar och vad för bil.

men ifall du pendlar lång så lönar det sig nog på o köra diesel
    16 mil vecka + att jag ska köra till skolan / kör på fritiden lite osv

bil vet jag inte, men någon billig av något slag, ingen ny

Jag tror inte diesel lönar sig. Finns ju roliga och bensinsnåla bilar som kanske bara drar en dl mer än en diesel då ska man köra MYCKET långt för att vinna nått på dieseln.

Annars är det om du kan få tag på en miljödiesel bil så man slipper skatten då kan det vara mer vilket man gillar mer att köra.

Jag personligen tycker dieselbilar är bilar som ger högt vardagsskoj då dem är så bottenstarka. Man blir lite glad att köra diesel bil tycker jag.

Vill bara tillägga lite:

Växellådsproblemen verkar gå hand i hand med bra vridmoment ur motorn kombinerat med otroligt svagt chassi original. Hjulstuds dödar även den bästa drivlinan.

Lösningen på problemen du skriver är helt enkelt nya hårda bussningar i framvagnen, stumt motorfäste/v-lådfäste samt ny styrväxelklämma. Vidare kan man gå till skroten och investera i framvagnsförstärkning från en 9-3 cab, finns sex stycken infästningspunkter som styvar upp framvagnsbryggan underifrån. Billig lösning som ger resultat!

Styrväxelklämman reducerar torque steer samt ger en liten annan vinkel vilket gör underverk för väghållningen. En till fördel är snabbare styrrespons. Med bussningar samt klämman känns det mer som en Type R i kurvorna än en Aero. Den är egentligen inte framtung, bara väldigt snällt ställd i chassit.

Bilen väger inte så mycket som man kan tro, tjänstevikten på en Aero är 1440 kg.

I jämförelse med exempelvis E46 328 Ci väger Bmw 1480 kg. Vidare jämförelser kan göras med Golf Mk4 GTI som väger 1370 kg alternativt Octavia RS som väger 1410 kg. Rätt jämförbara konkurrenter storlek/viktmässigt.

Helt övertygad om att en stabil framvagn skulle rädda 90% utav växellådorna på Saab.

Hur är det om man råkar smälla med föräldrarnas bil?
    Gäller fortfarande försäkringen?
    Yes. Däremot så kan det bli kinkigt om det skulle visa sig att du brukar bilen mer än dina föräldrar.

I avtalet står nämligen att "...den huvudsakliga brukaren ska vara försäkringstagare" vilket i sin tur finns för att skenförsäkringar inte ska uppstå. Jag har vänner som både har fått ut pengar, samt inte fått ut pengar vid olycka / stöld just på grund utav skenförsäkring. Är tur/otur det mesta handlar om.

Citat Ursprungligen postat av Svempa Visa inlägg
    Beror på vilken försäkring dom har T,ex kan dom ju ha så ingen under 25år får köra den så försäkringen blir billigare
    Det enda som sker är ändrad bonusklass samt högre självrisk.

Äldre diesel tjänar du i princip ingenting på. Bättre och billigare med valfri småbil, då förbrukningen i förhållande med skatten är låg.

Säg att du kör 30 mil i veckan, det är knappt 120 mil i månaden vilket på ett år är 1440 mil. Med en äldre diesel måste du upp 1000 mil till för att det ska nolla sig mot skatten du betalar.
    Speciellt här på Lidingö, här vet man aldrig vad som kan hända! Kan ju komma två pojkar med backslick ur en Range Rover och kasta plånboken efter dig... Där har vi fara, Amex Black är tunga!

Tackar för svar båda två!

du vet att det står såld va?
    Sen update.... Ok, måste blivit såld efter jag sparade länken... Attans...

Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Vill bara tillägga lite:

Yes. Däremot så kan det bli kinkigt om det skulle visa sig att du brukar bilen mer än dina föräldrar.

I avtalet står nämligen att "...den huvudsakliga brukaren ska vara försäkringstagare" vilket i sin tur finns för att skenförsäkringar inte ska uppstå. Jag har vänner som både har fått ut pengar, samt inte fått ut pengar vid olycka / stöld just på grund utav skenförsäkring. Är tur/otur det mesta handlar om.
    Vems ansvar är det att bevisa att föräldrarna brukar den mer?
    Eller så, visste inte hur jag skulle formulera frågan .Hoppas du förstår frågan

Citat Ursprungligen postat av Deluxe Visa inlägg
    Vems ansvar är det att bevisa att föräldrarna brukar den mer?
    Eller så, visste inte hur jag skulle formulera frågan .Hoppas du förstår frågan
    Försäkringsbolaget måste på nåt sätt "bevisa" att det är du som kör den, och inte dina föräldrar som kör den trots att de står på försäkringen, dvs skenförsäkrad.

Problemet är väl det att försäkringsbolaget kan elakt nog vägra betala ut ersättning av vilken anledning som helst, tex att du åkt fast för fortkörning i den en gång, att det är en "sportig" modell osv. Finns ingen egentlig lista över saker som måste bockas i för att de ska kunna vägra ersättning, utan det gör de lite som de vill.

Reg.datum
    Mar 2006
    Citat Ursprungligen postat av Findus Visa inlägg
    Pappa är inne på nya saab 95. Hur övertalar jag honom att köpa nya a6an som kommer istället?
    Förklara för honom att SAABen är ful.

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Pappa är inne på nya saab 95. Hur övertalar jag honom att köpa nya a6an som kommer istället?
    Att Saab kommer gå i graven igen och då lär det inte vara skoj att äga Saab. Och titta på värdeminskning! En Saab 95 -05 kan man få idag för runt 60-70k. Det är en rejäl värdeminskning!

Säg åt din pappa att 9-4X är snyggare å värd att vänta på

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in