Ja, men nu pratar vi om tjänstebilar rent allmänt (då störe delen utav marknaden för BMW ligger där). La även upp en länk där man kan jämföra vad för bil man får för vilket basbelopp. Det är även de bilarna som säljer bäst, framför de seriöst körglada alternativen.

Men jag håller med dig, alla prioriterar olika.

Angående Alfan så är de extremt underskattade i körglädje, man måste köra och uppleva det hela för att förstå. GTA-versionerna är visserligen framtunga, men de med TS-motorer har rätt fin balans och en styrkänsla man knappt finner i M3. Jämför man exempelvis en 147 TS med en Bmw 120 som ligger jämnt i effekt så vinner Alfan i känsla alla dagar i veckan, även fast BMW i helhet är en betydligt bättre bil.

helt klart! men tänk dig en tråkig 116 fast med framhjulsdrift. vore ännu tråkigare tror jag!
    Du har redan det.

BMW äger Mini som är framhjulsdriven och även finns med 1,6-litersmotor, en utav de mest körglada småbilarna på marknaden redan basic och helt säkert roligare än Bmw 116. Tror det säger allt om hur BMW vore med framhjulsdrift...
    Citat Ursprungligen postat av Hejsvejs Visa inlägg
    Speciellt här på Lidingö, här vet man aldrig vad som kan hända! Kan ju komma två pojkar med backslick ur en Range Rover och kasta plånboken efter dig... Där har vi fara, Amex Black är tunga!

Reg.datum
    Jul 2010
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    BMW är långt ifrån felfria, speciellt gällande 3-serieversionerna medans de även gör väldigt bra saker. Däremot är det mer pinsamt för deras del att de inte lyckats få ner mängden barnsjukdomar som E90 dragits med.

Vill du se statistik? Ja, då ska du väl få det:

Nedan nybilsförsäljningen för 2010. Som du ser ligger Volvo före BMW så det med dina 400k-teorin går inte ihop då de flesta trots allt väljer Volvo samt VAG.

I Sverige har vi mycket att tacka tjänstebilsfolket för när det gäller nybilsförsäljningen. För 4 år sedan var det drygt 40% utav all försäljning som gick till tjänstefolk, idag är den siffran större.

I tjänstebilsutbudet BMW har ligger bland annat 118d, 320d, 520d samt X1d. Samtliga bilar kvalar in på rätt förmånsvärde och med grundutrustning enbart så ligger de även vettigt i pris.

Då BMW själva marknadsför sig som "Sveriges bästa tjänstebil" tror jag att du börjar se mitt spår.

http://www.bmw.se/se/sv/general/corp...basbelopp.html

Förra året var en större mängd utav nybilsförsäljningen hos BMW nämligen tjänstebilar, och tjänstebilsfolket har generellt sett låg bilkunskap och väljer inte BMW för mer än dess rykte än körglädje (för inte i helvete köper man 320d/520d då). Var en motortidning som hade en artikel angående detta i höstas om tjänstebilar, varannan nysåld BMW var tjänstebil. Därav är mitt spår om tjänstebilsförsäljningen och anledning till varför man väljer bil inte alls en hypotes.
    BMW marknadsför sig först o främst som en bil man ska köpa om man älskar att köra.. Detta därför att det är där dom finner sin största kundgrupp.

Vart är dessa kvalitétsbrister? Efter lite googlande så skulle jag om inte annat tro att E90 är en modell som har ovanligt lite barnsjukdomar.

Din statistik visar att det såldes fler Volvo än BMW. Hur det sedan ska bevisa att dom som faktiskt köper BMW bara köper dom för imagen har jag svårt att räkna ut.

Att kundgruppen finns och är stor säger jag inget om. Men att den är så stor som du påstår tvekar jag mer på. Inget klår hard on facts, så upp med källkritisk statistik.

Ja, men nu pratar vi om tjänstebilar rent allmänt (då störe delen utav marknaden för BMW ligger där). La även upp en länk där man kan jämföra vad för bil man får för vilket basbelopp. Det är även de bilarna som säljer bäst, framför de seriöst körglada alternativen.

Men jag håller med dig, alla prioriterar olika.

Angående Alfan så är de extremt underskattade i körglädje, man måste köra och uppleva det hela för att förstå. GTA-versionerna är visserligen framtunga, men de med TS-motorer har rätt fin balans och en styrkänsla man knappt finner i M3. Jämför man exempelvis en 147 TS med en Bmw 120 som ligger jämnt i effekt så vinner Alfan i känsla alla dagar i veckan, även fast BMW i helhet är en betydligt bättre bil.

Du har redan det.

BMW äger Mini som är framhjulsdriven och även finns med 1,6-litersmotor, en utav de mest körglada småbilarna på marknaden redan basic och helt säkert roligare än Bmw 116. Tror det säger allt om hur BMW vore med framhjulsdrift...
    BMW 1 serie å mini e ju dock två helt olika bilmärken men 2 helt olika syften. för att få god kärglädje brukar en hel del komfort tyvärr försvinna. inte alltid men komforten brukar sätta stopp tillslut. inget är la lika roligt som att köra en riktig rally bil osv? sen kan jag definitivt tänka mig att alfa har körglädje! det säger en massa som kört dom och har ägt dom! så det håller jag med dig om men att jämföra mini med 1 serien va lite hårt.
    Citat Ursprungligen postat av Fiddyboy Visa inlägg
    Ris i föggen?

Emil123s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Inte för att låta elak, men någon kan uppenbarligen inte köra bil.

Jag har kört den motorn i diverse olika versioner, med manuell låda samt DSG, fram/fyrhjulsdrift och aldrig upplevt den som direkt orkeslös eller att man måste växla hejvilt. Visst, den saknar rent bottendrag under 1200 rpm men har trots det ett bra register. Ni kanske inte är vana med att köra diesel med tätstegad låda och pruttar runt på tomgång?

2,0 TDI har fått mycket beröm i bilvärlden (sitter i flertalet VAG-produkter) så du måste ha åkt ett måndagsex.

Sedan är du uppenbarligen inte normalstor i storlek heller utan en rätt bastant kille. Då Octavia bygger på Golf-plattform kanske det inte är speciellt förvånande att du upplever bilen som trång. En Superb hade nog passat bättre om du vill ha utrymme.

Bara att du drar en sådan slutsats bevisar snabbt din brist på kunskap i ämnet. Jag kan garantera dig att Alfan hAr mycket mer temperament och liv i sig jämfört med motsvarande BMW, såväl i vägkänsla som styrkänsla och temperament. Att en bil skulle vara roligare för att den är bakhjulsdriven... Det är ju inte olagligt att önskedrömma.

Alfan jag hade i jobbet kickade röv med de flesta, all heil Quaife-diffen.
    Smaken är som baken, jag föredrar bensinare och är van betydligt mer effekt än 140-pollarsdisslan, det enda positva med den (som alla andra dieslar) var den lilla kicken vid 1500-2500 rpm. Om man jämför med Mercas äldre 220 CDI på 142 pollar och en chippad Audi 1,9 tdi sen 90-talare som jag rätt nyligt testat så var karaktären i dessa trevligare enligt mig, botteneffekten fanns där och man kunde tomgångsglida runt på högsta växeln i 50 blås, samt när man segdrog skakade inte hela bilen upp till 2k rpm.

Framhjulsdrift och körglädje inte ihop i min värld, är inte så mycket för små GTI-vagnar heller som jag har förstått att du gillar?
    Pressa kurvor i all ära, men det är bra mycket roligare att ha röven på vift och känna att det släpper i rätt ände när man ligger på. BMW har ända sedan 1602/2002-tiderna varit underbart balanserade för just detta, nu är dom inte så mycket att komma med i dagsläget, men vintertid är det kärlek.
    Har kört och tuktat massa olika framhjulsdrivet och bakhjulsdrivet, nytt och gammalt, jag har gett framhjulsdriften flera chanser men det har aldrig fallit mig i smaken alls!

Nu har jag inte kört någon 2000-tals Alfa, men de jag provat och åkt var väl roligare andra framhjulsdriva bilar, men BMW-nivå var de inte i närheten av.

Kan tillägga att jag kör hellre framhjulsdrivet än en bil med permanent fyrhjulsdrift så helt anti framhjulsdrivet är jag inte!
    Don´t make excuses, make horsepower!

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Citat Ursprungligen postat av TheDude Visa inlägg
    takterna för ottomotorer och diselmotorer heter lika va?

Inlopps takt
    komp takt
    arbets takt
    utlopps takt

bara att dom gör olika saker på takterna
    Denna kanske hjälper lite? La upp för ett tag sen hur dom olika motorerna fungerar.
    http://www.moppenet.nu/showthread.ph...rerna-fungerar

Farsan var iväg med S60n på service idag. Farsan köpte nya vinterdäck också, då dom jag hade när jag fick den var inget vidare, Galaxie någonting. Nu sitter det Goodyear Ultragrip 7 på den istället. Sen så byte dom kulleder i framvagnen, bytte någon lampa i interiören som inte lyste och fixade ac;en (blåste inte varmt på ena sidan). Så nu är den som gott som ny

Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    Denna kanske hjälper lite? La upp för ett tag sen hur dom olika motorerna fungerar.
    http://www.moppenet.nu/showthread.ph...rerna-fungerar

Farsan var iväg med S60n på service idag. Farsan köpte nya vinterdäck också, då dom jag hade när jag fick den var inget vidare, Galaxie någonting. Nu sitter det Goodyear Ultragrip 7 på den istället. Sen så byte dom kulleder i framvagnen, bytte någon lampa i interiören som inte lyste och fixade ac;en (blåste inte varmt på ena sidan). Så nu är den som gott som ny
    Jag vet hur en motor fungerar

vill bara veta ifall takterna heter de samma på en ottomotor och en dieselmotor

Jag vet hur en motor fungerar

vill bara veta ifall takterna heter de samma på en ottomotor och en dieselmotor
    jadå dom heter samma.
    Citat Ursprungligen postat av Fiddyboy Visa inlägg
    Ris i föggen?

Tack så mycket

Vad tänker folk med?
    http://www.blocket.se/uppsala/Bmw_m3....htm?ca=12&w=3
    Groteskt FUL!

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Stackars bil

Having a fast SAAB is like coming out of the closet,
    You might surprise people, but you're still gay

Reg.datum
    Jul 2010
    feeeet!

Har haft oturen att sett den där i uppsala Gled runt med nervevade rutor och arabisk musik ur högtalarna, ingen hitt :p

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Z4an hämtades idag

Z4an hämtades idag

Vart är M-paketet och de snygga fälgarna?!

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Citat Ursprungligen postat av Bjorviken Visa inlägg
    Vart är M-paketet och de snygga fälgarna?!

Vi valde bort m-pkt och tog pure white istället sen så är det ju vinterfälgar den står på nu

Reg.datum
    Mar 2006
    Ska ni köra den på vintern?

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Citat Ursprungligen postat av Svaniis Visa inlägg
    Ska ni köra den på vintern?
    Nja blir nog min S60 som används mest till vintern

Reg.datum
    Mar 2006
    Btw, vad är iDrive? Paddel-låda eller?

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Btw, vad är iDrive? Paddel-låda eller?
    BMWs GPS och underhållning. Men våran Z4a har en riktig manuell låda.

Reg.datum
    Mar 2006
    BMWs GPS och underhållning. Men våran Z4a har en riktig manuell låda.
    Det är väl ändå bilens prestanda och köregenskaper som ska vara underhållningen?

Det är väl ändå bilens prestanda och köregenskaper som ska vara underhållningen?
    Nej, självaste Justin Beiber sitter i passagerarsätet och sjunger för en.

Vi har också köpt ny bil, vet inte när vi får den dock.
    Den nya Opel Astran blev det.
    "The ones who are crazy enough to think that they can change the world, are the ones who do."
    Steve Jobs

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Jodå 6an låter fint i bakgrunden

Reg.datum
    Mar 2006
    Kluven som satan, film till rutorna. Funderar på kolsvart bak och mild mörkläggning på de resterande utom framrutan. Bra eller anus?

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Kluven som satan, film till rutorna. Funderar på kolsvart bak och mild mörkläggning på de resterande utom framrutan. Bra eller anus?
    Vet inte om jag tycker att det passar på din bil

Knäppte av lite foton på Z4an när den stod i garaget:

Tjenare!, har en 740 gl-88 med b230f i, igår ville den inte starta när jag skulle iväg.
    Den går som sagt runt men startar inte, den startade precis en gång igår när jag testade, men även då var det på gränsen.
    Jag har laddat batteriet ett dygn nu, men samma problem, det var bra kraft i batteriet nu så det kan inte vara det som är felet.
    Igår bogserade vi igång bilen och det var inga större problem, tyckte iofs att den gick lite konstigt i början även då, men det var antagligen eftersom jag hade försökt starta den länge själv och en bra stund med startkablar utan resultat.
    Någon som vet vad som kan vara fel?

Citat Ursprungligen postat av Brollan Visa inlägg
    Tjenare!, har en 740 gl-88 med b230f i, igår ville den inte starta när jag skulle iväg.
    Den går som sagt runt men startar inte, den startade precis en gång igår när jag testade, men även då var det på gränsen.
    Jag har laddat batteriet ett dygn nu, men samma problem, det var bra kraft i batteriet nu så det kan inte vara det som är felet.
    Igår bogserade vi igång bilen och det var inga större problem, tyckte iofs att den gick lite konstigt i början även då, men det var antagligen eftersom jag hade försökt starta den länge själv och en bra stund med startkablar utan resultat.
    Någon som vet vad som kan vara fel?
    Vänta nu här....ser ut som en bump...? Har för mig att du postade detta för ett tag sen, och att du då fick tipset att kolla alla anslutningar ordentligt, särskilt de grova kablarna. Har du gjort det?

Har du köpt den tillsammans med tjejen? Tänkte att ni har en sommar och en vinterbil liksom?

Reg.datum
    Jul 2010
    Nya Z4ans interiör är såååååå fiiin! Synd bara att det var precis så man fick plats utan att krampa med sina 188cm.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in