-
2011-02-09, 07:17 #4321
Ursprungligen postat av hablam
-
2011-02-09, 09:33 #4322
1. Anledningen till att folk just köper BMW är att det faktiskt är grymt bra bilar, mycket bättre än volvo och saab's motsvarigheter! Tror knappast att någon köper en 3-serie för att skryta...
2.BMW ligger faktiskt rätt så mycket över volvo i prissättning om du kollar. Närmast jämförbara bilar är ju BMW 335xia touring och Volvo v60 t6 awd (304hk i volvon mot 306hk i BMWn båda är 3.0t)
Med jämförbar utrustning tex: Skinn, Navigator, digital tv, mellan ljudsystemet, automat, el-stolar, sportratt, xenon, metallic och lite annat så slutade BMW'n på 589000:- och volvon på 445000:- dvs en prisskillnad på 144000:- Så nej dem är INTE jämt prissatta. Dock så ger BMW enligt mej mer bil för pengarna jämfört med tex volvo och saab.
3. Tror du på riktigt att volvo är exklusivare än BMW i usa??
-
2011-02-09, 09:52 #4323
Har du kollat priserna på Volvo C70? Den ligger vid tyska konkurrenternas cabbar.
Men det är många som köper en bas utrustad BMW. Helt plötsligt på mitt område köpte alla en bas utrustad 3serie kombi. Men det värsta med 3serie kombi är det är oerhört tråkiga bilar.
Jag vet att Volvo är mer exklusivt i USA då jag är med på dom flesta marknads undersökningarna för Volvo i USA.
-
2011-02-09, 11:38 #4324
- Reg.datum
- May 2007
- Ort
- älvängen
- Inlägg
- 436
det där handlade inte om BMW utan specefikt om BMW 1 serien. å det är en helt annan sak. du menade först att folk som köper en ny BMW trodde att alla var framhjulsdrivna. 1 serien kan jag förstå. den ser framhjulsdriven ut om man kan säga så.
ja de va ju det jag menar. ofta köper man en bil som BMW för att man iallafall har lite bil intresse. är man helt ointresserad så brukar man inte fatta vitsen med sådana bilar utan kanske hellre köper en ford ka för att den är billig soppa snål och lätt att parkera.
Volvo är enligt amerikanerna en väldigt exklusiv bil. vet dock inte om dom tycker den är exklusivare än BMW men jag är inte säker på motsatsen heller. Men jag håller med dig. tycker man får mycket mer bil för pengarna när man köper BMW men detta är ju bara mitt personliga tycke vilket inte alls behöver stämma
dock har väll volvo aldrig direkt gjort Roliga bilar. visst driftsäkra krocksaäkra kanske fina osv men roliga har alltid vart ett problem med dom. toppgear provkörde ju s60 t5r (om jag inte är helt fel?) å dom sa att den gick riktigt fint hängde med i kurvorna osv hyffsat bra men att den fortfarande kändes för tråkig.
-
2011-02-09, 13:27 #4325
Testade att dra ihop en rätt så bra utrustad C70 t5 polestar, den slutade på strax under 500000:- Testade att dra ihop en 330 cab med jämförbar utrustning, den blev dryga 150000:- dyrare dvs strax under 650000:-
Hur du en vrider och vänder på steken så ÄR BMW dyrare än jämförbar Volvo! Och vad spelar det för roll om alla köpte en basutrustad 3-serie? Dem kanske helt enkelt inte har råd att köpa en med massa utrustning, allt kostar ju som du vet.. En relativt snålt utrustad BMW är oftast ett bättre köp en än välutrustad volvo för samma pris hur som helst.
Okej.. Så om nu volvo är exklusivare än bmw i usa, varför säljer då bmw fler dubbelt mer bilar än vad volvo gör i usa, trots ett betydligt högre pris? Om volvo är så exklusivt där borta, då bör ju det krylla med volvo bilar i alla ***** hip-hop videos (med tanke på att dem ska flasha med exklusivaste bilen i sin video) Har ärligt talat ALLDRIG sett en enda volvo i en sån video, dock har jag sett BMW.
-
2011-02-09, 13:42 #4326
Jo, men allting är ju tillval hos BMW. Nästa år kommer la en ratt och vindruta kosta extra också. Och jo jag vet att det kostar en del, då jag var med och beställde Z4an till familjen.
Jag mena inte att BMW säljer bättre i USA! Du kanske missförstod mig eller så var jag inte tydlig. Men jag mena att Volvo ses mera som en exklusiv bil i USA än vad den gör i Sverige. Men dom som sitter i fokus grupperna har ofta Mercedes eller BMW
-
2011-02-09, 14:31 #4327
ngn som kan länka ngra vettiga m3e46 tyska som svenska..
och lite bra info om bilarna..
-
2011-02-09, 15:54 #4328
Nej, folk köper dem för att de hoppas de ska vara bra. Tjänstebilssektorn är fortfarande de största nybilskunderna och utav den sektorn så är det Få personer som faktiskt vet mycket mer än hur man startar själva bilen. Bmw lider liksom VAG och flera andra märken utav grova kvalitetsbrister medans det samtidigt är riktigt bra bilar då de väl fungerar.
Volvo är liksom Saab i USA väldigt exklusiva, skandinaviskt har och har alltid haft en viss trendfaktor där. Om du kollar filmer som exempel så är Volvo / Saab väldigt frekventa jämfört med tyska motsvarelser, det är det mer "hippa" valet i jämförelse. Det hela handlar om hur varumärket är uppbyggt och nischat.
Chevrolet i USA är rent pissvatten (som Volvo rankas här) som exempel medans det i andra länder rankas högt.
Det du saknar däremot, är bevis för ditt påstående. Som jag skrev innan, så är tjänstebilssektorn den starkaste utav nybilsköparna idag. Det är även den gruppen, som kan minst utav bilar. Att 80% utav köparna utav 1-serien (som är svagare än 3/5-serie i tjänstebilsform) tror den är framhjulsdriven har ju inte att göra med att 1-serien är dålig (trots att den är mer nervös än 3-serien), utan har att göra med okunskap, brist på intresse och väldigt effektiva säkerhetssystem.
Är man ointresserad och med dålig ekonomi, då köper man någonting i stil med det du beskriver. Är man ointressed men med ekonomiskt bra grund, då köper man även någonting som man slipper skämmas över i villaområdet.
Att man köper en BMW för att man även prioriterar körglädje och dess ursprung som nybilsköpare, den delen är väldigt låg sett till ren statistik. Det är långt ifrån samma grund som köper en 10 år gammal bil.
-
2011-02-09, 16:55 #4329
- Reg.datum
- Jul 2010
- Ort
- Gothenburg
- Inlägg
- 200
Nu hänger jag inte med, vart kan man finna dessa grova kvalitétsbrister?
Vill gärna se grund på statistiken du skriver. Att svensson skulle finansiera en BMW för låt oss säga 500k istället för en liknande Volvo för 400k utan någon som helst efterforskning och prioriteringar kring bilarnas för- och nackdelar har jag svårt att se.
-
2011-02-09, 17:06 #4330
- Reg.datum
- Mar 2006
- Ort
- Västerås
- Inlägg
- 1 599
Åka ner till Sturup och köra AMG-bilar på bana den 18e april.
-
2011-02-09, 18:43 #4331
Nu var det visserligen ett tag sedan det snackades om Skoda i denna tråden, men jag fick idag provköra och åka en rätt så ny Octavia. Det är det absolut värsta jag har varit med om, ingen komfort allt, stötig och hårda säten, vägljud och vindbrus som överröstar folket i bilen, sexväxlad låda i kombination med en totalt orkeslös motor så man fick flaxa omkring i lådan hejvilt.
Jag åker väldigt ofta sträckor på över 80 mil och har aldrig nånsin haft så ont i ryggen som idag efter 6-7 mil i en Octavia...
I Tjeckien kan dom brygga pilsner, men bilar ska dom fan inte bygga!Don´t make excuses, make horsepower!
-
2011-02-09, 19:20 #4332
-
2011-02-09, 20:15 #4333
05 eller nyare, 2.0 tdi, 6-petad manuell, skinnklädsel, vete fan vad som är basic och lyx i dom, hemsk var den isf.
Komfortmässigt får Skodan storstryk av tex. Saab 9000 som har såå mycket skönare säten och körställning.
Vad jämför du med för bilar när du säger att dom är ok?Don´t make excuses, make horsepower!
-
2011-02-09, 21:10 #4334
-
2011-02-09, 21:21 #4335
-
2011-02-09, 22:20 #4336
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- I din säng
- Inlägg
- 592
Nu tänkte jag hoppa in i den här BMW-VOLVO-diskussionen som vi haft förut...
Personligen skulle jag enkelt lägga 100k extra för att få en BMW än en Volvo.
Fick igår lyxen att köra en bekants Bmw 530XD Touring från -08, totalt MAXutrustad var den dessutom, och jääävlar vilken bil. Blev helt kär är allt jag kan säga, på en gång är man inte rädd längre för att bli familjefader och behöva köpa en "tråkig kombi"...
Fan, skulle inte ens bli förvånad om bilen kunde klippa naglarna på mig, kändes som den hade allt man behövde i livet.
Hur man nånsin kan välja en Volvo förstår jag bara inte...
-
2011-02-09, 22:42 #4337
-
2011-02-09, 22:45 #4338
-
2011-02-09, 22:56 #4339
-
2011-02-09, 23:01 #4340
Nu vart den ju iofs lite äldre. Är på senare åren Skoda har tagit sig i kragen, och Octavian har ju nästan blivit en "budget modell" .. Fick själv chansen att glida runt i en FULLUTR. Superb kombi, med stora dieseln och DSG-lådan. Underbar bil säger jag, jääkligt mycket bil för pengarna! Snygg är den också!
Men grattisTrots att jag personligen trivs bäst i mindre, hetsiga och aggresiva bilar - så älskar jag pappas 530iA. Storleken spelar inte längre någon roll, alls! Den är helt underbar
Så nästa gång du går och köper bil för över 100k så börjar det fan bli dags att lägga ögonen på en E60 530/525i/D. De börjar komma ner i pris som fan nu!
- Allt såg ju så jävla bra ut tills man såg vad IDIOTEN SLÄNGT PÅ FÖR JÄVLA STUPRÖR!!!!! Folk har ingen smak
http://www.blocket.se/orebro/BMW_530...m?ca=23_11&w=3
- http://www.blocket.se/malmo/Bmw_525i...m?ca=23_11&w=3
- http://www.blocket.se/ostergotland/B...m?ca=23_11&w=3
- http://www.blocket.se/goteborg/BMW_5...m?ca=23_11&w=3
-
2011-02-09, 23:27 #4341
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- I din säng
- Inlägg
- 592
För fina bilar måste jag erkänna, även om jag älskar små, hetsiga saker så är det ändå jäävligt soft att glida runt i lite större kolosser med all utrustning man kan hitta.
Jo, visst är man lite sugen på nåt sånt kan jag erkänna, speciellt efter att ha kört den bilen igår. En dröm minst sagt att köra. Men samtidigt, känns lite väl trist ändå, roligare med en Nissan 350Z/RX-8/Impreza osv...
Helt ställd på vad man ska satsa på härnäst, men budgeten ligger runt 130 iaf så finns en del att välja på.
-
2011-02-09, 23:35 #4342
Du sa det själv, kvinnobil!
Med mina 192 cm och dryga 100 pannor så var det omöjligt att hitta någon bekväm körställning, förarstolen var alldeles för smal både i ryggen och under röven, sen var det någon otäck puckel just under skuldrorna, inget av detta gick justera. Benutrymmet för föraren var obefintligt, mittkonsollen var fetare än min gamla svenskalärare..
BMW är way mycket roligare än Alfa måste jag säga! Bara drivning i rätt ända säger allt!Don´t make excuses, make horsepower!
-
2011-02-09, 23:40 #4343
-
2011-02-09, 23:47 #4344
-
2011-02-09, 23:49 #4345
De äldre kan jag säga är ju inte speciellt roliga! Ganska tråkiga i utseende också.. Det är dem årsmodellerna som hör till de sämre.
Men tycker du ska testa nyare modellerna, Där har skoda kommit långt, Kört några VRSer också. Går fin fint!
Jag jämför inte med någon bil, Jag ser ur min egna synvinkel
Nyare Octavian har lyft ordentligt och är hyfsat välutrustad som standard! Ful är den inte heller
Ååhh Superb kombin
De är inte helt tokiga med allt krimskrams!(Men även utan) Enligt mig ligger den ett steg högre upp än V70, Känns som mer bil för pengarna!
Sjukt mysiga bilar
----
Jag fick också låna en Nya Fabia VRSen! Michél var även med och körde den, Kan säga efter den halvtimmen vi han köra den (Säljaren skulle hem) så blev jag lite förälskad i den
Man vill ju bara köpa en varje gång man tvättar den
-
2011-02-10, 03:08 #4346
BMW är långt ifrån felfria, speciellt gällande 3-serieversionerna medans de även gör väldigt bra saker. Däremot är det mer pinsamt för deras del att de inte lyckats få ner mängden barnsjukdomar som E90 dragits med.
Vill du se statistik? Ja, då ska du väl få det:
Nedan nybilsförsäljningen för 2010. Som du ser ligger Volvo före BMW så det med dina 400k-teorin går inte ihop då de flesta trots allt väljer Volvo samt VAG.
1. Volvo V70 25 568 (20 532, +24,5 %)
2. Volkswagen Golf 12 824 (8 497, +50,9 %)
3. Volkswagen Passat 12 144 (8 588, +41,4 %)
4. Volvo V50 10 311 (10 974, -6 %)
5. Kia Cee'd 8 162 (5 989, +36,3 %)
6. Audi A4 6 592 (4 796, +37,4 %)
7. Renault Megane 6 280 (2 923, +114,8 %)
8. Ford Focus 6 278 (5 227, +20,1 %)
9. Saab 9-3 6 227 (4 430, +40,5 %)
10. Renault Clio 5 915 (2 140, +176,4 %)
11. BMW 3-Serie 5 125 (5 054, +1,4 %)
12. Volvo XC60 5 059 (2 577, +96,3 %)
13. BMW 5-Serie 4 333 (2 773, +56,2 %)
14. Skoda Octavia 4 263 (3 883, +9,8 %)
15. Toyota Yaris 4 173 (4 150, +0,55 %)
16. Toyota Avensis 4 131 (4 104, +0,65 %)
17. Volkswagen Polo 4 044 (1 522, +165,7 %)
18. Toyota Auris 3 964 (2 219, +78,6 %)
19. Skoda Fabia 3 870 (3 009, +28,6 %)
20. Mercedes E-klass 3 851 (2 281, +68,8 %)
I tjänstebilsutbudet BMW har ligger bland annat 118d, 320d, 520d samt X1d. Samtliga bilar kvalar in på rätt förmånsvärde och med grundutrustning enbart så ligger de även vettigt i pris.
Då BMW själva marknadsför sig som "Sveriges bästa tjänstebil" tror jag att du börjar se mitt spår.
http://www.bmw.se/se/sv/general/corp...basbelopp.html
Förra året var en större mängd utav nybilsförsäljningen hos BMW nämligen tjänstebilar, och tjänstebilsfolket har generellt sett låg bilkunskap och väljer inte BMW för mer än dess rykte än körglädje (för inte i helvete köper man 320d/520d då). Var en motortidning som hade en artikel angående detta i höstas om tjänstebilar, varannan nysåld BMW var tjänstebil. Därav är mitt spår om tjänstebilsförsäljningen och anledning till varför man väljer bil inte alls en hypotes.
Inte för att låta elak, men någon kan uppenbarligen inte köra bil.
Jag har kört den motorn i diverse olika versioner, med manuell låda samt DSG, fram/fyrhjulsdrift och aldrig upplevt den som direkt orkeslös eller att man måste växla hejvilt. Visst, den saknar rent bottendrag under 1200 rpm men har trots det ett bra register. Ni kanske inte är vana med att köra diesel med tätstegad låda och pruttar runt på tomgång?
2,0 TDI har fått mycket beröm i bilvärlden (sitter i flertalet VAG-produkter) så du måste ha åkt ett måndagsex.
Sedan är du uppenbarligen inte normalstor i storlek heller utan en rätt bastant kille. Då Octavia bygger på Golf-plattform kanske det inte är speciellt förvånande att du upplever bilen som trång. En Superb hade nog passat bättre om du vill ha utrymme.
Bara att du drar en sådan slutsats bevisar snabbt din brist på kunskap i ämnet. Jag kan garantera dig att Alfan hAr mycket mer temperament och liv i sig jämfört med motsvarande BMW, såväl i vägkänsla som styrkänsla och temperament. Att en bil skulle vara roligare för att den är bakhjulsdriven... Det är ju inte olagligt att önskedrömma.
Alfan jag hade i jobbet kickade röv med de flesta, all heil Quaife-diffen.
-
2011-02-10, 16:24 #4347
takterna för ottomotorer och diselmotorer heter lika va?
Inlopps takt
komp takt
arbets takt
utlopps takt
bara att dom gör olika saker på takterna
-
2011-02-10, 16:34 #4348
- Reg.datum
- May 2007
- Ort
- älvängen
- Inlägg
- 436
han menade ju att somliga är villiga att betala 100k mer för en BMW än en volvo. inte att alla gör det.
jag tycker att bakhjulsdrift ökar körglädjen en del. det är inget måste men jag tycker alltid det är ett pluss i kanten. framhjulsdrift kommer alltid dra ner en gnutta på körglädjen. inte så att framhjulsdriven ALLTID är sämmre än en bakhjulsdriven men att en (tex alfa) kanske kunde blivit ännu roligare om den var bakhjulsdriven
-
2011-02-10, 16:38 #4349
-
2011-02-10, 16:47 #4350
- Reg.datum
- May 2007
- Ort
- älvängen
- Inlägg
- 436