Sidan 22 av 41 Första ... 12202122232432 ... Sista

Ämne: Fototråden

Eyy! Hittade tillbaka av en ren slump. Har saknat fototråden så det ska bli kul att se om någon gjort några framsteg, för det har i varje fall inte jag gjort..

Börjar med lite kritik: Sogat, fin bild men tycker fortfarande bilden ser lite för "digital" ut i grunden, det räcker inte alltid att bara slänga på en mall för att den ska se analog ut.
    JoHa, riktigt fina bilder, jag ska se till att kommentera på flickr senare.

Citat Ursprungligen postat av eLe Visa inlägg
    Eyy! Hittade tillbaka av en ren slump. Har saknat fototråden så det ska bli kul att se om någon gjort några framsteg, för det har i varje fall inte jag gjort..

Börjar med lite kritik: Sogat, fin bild men tycker fortfarande bilden ser lite för "digital" ut i grunden, det räcker inte alltid att bara slänga på en mall för att den ska se analog ut.
    Ptja..det är inget arbete jag gjort i datorn så det är fullt förståeligt om det kanske inte riktigt lever upp till förväntningarna så det kan jag leva med.
    Citat Ursprungligen postat av Panceta
    Det första jag gör på ett förhör är att ta upp snusdosan, baka en fet jävel sen sitta där och va skitkaxig.

Citat Ursprungligen postat av eLe Visa inlägg
    JoHa, riktigt fina bilder, jag ska se till att kommentera på flickr senare.
    Tack så mycket, kul att se att du är tillbaks!

Citat Ursprungligen postat av sogat Visa inlägg
    Men måste fråga dig, finns det negativ som ser ut såhär som fyller ut hela bilden utan den där ramen. Tyckte nämligen det var trevligare utan ram med texten.
    Tar bilderna med telefonen, men ser gärna att det ser realistiskt ut.
    Nja, det har jag svårt att tänka mig. Du kan använda 35mm-film i en kamera för mellanformat, men då får du med sprocketholes (vet inte vad det heter på svenska). Filmen måste ju ligga på något, och inte glida fritt i luften, för att man ska lyckas hålla den plan. Och när den gör det blir det automatiskt en ram då det är ytor av filmen som inte exponeras för ljus.

Citat Ursprungligen postat av Joha Visa inlägg
    Nja, det har jag svårt att tänka mig. Du kan använda 35mm-film i en kamera för mellanformat, men då får du med sprocketholes (vet inte vad det heter på svenska). Filmen måste ju ligga på något, och inte glida fritt i luften, för att man ska lyckas hålla den plan. Och när den gör det blir det automatiskt en ram då det är ytor av filmen som inte exponeras för ljus.
    Ack..tusan. Jo att det gick på 35mm visste jag, men det är osäkert på mellanformat..vad tråkigt.

Edit: Du kan ju inte ha rätt alla gånger.

Sen kan jag ha såhär också, men jag gillar inte riktigt ramar i alla lägen så jag tyckte den utan ram såg bättre ut. http://data.fuskbugg.se/dipdip/2011-...-54-57-061.jpg

Byter ämne. Är lite sugen på denna kamera: http://highlights.nu/index.php?id=4&...id=2939&nopage med vanlig 35mm film, billigt o bra tänker jag men vad tusan är det för film dom kört med på bilderna tror du? Med vanlig superia så lär ju inte bilderna bli i dom där färgerna utan tvärt om, ganska normala eller har jag fel?
    Senast redigerat av sogat den 2011-01-25 klockan 00:34.
    Det första jag gör på ett förhör är att ta upp snusdosan, baka en fet jävel sen sitta där och va skitkaxig.

Edit: Du kan ju inte ha rätt alla gånger.

Sen kan jag ha såhär också, men jag gillar inte riktigt ramar i alla lägen så jag tyckte den utan ram såg bättre ut. http://data.fuskbugg.se/dipdip/2011-...-54-57-061.jpg

Byter ämne. Är lite sugen på denna kamera: http://highlights.nu/index.php?id=4&...id=2939&nopage med vanlig 35mm film, billigt o bra tänker jag men vad tusan är det för film dom kört med på bilderna tror du? Med vanlig superia så lär ju inte bilderna bli i dom där färgerna utan tvärt om, ganska normala eller har jag fel?
    Jaja, men det där är ju en Holga/Diana, det är ju ingen riktig kamera :p. När man använder den sådär så har man tagit ut insatsen som filmen ligger på, så filmen blir långt ifrån plan. Men sådant spelar väl ingen större roll om man har en sådan kamera

Köp från eBay istället, det är nog billigare. Filmen är förmodligen dia som dom har framkallat i kemi för negativ färgfilm, så kallad vänddia (eller cross-process/x-pro på engelska).

Jaja, men det där är ju en Holga/Diana, det är ju ingen riktig kamera :p. När man använder den sådär så har man tagit ut insatsen som filmen ligger på, så filmen blir långt ifrån plan. Men sådant spelar väl ingen större roll om man har en sådan kamera

Köp från eBay istället, det är nog billigare. Filmen är förmodligen dia som dom har framkallat i kemi för negativ färgfilm, så kallad vänddia (eller cross-process/x-pro på engelska).
    Tack så mycket, ska ta och tänka på det!

Tog en sväng på stan idag. Svenskar är verkligen tråkiga, försöker man ta bilder på dom så vänder dom bara åt något annat håll, tog flera bilder och dom bara vänder på sig. Suck...

Här var en som kört fast.

DSC_2394 by jenordfoto, on Flickr

Bifogade bilder Bifogade bilder  

Gå närmare Pontus!

---

Jag sitter med ett objektiv med Leica M-bajonett i min hand. Det är ett Voigtländer 35/1.4 som jag fick hem med posten idag. Nu är det kanske lika bra att jag köper en Leica.

Vill bara gratulera våran Bakke till ännu en framgång! Han har knäppt bilden som trycks på 2011-års modell av JO pro model:

http://www.jon-olsson.com/?p=3903

vad heter/hette bakke på forumet?

Citat Ursprungligen postat av Thejoke Visa inlägg
    vad heter/hette bakke på forumet?
    bakke, vet inte om han är reggad på det här forumet dock.

Citat Ursprungligen postat av DaTTe Visa inlägg
    Vill bara gratulera våran Bakke till ännu en framgång! Han har knäppt bilden som trycks på 2011-års modell av JO pro model:

http://www.jon-olsson.com/?p=3903
    2012, yo.

2012, yo.
    tror faktiskt det är Jon som skrivit fel, osannolikt att man tillverkat ett par ett år i förtid. Bakkbert skrev 2011 också.

Att bakke tagit den där bilden på skidorna var ju snäppet mindre exalterande.

Jag sitter med ett objektiv med Leica M-bajonett i min hand. Det är ett Voigtländer 35/1.4 som jag fick hem med posten idag. Nu är det kanske lika bra att jag köper en Leica.
    Du sa det! Nu blir du tvungen...

Du sa det! Nu blir du tvungen...
    Jag har en M4 på G. Känns bra.

vad rekommenderar ni som allround-objektiv, nikkor 85 1.8d eller nikkor 50 1.4? tycker själv 85 verkar roligare, funderar på att köpa ett sånt och ett d90 hus för att ersätta min d40 med kitobj...

Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    vad rekommenderar ni som allround-objektiv, nikkor 85 1.8d eller nikkor 50 1.4? tycker själv 85 verkar roligare, funderar på att köpa ett sånt och ett d90 hus för att ersätta min d40 med kitobj...
    Köp ett 35mm istället. Både 50 och 85mm kommer att bli begränsande på en cropsensor.

Köp ett 35mm istället. Både 50 och 85mm kommer att bli begränsande på en cropsensor.
    oki ska fundera på det, någon särskild modell?

Nikon har ett 35/1.8 som har ett bra pris/prestanda-förhållande. Sigma 30/1.4 är också ett alternativ, men det är relativt stort och dyrare än Nikons modell.

Jag har Nikkor 35/1.8, riktigt fint objektiv som är väl värt sina pengar. Inte alls som Canons 50/1.8 som bara är skräp, nåväl..åtminståne kvalitetsmässigt.
    Annars är Sigma 30/1.4 också helt okej som också Joha nämner, dock har just det objektivet haft problem med felfokusering så skulle köra på Nikkor.

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Jag har Nikkor 35/1.8, riktigt fint objektiv som är väl värt sina pengar. Inte alls som Canons 50/1.8 som bara är skräp, nåväl..åtminståne kvalitetsmässigt.
    Annars är Sigma 30/1.4 också helt okej som också Joha nämner, dock har just det objektivet haft problem med felfokusering så skulle köra på Nikkor.
    Tycker inte det är något fel på Canons 50mm, så länge man inte ligger och smeker det i sängen när man ska sova..

Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    Tycker inte det är något fel på Canons 50mm, så länge man inte ligger och smeker det i sängen när man ska sova..
    Så du påstår att kvaliteten på ett objektiv för 1000:- är bra? Har tyvärr inte samma uppfattning och har flera kompisar som klagat på det. Optiskt sett är det okej, men inte mer.
    Och nej, det är ett helt okej objektiv om man inte ställer några större krav på grejerna, helt klart.

Canons 50/1.8 är mer än "okej". Skärpan ligger i mer eller mindre samma klass som vissa L-zoomar.

Citat Ursprungligen postat av Daniel | Dc3R Visa inlägg
    Kantoskärpa har det allt, i alla fall med öppen bländare.

Kvalitetsmässigt är det sådär, autofokusen är inte okej, men optiskt är det även i min mening helt okej.

Har idag bara ett 50/1.8 II och ett 100/2.8 macro usm, funderar på att sälja macrot i förmån till vidvinkel, förslag? 5D.

Tittat lite på tamron 24-75/2.8 eller vad det är, funderar även på att byta till ett 50/1.4 USM sen, trots att det är sjukt ömtåligt.
    Självklart syftar jag inte på f/1.8 eftersom jag nämnde L-zoomar. Det finns inga zoomar, från Canon åtminstone, som går ned till f/1.8. Vidare är det inte otroligt viktigt hur ett objektiv presterar wide open, då det inte bör användas i andra situationer än när det är dåligt ljus.

Hur pass vid vidvinkel vill du ha? Själv tycker jag att 35mm är en helt fantastisk brännvidd.

Canons 50/1.8 är mer än "okej". Skärpan ligger i mer eller mindre samma klass som vissa L-zoomar.
    Som sagt så är den optiskt sett väldigt bra, sett till priset. Den presterar över förväntan.
    Men själva bygget är knappast värt att kallas robust, och den känns otroligt plastig. Mig vetligt så har objektivet också fastnat på kameran för åtminståne två personer jag känner, det går med andra ord inte att få bort. Resten nämnde Daniel.
    Jag skulle personligen vara en aning såld på 50/1.8 II om jag körde Canon, har man sönder objektivet så köper man bara ett nytt.

Det enda vidvinkel jag kan rekommendera är tyvärr(?) mitt egna som jag har, helt underbart i mån om att man har crop sensor.

Edit:
    Senast redigerat av sogat den 2011-02-07 klockan 22:11.

Några tusenlappar fattigare, en Leica M5 rikare. Jag får den i morgon, är måttligt otålig! Det är ju trots allt inte bara en ny kamera jag testar, utan även ett nytt objektiv. Fy, det var länge sedan jag spenderade så här mycket pengar.

Edit: Nu har jag den. Känns fantastiskt.
    Senast redigerat av Joha den 2011-02-08 klockan 19:00.

Tjao
    Har alltid varit rätt fotointresserad och nu när ekonomin är på topp känner jag att det är dags att införskaffa sig sin första systemkamera.
    Eftersom jag aldrig haft systemkamera innan så skulle jag behöva lite tips på en bra första kamera. En som inte är allt för svår att använda men ändå har de flesta funktionerna så man slipper byta kamera efter ett halv år.
    Tanken är även att jag ska köpa den begagnad på blocket och jag hade tänkt att lägga max 4000 kr (kan gå upp lite till ifall det skulle behövas).
    Så om det är någon som skulle vilja leta upp en bra kamera för den summan i Borås trakterna skulle det vara guld värt

Tack på förhand!

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Citat Ursprungligen postat av DEriksson Visa inlägg
    Tjao
    Har alltid varit rätt fotointresserad och nu när ekonomin är på topp känner jag att det är dags att införskaffa sig sin första systemkamera.
    Eftersom jag aldrig haft systemkamera innan så skulle jag behöva lite tips på en bra första kamera. En som inte är allt för svår att använda men ändå har de flesta funktionerna så man slipper byta kamera efter ett halv år.
    Tanken är även att jag ska köpa den begagnad på blocket och jag hade tänkt att lägga max 4000 kr (kan gå upp lite till ifall det skulle behövas).
    Så om det är någon som skulle vilja leta upp en bra kamera för den summan i Borås trakterna skulle det vara guld värt

Tack på förhand!
    En Canon 1000D borde kanske passa dig?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in