Sidan 1 av 2 12 Sista
  1. #1

  2. #2
    Shöwteks avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 217
    98 oktan ska ju finnas kvar, vet dock inte hur länge.. :/
    Citat Ursprungligen postat av rassespike Visa inlägg
    Alla "hypermoppar" har sån extrem Setup för att kunna komma över 100km/h sträcket..fattar inte de riktigt Min Setup e ju liksom bara TK underliggande o sportluftsfilter, större munstycke. Jag har varit uppe i 115km/h, uppmätt med bil bakom mej

  3. #3
    Ni bör köra på 98 oktanig bensin, såvitt jag vet så ersätts inte 98oktan i Sverige..däremot ersätts 95 med E10..96 vet jag inte.

  4. #4
    Tobbe94s avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    4 055
    Kommer ja att kunna köra min Senda på E10?
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    som sagt. ni kan ju få arvidssons morsa, kan även slänga in hyperperrys morsa. ivärsta fall kan Gbgräddglass morsa hänga med om ja måste. tänkte slänga in Rifats syrra men då skulle han väl börja kräva in Royaltys.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Tobbe94 Visa inlägg
    Kommer ja att kunna köra min Senda på E10?
    Som jag skrev...ni BÖR köra på 98. Ingen stor prisskillnad så det är inget att brusa upp för.

  6. #6

  7. #7

    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    västervik
    Inlägg
    975
    Citat Ursprungligen postat av sogat Visa inlägg
    Ni bör köra på 98 oktanig bensin, såvitt jag vet så ersätts inte 98oktan i Sverige..däremot ersätts 95 med E10..96 vet jag inte.
    dock ska väl 98oktanen innehålla 5% etanol fortfarande va?
    §6.2 Signaturer: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid skärmupplösning 1280x1024. Max tillåten storlek på bild är 468x60 pixlar, har du både text och bild så tillåts max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024.

  8. #8

  9. #9
    Lövbiffens avatar
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    407
    Citat Ursprungligen postat av Tobbe94 Visa inlägg
    Kommer ja att kunna köra min Senda på E10?
    Absolut, bara bestycka om.

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    ääh jag ska iaf köra på e85 så för mig spelar det inge roll
    Rätta takter från början

    E85
    You have been banned for the following reason:
    Hörru Lövbiffen,dags att kötta till sig innan man börjar med människohandel?
    Date the ban will be lifted: 2009-05-14, 13.00

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Lövbiffen Visa inlägg
    Absolut, bara bestycka om.



    Rätta takter från början

    E85
    Frågan är om ombestyckning blir billigare..i längden, hmm. Ingen direkt koll på priset och så men men.

    Finns väl inga fördelar man får genom att köra på E85 bortsett från utsläppen?

  11. #11
    Lövbiffens avatar
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    407
    Citat Ursprungligen postat av sogat Visa inlägg
    Frågan är om ombestyckning blir billigare..i längden, hmm. Ingen direkt koll på priset och så men men.

    Finns väl inga fördelar man får genom att köra på E85 bortsett från utsläppen?
    E10 kommer nog inte vara någon fara att bestycka om till, då det bara är 5% mer etanol i, är iaf. tanken som kommer upp direkt i mitt huvud..

    Hade en gammel ciao som gick på E85, ett jävla krutpaket utan dess like, visst. Den drog förmodligen mer än min nuvarande bil gör. Men motorn fick en helt annan karaktär Av någon anledning upplevde jag den verkligen som skottsäker efteråt dessutom.
    You have been banned for the following reason:
    Hörru Lövbiffen,dags att kötta till sig innan man börjar med människohandel?
    Date the ban will be lifted: 2009-05-14, 13.00

  12. #12
    _Sjuans avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Ort
    Kristianstad, Skåne!
    Inlägg
    258
    E10 blandat med nitrometan är 2011
    Mnf is back in blue, Sjuan too!

  13. #13
    Lövbiffens avatar
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    407
    Citat Ursprungligen postat av _Sjuan Visa inlägg
    E10 blandat med nitrometan är 2011
    Vart fan är gilla knappen Sjuan?
    You have been banned for the following reason:
    Hörru Lövbiffen,dags att kötta till sig innan man börjar med människohandel?
    Date the ban will be lifted: 2009-05-14, 13.00

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Lövbiffen Visa inlägg
    E10 kommer nog inte vara någon fara att bestycka om till, då det bara är 5% mer etanol i, är iaf. tanken som kommer upp direkt i mitt huvud..

    Hade en gammel ciao som gick på E85, ett jävla krutpaket utan dess like, visst. Den drog förmodligen mer än min nuvarande bil gör. Men motorn fick en helt annan karaktär Av någon anledning upplevde jag den verkligen som skottsäker efteråt dessutom.
    Så det är med andra ord redan 5% etanol i den nuvarande 95oktaniga bensinen? Är inte riktigt påläst, men bra att jag får veta det nu!

    Jaha..jo jag antar att E85 kan göra underverk också. Dock har majoriteten bilar som går på etanol dålig effekt som resultat av just etanolen, åtminståne idag. Volvos FSI är ju bland det värsta man kan köra, en gång och aldrig mer igen.

  15. #15
    Lövbiffens avatar
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    407
    Citat Ursprungligen postat av sogat Visa inlägg
    Så det är med andra ord redan 5% etanol i den nuvarande 95oktaniga bensinen? Är inte riktigt påläst, men bra att jag får veta det nu!

    Jaha..jo jag antar att E85 kan göra underverk också. Dock har majoriteten bilar som går på etanol dålig effekt som resultat av just etanolen, åtminståne idag. Volvos FSI är ju bland det värsta man kan köra, en gång och aldrig mer igen.
    Yes, det stämmer att dagens 95 oktan redan har 5% etanol.

    E85 = ca. 104 oktan
    You have been banned for the following reason:
    Hörru Lövbiffen,dags att kötta till sig innan man börjar med människohandel?
    Date the ban will be lifted: 2009-05-14, 13.00

  16. #16
    Riktigt jippo det där. -.-

  17. #17
    Så enkelt förklarat är det ett bränsle med 10% Etanol och 90% vanlig bensin? Eller har jag missuppfattat det?
    Ju mindre rutin, desto mer liv!

  18. #18

  19. #19
    Errors avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Pargas, Finland
    Inlägg
    308
    Tänkte bara säga att här i finland har vi börjat med E10 (som det stog i zätas länk) Sen har ja frågat några som har bil och det verkar som att det drar mera av e10 bensinen än av den gamla. Sen angående priserna så är det lite billigare än 98an (i Finland). Dock är inte e10an alls uppskattad här eftersom det är i så många bilar den inte fungerar.
    xtreme 93 på gamla forumet
    Aprilia RS 125:an http://www.moppenet.nu/threads/435-E...=3528#post3528

  20. #20

  21. #21
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Nyare/äldre?
    Både och, har hela listan över nya och gamla modeller där man kan se vilka som kan köra på det och inte. Någon speciell bil du undrar över?

  22. #22

  23. #23

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    6 543
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    XC70 '04, V70XC '00, 240 '90, är väl dom.
    Japp , e10 funkar i alla volvo bilar, utan volvo s40/v40 från 1998 och 2001 med motorn 1.8 GDI..

  24. #24
    någon som har koll på hur e det med vw? syftar på min gti 00 med 1,8t motor
    hette Monster_extream på förra forumet.
    http://www.garaget.org/?car=271209

  25. #25

  26. #26

  27. #27

    Reg.datum
    Nov 2010
    Ort
    Hultsfred
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    ääh jag ska iaf köra på e85 så för mig spelar det inge roll
    Vad bör man tänka på om man ska etanolkonvertera? Är lite småsugen på det också

  28. #28
    Errors avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Pargas, Finland
    Inlägg
    308
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Nyare/äldre?
    äldre
    xtreme 93 på gamla forumet
    Aprilia RS 125:an http://www.moppenet.nu/threads/435-E...=3528#post3528

  29. #29

  30. #30
    Lövbiffens avatar
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    407
    Citat Ursprungligen postat av Andiih Visa inlägg
    Vad bör man tänka på om man ska etanolkonvertera? Är lite småsugen på det också
    När du frågar en sådan fråga kan det vara en fördel att du berättar vad du kör. Skall du etanolkonvertera farfars gräsklippare, eller pappas V8?

    Din bild visar en ciao, om så är fallet dra ett PM så kan jag rabbla lite om det

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    att packningarna ska hålla för e85, du får ställa om föggen och tändningen.

    du kan inte lita så mkt på tändstiftets färg när du kör på e85 utan du får känna dig fram.

    edit: du får köra på annan olja med som kan blanda sig med bränslet. tex castrol r40 eller deras ricin oljor.
    Kan tillägga, gummi/plast slangar och diverse andra gummi/plast delar har en tendens att smälta bort.

    Tändning kan man skippa ställa, visst man förlorar lite på det i längden. Men inte absolut nödvändigt. (Nu snackar jag alltså om en motor som inte har allt för mycket krut)

    Finns mängder med vanliga 2T oljor som blandar sig fin-fint med E85 så det är inga problem.
    You have been banned for the following reason:
    Hörru Lövbiffen,dags att kötta till sig innan man börjar med människohandel?
    Date the ban will be lifted: 2009-05-14, 13.00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in