Sidan 26 av 41 Första ... 16242526272836 ... Sista

Ämne: Fototråden

Inspirationen är död. Tråden är död. Gör något.

Någon som vet någon trevlig fotoblogg? Utrustningsrelaterade sådana klarar jag mig bra utan.

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Citat Ursprungligen postat av Joha Visa inlägg

Någon som vet någon trevlig fotoblogg? Utrustningsrelaterade sådana klarar jag mig bra utan.
    Kollat Johanna Fåglund?

http://stargirlphoto.blogg.se/

Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    Kollat Johanna Fåglund?

Tack för tipset, men hon var ju verkligen jättedålig.

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Tack för tipset, men hon var ju verkligen jättedålig.
    Hoppas det var ironi.

Hoppas det var ironi.
    dårå? så värst bra var hon inte, kändes väldigt random

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    dårå? så värst bra var hon inte, kändes väldigt random
    Bättre än medelmåttet iaf.

Hoppas det var ironi.
    Det var det inte. Jag tycker att hon var värdelös. Och nej, hon är inte bättre än medelmåttet. Möjligen på Bilddagboken, men jag ser inte det som något annat än en samlingsplats för vilsna fjortisar.

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Det var det inte. Jag tycker att hon var värdelös. Och nej, hon är inte bättre än medelmåttet. Möjligen på Bilddagboken, men jag ser inte det som något annat än en samlingsplats för vilsna fjortisar.
    Tycker hennes foton ser bättre ut än dom flesta som postar här.

hon var ganska duktig på att ta macrobilder på vattendroppar och söta blommor men bilddagbokskänslan är påtaglig och fantasin minimal, lite pinsamt att stoltsera med sånt på en blogg nästan

Tycker hennes foton ser bättre ut än dom flesta som postar här.
    Fast nu är det väldigt få som postar här. På förra forumet var de fler, nu är det nästan bara Joha som lägger upp något vettigt.
    F.d. Almsarn

Casals avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Citat Ursprungligen postat av Snowgubben^ Visa inlägg
    Nämen hej på er!

Har frågan detta förr men har förträngt svaret, så hoppas på ett svar igen
    Just nu har jag en Nikon d70s systemare + kitobjektiv som jag nu har tänkt sälja till min bror för en symbolisk summa, hur som helst så ska jag även ha en ny och har kollat på en Nikon D5000, hur ställer sig ni fotografer till detta? Verkar som en vettig kamera för en person som mig
    Heeeeej! Det kommer bli fint!

Det plingade till i mobilen i morse, Samyang 14 på posten. Jag frågade i mail om de kunde skicka beställningen den 14:e, men jag skrev sedan i kommentaren den 22:a. Men det ändrades inte. Så det blir väl uthämtning runt den 25:e i alla fall. Så sedan ska jag försöka knäppa lite bilder. Har även kommit igång med praktik för att sedan få jobb. Kommer iväg till jobbet vid soluppgång, så det lär väl bli några bilder ibland om jag orkar ta mig upp tidigare än jag behöver.

Har inga bloggtips tyvärr.

Hur går det med Leican?

Kollat Johanna Fåglund?

Servern segade så jag kan inte ge någon åsikt om den ännu, lite väl kåt i loggor verkade det som och motljusskyddet satt åt fel håll i bilden där uppe, hehe.

Citat Ursprungligen postat av Alm Visa inlägg
    Fast nu är det väldigt få som postar här. På förra forumet var de fler, nu är det nästan bara Joha som lägger upp något vettigt.
    Mja, förut var det ju tvärt om, Joha som postade typ minst? Hoppas jag kommer gilla vidvinkel och göra nått vettigt av det, även om jag tycker mitt hus är såååå tråkigt att fota med.
    Senast redigerat av Casal den 2011-03-16 klockan 12:29.

Citat Ursprungligen postat av HHR Visa inlägg

Det plingade till i mobilen i morse, Samyang 14 på posten. Jag frågade i mail om de kunde skicka beställningen den 14:e, men jag skrev sedan i kommentaren den 22:a. Men det ändrades inte. Så det blir väl uthämtning runt den 25:e i alla fall. Så sedan ska jag försöka knäppa lite bilder. Har även kommit igång med praktik för att sedan få jobb. Kommer iväg till jobbet vid soluppgång, så det lär väl bli några bilder ibland om jag orkar ta mig upp tidigare än jag behöver.

Hur går det med Leican?

Mja, förut var det ju tvärt om, Joha som postade typ minst?
    Kul. Du får nästan samma bildvinkel som jag får med min vidvinkel.

Jo, visst, Leican fungerar som den ska. Jag har dock inte orkat framkallat någon film på senaste tiden. Jag har 15+ rullar som väntar... Däremot har jag jobbat en del i mörkrummet, vilket är fantastiskt roligt. Jag gav ett fotografi, kopierat till typ 16x24cm, till en god vän. Jag ångrar lite att jag inte tog kort på inramningen, som var i en svart 30x40-ram med vit passpartou, det är kul att se sina fotografier så.

Haha. Min inspiration går, hand i hand med känslomässiga tillstånd, i vågor.

Fotade något snabbt till en Fotouppgift. Temat var vardag så jag fotade något som används i princip dagligen.

Dom 6 enkronorna är till kaffe på skolan om någon skulle undra. Haha.
    Har 4 rullar som ska framkallas imorgon. Har kört mitt samyang 14 på farsans gamla Nikon F401x. Blir roligt att se resultat, ser sjukt snyggt ut i sökaren.

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Rätt ointressanta foton kanske men men.. Ska försöka knäppa av lite foton till helgen

A day in March by _Hast_, on Flickr

Citat Ursprungligen postat av pmelender Visa inlägg
    Fotade något snabbt till en Fotouppgift. Temat var vardag så jag fotade något som används i princip dagligen.

Dom 6 enkronorna är till kaffe på skolan om någon skulle undra. Haha.
    Har 4 rullar som ska framkallas imorgon. Har kört mitt samyang 14 på farsans gamla Nikon F401x. Blir roligt att se resultat, ser sjukt snyggt ut i sökaren.
    Haha. Swag.

Det kan jag tänka mig. Ser fram mot att se resultat.

Det är något med tändare.

Casals avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Bilden på hojen ser fint ut Hast!
    De andra, mjah.

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Bilden på hojen ser fint ut Hast!
    De andra, mjah.
    Tackar!
    Ne jag vet, men det var i princip kolsvart ute när jag tog dom så, hade inget stativ, så det är "konstgjort" ljus.

Casals avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Samyang 14 hemma, testat 10-talet bilder i mitt rum. Det är jäkligt svårt att fokusera med min sökare när man nästan kan läsa på datorskärmen i oändligt läge. Det är så klart normal skillnad i bilderna.
    Kamerahus med bra sökare och liveview tack!

Känslan är mycket god. Skönaste fokusringen jag hållit i hittills trots att jag tafsat på massa fina gluggar på mässorna. Kanske inte lägger det på minnet då man kör bara AF där. Gillar extra att fokusringen går nästan 270 grader. 3/4-dels varv.
    Senast redigerat av Casal den 2011-03-18 klockan 20:27.

3/4 varv är exakt 270 grader

Samyang 14 hemma, testat 10-talet bilder i mitt rum. Det är jäkligt svårt att fokusera med min sökare när man nästan kan läsa på datorskärmen i oändligt läge. Det är så klart normal skillnad i bilderna.
    Kamerahus med bra sökare och liveview tack!

Känslan är mycket god. Skönaste fokusringen jag hållit i hittills trots att jag tafsat på massa fina gluggar på mässorna. Kanske inte lägger det på minnet då man kör bara AF där. Gillar extra att fokusringen går nästan 270 grader. 3/4-dels varv.
    Du behöver ju knappt vrida något på fokusringen när du väl använder gluggen. Hyperfokal är skiten.

Casals avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    3/4 varv är exakt 270 grader
    Japp jag vet, men varken 270 grader eller 3/4-dels varv går det att vrida, utan lite mindre. Båda var riktlinjer.

Du behöver ju knappt vrida något på fokusringen när du väl använder gluggen. Hyperfokal är skiten.
    Hehe, jo det är sant, men stativ blir ett krav då.

Behöver snabbhjälp!
    Igår natt så tänkte jag dra ut och fota lite på månen. Problemet var att alla bilder blev väldigt rödaktiga. Testade och skruva på de vanliga reglagen. ISO, slutartid och skärpedjupet, men ingen skillnad :S Någon som har nått förslag på vad det kan vara? När jag fotade inomhus med blixt blev det inte så, så det måste ju ha med en inställning att göra. Vill inte ha samma problem ikväll när "supermånen är framme.

Hehe, jo det är sant, men stativ blir ett krav då.
    Hur resonerar du nu?

Citat Ursprungligen postat av DEriksson Visa inlägg
    Behöver snabbhjälp!
    Igår natt så tänkte jag dra ut och fota lite på månen. Problemet var att alla bilder blev väldigt rödaktiga. Testade och skruva på de vanliga reglagen. ISO, slutartid och skärpedjupet, men ingen skillnad :S Någon som har nått förslag på vad det kan vara? När jag fotade inomhus med blixt blev det inte så, så det måste ju ha med en inställning att göra. Vill inte ha samma problem ikväll när "supermånen är framme.
    Justera vitbalansen.

Casals avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Hur resonerar du nu?
    Hyperfokal fungerar ju bara på de minsta bländarna, då blir slutartiderna oftast för långa för att handhålla kameran.

Hyperfokal fungerar ju bara på de minsta bländarna, då blir slutartiderna oftast för långa för att handhålla kameran.
    Jaha, du menar så. Men med 14mm får du väldigt långt skärpedjup redan på typ f/4, så det är ju fullt användbart. Jag använder hyperfokal nästan hela tiden när jag fotar i dagsljus. Fruktansvärt praktiskt. Och snabbt.

Hyperfokal är ju fullt duligt ner till 2.8 om man fotar allting som är fem meter ifrån en eller mer. Det blir kanske inte knivskarpt, men det är väl kanske inte heller ett måste.

Citat Ursprungligen postat av sogat Visa inlägg
    Hyperfokal är ju fullt duligt ner till 2.8 om man fotar allting som är fem meter ifrån en eller mer. Det blir kanske inte knivskarpt, men det är väl kanske inte heller ett måste.
    Det beror ju helt på vilken brännvidd som används.

Det beror ju helt på vilken brännvidd som används.
    Trodde vi snackade om 14mm, hänger kanske inte riktigt med isåfall.

Citat Ursprungligen postat av sogat Visa inlägg
    Trodde vi snackade om 14mm, hänger kanske inte riktigt med isåfall.
    Jaha, haha, jag trodde att du pratade rent generellt.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in