Angry Stoppad av polis.

Sha blev idag stoppad av polisen då jag skjutsade flickvännen dock så hade jag gett min hjälm till henne då jag tyckte det var viktigare att hon hade den. Därför de stannade mig. Saken var att jag inte såg polisen förres jag parkerade moppen. Fick böter för att jag inte hade hjälm på 1500:- plus att jag har moppen avställd pga den är till salu, då sa polisen att jag skulle ställa på den inom en vecka annars får jag "feta" böter sa han, men kan han verkligen göra så? säga att jag är tvungen att ställa på den? vet att det är olagligt att köra moppen då den är avställd men ah kan han sätta datum eller är detta bara tomma hot:)?

Väldigt tacksam för svar:)

derbi_crilles avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Dom borde inte kunna tvinga dig till att ställa på den om du inte kör med den, de låter konstigt.
    Citat Ursprungligen postat av Flarsson Visa inlägg
    Att ha kasst sex är lite som att äta gårdagens pizza micrad, det är rätt najs men inget man skryter om.

Menar det de:/?

Man ska alltid lyda en polisman! Ifall man gör det och är trevligt kommer man lindrigt undan!

Polisen får inte kräva att du ska ställa på ditt fordon, om du inte kör med fordonet i trafik, men det gjorde du ju i detta fallet.

Polisen kan utfärda ordningsbot på plats om du kör ett avställt fordon (Framförande av avställt fordon så vitt jag vet), men de kan aldrig tvinga dig att ställa på ditt fordon om du inte kör med det i trafik.
    Citera för svar. Rött som moderator. Svart som vanlig forumit.

Jag tar det där faktiskt som ett hot! Att han gör dig skraj så du kör försäkrat i framtiden!

okeej så jag behöver inte ställa på den då ?

Nej! men ifall samma polis tar dig igen när du kör avställt så kommer dem nog inte bli så himla glada!

Fint ah får tacka för svar!

Mopeden kan inte vara avställd, men du kan sakna försäkring på den

Citat Ursprungligen postat av ktm_danielsson Visa inlägg
    Nu handlar det här inte om min moped, men på min står det klart och tydligt i trafikverket : Avställd.
    Så varför kan den inte vara avställd? Har jag missförstått något?
    En moped borde inte kunna ställas av eftersom det inte är ett skattepliktigt fordon.

Men kan du PMa ditt reg nummer så får jag kolla ?

Shöwteks avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Citat Ursprungligen postat av The_svensson Visa inlägg
    Mopeden kan inte vara avställd, men du kan sakna försäkring på den
    Jag har 1-2 avställda mopeder, så det går. Om mopeden är påställd så MÅSTE man betala trafikförsäkring, därför man kan ställa av för att slippa betala sånt under vintern tex.
    Ett bevis var att jag fick betala straff avgift för att den senaste sendan jag köpte var påställd, då förra ägaren inte ställde av den. Så den var alltså påställd utan trafikförsäkring. Visste inte om det så fick hem ett brev om att man behövde betala en summa
    Citat Ursprungligen postat av rassespike Visa inlägg
    Alla "hypermoppar" har sån extrem Setup för att kunna komma över 100km/h sträcket..fattar inte de riktigt Min Setup e ju liksom bara TK underliggande o sportluftsfilter, större munstycke. Jag har varit uppe i 115km/h, uppmätt med bil bakom mej

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in