-
2011-03-07, 22:30 #1
Nya E-10 Bränsle - Tråden
Vet inte om det är värt att göra en tråd för detta men antar att det kommer bli endel snack så jag tycker vi gör en tråd utav detta som alla kan säga sina åsikter om just det nya E-10 Bränslet som kommer komma. Och som jag förstog redan i sommar och att det nuvarande svensson bränslet kommer försvinna helt?!
Vad tror ni, kommer bränslet att påverka motorerna nånting? Kommer det skapas ny 2T olja till just E-10 bränslet osv..osv.. ?
http://www.e10bensiini.fi/e10-bensin/
Snacka på! Säg gärna era åsikter!
Zäta
-
2011-03-07, 22:41 #2
-
2011-03-07, 22:43 #3
Ni bör köra på 98 oktanig bensin, såvitt jag vet så ersätts inte 98oktan i Sverige..däremot ersätts 95 med E10..96 vet jag inte.
-
2011-03-07, 22:45 #4
-
2011-03-07, 22:49 #5
-
2011-03-07, 22:57 #6
-
2011-03-07, 23:08 #7enduroräzer
- Reg.datum
- Sep 2010
- Ort
- västervik
- Inlägg
- 975
§6.2 Signaturer: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid skärmupplösning 1280x1024. Max tillåten storlek på bild är 468x60 pixlar, har du både text och bild så tillåts max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024.
-
2011-03-07, 23:16 #8
ääh jag ska iaf köra på e85 så för mig spelar det inge roll
Jag är inte rasist,
Ja är pianist, Ja trycker ner både vita och svarta
-
2011-03-07, 23:18 #9
-
2011-03-07, 23:26 #10
-
2011-03-07, 23:30 #11
E10 kommer nog inte vara någon fara att bestycka om till, då det bara är 5% mer etanol i, är iaf. tanken som kommer upp direkt i mitt huvud..
Hade en gammel ciao som gick på E85, ett jävla krutpaket utan dess like, visst. Den drog förmodligen mer än min nuvarande bil gör. Men motorn fick en helt annan karaktär
Av någon anledning upplevde jag den verkligen som skottsäker efteråt dessutom.
You have been banned for the following reason:
Hörru Lövbiffen,dags att kötta till sig innan man börjar med människohandel?
Date the ban will be lifted: 2009-05-14, 13.00
-
2011-03-07, 23:36 #12
E10 blandat med nitrometan är 2011
Mnf is back in blue, Sjuan too!
-
2011-03-07, 23:38 #13
-
2011-03-07, 23:47 #14
Så det är med andra ord redan 5% etanol i den nuvarande 95oktaniga bensinen? Är inte riktigt påläst, men bra att jag får veta det nu!
Jaha..jo jag antar att E85 kan göra underverk också. Dock har majoriteten bilar som går på etanol dålig effekt som resultat av just etanolen, åtminståne idag. Volvos FSI är ju bland det värsta man kan köra, en gång och aldrig mer igen.
-
2011-03-07, 23:50 #15
-
2011-03-07, 23:52 #16
-
2011-03-08, 00:40 #17
Så enkelt förklarat är det ett bränsle med 10% Etanol och 90% vanlig bensin? Eller har jag missuppfattat det?
Ju mindre rutin, desto mer liv!
-
2011-03-08, 00:56 #18
-
2011-03-08, 14:08 #19
Tänkte bara säga att här i finland har vi börjat med E10 (som det stog i zätas länk) Sen har ja frågat några som har bil och det verkar som att det drar mera av e10 bensinen än av den gamla. Sen angående priserna så är det lite billigare än 98an (i Finland). Dock är inte e10an alls uppskattad här eftersom det är i så många bilar den inte fungerar.
-
2011-03-08, 15:12 #20
-
2011-03-08, 15:18 #21
-
2011-03-08, 15:26 #22
-
2011-03-08, 15:33 #23Instängd
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Olofström
- Inlägg
- 6 543
-
2011-03-08, 16:13 #24
någon som har koll på hur e det med vw? syftar på min gti 00 med 1,8t motor
hette Monster_extream på förra forumet.
http://www.garaget.org/?car=271209
-
2011-03-08, 16:15 #25
http://www.e10bensiini.fi/files/207/...23_02_2011.pdf
Där är listan på vilka bilar som kan använda E10!
-
2011-03-08, 17:45 #26
Jag kör redan på 98 oktan bensin i s40in
-
2011-03-08, 19:26 #27Hobbyknarkare
- Reg.datum
- Nov 2010
- Ort
- Hultsfred
- Inlägg
- 1 379
-
2011-03-08, 19:52 #28
-
2011-03-08, 19:59 #29
att packningarna ska hålla för e85, du får ställa om föggen och tändningen.
du kan inte lita så mkt på tändstiftets färg när du kör på e85 utan du får känna dig fram.
edit: du får köra på annan olja med som kan blanda sig med bränslet. tex castrol r40 eller deras ricin oljor.Jag är inte rasist,
Ja är pianist, Ja trycker ner både vita och svarta
-
2011-03-08, 23:06 #30
När du frågar en sådan fråga kan det vara en fördel att du berättar vad du kör. Skall du etanolkonvertera farfars gräsklippare, eller pappas V8?
Din bild visar en ciao, om så är fallet dra ett PM så kan jag rabbla lite om det
Kan tillägga, gummi/plast slangar och diverse andra gummi/plast delar har en tendens att smälta bort.
Tändning kan man skippa ställa, visst man förlorar lite på det i längden. Men inte absolut nödvändigt. (Nu snackar jag alltså om en motor som inte har allt för mycket krut)
Finns mängder med vanliga 2T oljor som blandar sig fin-fint med E85 så det är inga problem.You have been banned for the following reason:
Hörru Lövbiffen,dags att kötta till sig innan man börjar med människohandel?
Date the ban will be lifted: 2009-05-14, 13.00
Svara med citat
Min Setup e ju liksom bara TK underliggande o sportluftsfilter, större munstycke. Jag har varit uppe i 115km/h, uppmätt med bil bakom mej


