Ämne: Studietråden
-
2011-02-11, 20:19 #331
-
2011-02-11, 20:43 #332
Hur är det när man söker in till tvåan är det som om när man sökte till ettan?
Är det poäng g=5 vg=10 MVG=15?
Min lärare sa att det var något helt annat system när man sökte in till tvåan, men han visste inte hur det gick till.
Så hur går de till?
-
2011-02-16, 16:49 #333
-
2011-02-16, 17:15 #334
volymen på ett klot är V= (pi*r^2*h)/3
på a är volymen ungefär (3,14*1^2*2,5)/3
edit: pi(vet ej hur man skriver pi på datorn/orkar inte infoga i word) är ju ungefär 3,14. För att få konens area ska du ta pi gånger konens radie upphöjt till 2. Alltså halva diametern dvs 1^2(^2=upphöjt till 2) i figur a. Sen ska du gångra det med höjden alltså 2,5. Därefter delar du allt med 3 och där har du svaret.
edit2: blev lite osäker när jag ser bilden om det är radien eller diametern som är 2.
svaret bör bli 2,62 avrundat till 3 om diametern är 2
respektive 10,47 avrundat till 10 om radien är 2.Senast redigerat av frasse21 den 2011-02-16 klockan 17:31.
-
2011-02-17, 20:40 #335
Står i valet och kvalet just nu för att välja kurser inför årkurs 2. Krävs matte b för att komma in på högskola? Samt är det svårt?
-
2011-02-17, 20:44 #336
beror på vilken linje. för att komma in på civilingenjörslinjer krävs matte e, fysik b och kemi a som exempel. rekommenderar i vilket fall att läsa så mycket matte som möjligt, det är aldrig i onödan. ska man jobba med något tekniskt måste man nästan ha fysik b också. varken fysiken eller matten är särskilt svår enligt min mening, handlar mest om att sätta in tal i formler för godkänt, för högre betyg kan man behöva skriva om och kombinera formler osv.
-
2011-02-17, 20:45 #337
-
2011-02-17, 20:46 #338
-
2011-02-17, 20:50 #339
-
2011-02-19, 13:21 #340
Hej, ja vet inte om det går att räkna ut detta men om det finns någon smart här som vet!
Frågan är då, Om en skärm är 100" diagonalt vad blir bredd och höjd? (100"=2,54m)
-
2011-02-19, 13:22 #341
-
2011-02-19, 13:31 #342
-
2011-02-19, 13:32 #343
-
2011-02-19, 13:39 #344
-
2011-02-19, 13:46 #345
-
2011-02-19, 14:29 #346
-
2011-02-21, 17:56 #347
Hjälp mig med några tal här tack
3(x-1)=x+5 X=_______
Summan av tre tal som följer efter varandra är 354. Vilka är det tre talen?
Omkretsen av en rektangel är 76cm. Längden är 8cm längre än brädden. Beräkna rektangelns bredd. b=_________
NU behöver ni bara fylla på med svaren
-
2011-02-21, 18:22 #348
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Onsala
- Inlägg
- 870
-
2011-02-21, 18:27 #349
-
2011-02-21, 18:30 #350
-
2011-02-21, 18:31 #351
-
2011-02-22, 16:25 #352
-
2011-02-22, 16:44 #353
-
2011-02-22, 16:54 #354
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Onsala
- Inlägg
- 870
Fick mvg på nationella i svenska , grymt nöjd
-
2011-02-28, 19:43 #355
En sprinter väger 82 kg och ökar sin hastighet från 0 till 11 m/s på 4.5 sekunder. Vilken effekt utvecklar han? Försumma luftmotståndet.
Någon som kan förklara?
-
2011-02-28, 20:29 #356
Acceleration från 0 till 11 m/s på 4.5 sekunder ger en genomsnittsacceleration enligt a = 11/4.5 = 2,444... m/s^2.
Newtons andra lag säger att kraften är lika med massan gånger accelerationen, alltså F = ma. m är given till 82 kg, a har vi just räknat ut.
Effekt är energi per tidsenhet, E/t, och energin är i sig kraften gånger sträckan. Då blir uttrycket alltså P = E/t = F*s/t = m*a*s/t (1).
Sträckan är s = v(0)*t + a*t^2/2 = /startar från v = 0/ = a*t^2/2.
Insättning i (1) ger då ett slutgiltigt uttryck P = m*a*a*t^2/2 = m*a^2*t^2/2 = 82 * (11/4.5)^2*4.5^2/2 = / 4.5^2/4.5^2=1 /= 82*11^2/2 = 41 * 121 = 4961 J ~ 5 kJ.
-
2011-02-28, 20:48 #357
-
2011-03-08, 12:22 #358
Någon smart gosse som kan hjälpa mig med denna?
Anna Karin simmar ett långlopp upp och nedför en älv.
Det tar 1.5 timmar att simma uppför älven och 35 minuter att simma nedför.
Anna karin simmar med hastigheten 5.5 km/h.
Hur långt simmade hon och vilken hastighet hade vattnet i älven?
Jag har bara funderat lite, och såhär har jag börjat.
V*T = S
5.5/3.6= m/s vi kallar det V=hastigheten
t=35 min. 35*60 = 2100 sekunder.
z=vattnets hastiget
90min-35 = 55 min längre uppför strömmen.
(V+Z)*T = (V-Z)*(t+3300) 3300= 55*60
eftersom sträckan är samma båda vägarna.
Asså känns som allt blir fel, har inget svar på frågan heller, så jag ber er. Har lite problem med enheterna.
Sen så räknar man ut allt och använder pq-formeln om de behövs(kanske inte gör de). HUR mkt fel är jag?Senast redigerat av Anchull den 2011-03-08 klockan 15:31.
-
2011-03-08, 17:11 #359
- Reg.datum
- Jun 2010
- Ort
- Silvervalley
- Inlägg
- 328
Tennisbollar kan köpas i cylindriska rör som rymmer precis fyra bollar. Visa att förhållandet mellan rörets volym och bollarnas volym är 3/2.
Hur gör man?
Förklara gärna tydligt och så enkelt som möjligt.a.k.a. sanda @ gamla mnf
-
2011-03-08, 17:36 #360
Radien för bollarna respektive röret är samma, kallar denna för r. Cylinderns höjd är fyra bollars diameter, alltså 8 r.
Volym(boll) = 4*pi*r^3/3 => Volym(4 bollar) = 4*Volym(boll) = 16*pi*r^3/3
Volym(rör) = pi*r^2*8*r = 8*pi*r^3
Förhållande(rör/4 bollar) = (8*pi*r^3)/(16*pi*r^3/3) = 8/(16/3) = 3*8/16 = 3/2 VSV