ralleys avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Kommer köra S60 efter at körkortet tagits. Sedan när jag sparat några år skall jag köpa en Porsche. De kostar inte allt för mycket nuförtiden.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
    Citat Ursprungligen postat av Sogat
    du måste roota för att kunna printa på ett vettigt sätt jävla nolla.

Du får väl fantisera om en ny rad.

Reg.datum
    Mar 2008
    Citat Ursprungligen postat av Philip Visa inlägg
    Alltså, det här med bil är ju otroligt svårt att välja.

Lite kort information bara.
    Kollar mycket på bil just nu. Det ska vara en förstabil, alltså verkligen en förstabil och ingen för massa tiotusentals kronor. Budgeten beräknas att uppgå till absolut max 15 000 kr. Därmed är jag relativt öppen för ifall det är småfel på bilen, dålig lack, rost och sådant. Det är ändå bara en förstabil.

Nu till haken då. Vad för bil är bra som en förstabil?

Jag har kollat på bland annat:

Golf 3 (Både vanlig och VR6)
    Saab 9000 2.0t eller 2.3t (Vet ingenting om dem i princip)
    Volvo 850 Gle, Glt, T5 eller T5R (Gltn lockar mest om man utgår från pengarnas håll. En T5/T5R om man utgår från effekten, men det spelar inte så stor roll i början.)
    Audi 80 coupé
    Mazda Mx3
    Toyota Celica Gt4 (Eller vad de nu heter)
    Honda Accord/Civic
    Bmw 320 e30 eller e36 (Av någon anledning lockas jag dock inte särskilt till dem.)

Den bil det lutar åt mest nu är 850. Jag gillar att köra dem, jag gillar utseendet mycket. Det är väl en relativt säker och hållbar bil och det finns reservdelar tillgängligt.

Dock är jag faktiskt rätt intresserad av att veta mer om just Saab 9000 2.3t. Är det bra bilar eller är det skit? Hur är dessa att köra? Jag är 1.85 lång, så för små bilar uppskattas absolut inte. Därav tycker jag att 850n är bra. Jag sitter väldigt skönt i den.

Så, vad tror ni? Vilken rekommenderar ni? Värt att tillägga är dock att 740 och 940 inte lär inhandlas. Det är ingen bil jag attraheras av.
    Du kan stryka nästan alla bilar på din lista om du har max på 15k.. Ifall du ska ha något att ha, hade hellre skramlat ihop 5 tusen till om jag var du. I min mening går volvon dåligt som tusan om man kollar på bensinförbrukning, går kasst och dricker mycket. GLT'n iallafall. Saaben har ju turbo vilket gör den 10 gånger roligare, har nån deciliter mindre bensinförbrukning än 850, fast roligare och snyggare med. Man kan sitta lågt i dem med, goa stolar osv. (A50) Fixar man ett par snygga fälgar på 9000 har man en riktigt schyst bil, så jag hade valt saaben.

+1 Billiga i försäkring med. Betalar 3,5 k i helförsäkring med lägsta självrisk för Min LTT (står på farsan men ändå).
    Kollar då vad bilen kostar om den står på dig, betydligt mer. Är väl bättre i min mening att ta steget direkt att ställa sig på bilen och ta dem kostnaderna. Om man tycker försäkringen blir för dyr/ inte har eller vill lägga så mycket pengar på bilen har man helt enkelt en för fin bil för sin inkomst.
    Jag ska betala 800kr i månaden för en audi a4 avant 98 med 125 hk. Och detta är med endast trafikförsäkring, = 9600kr om året.

Står på min subaru själv kan säga som så att jag fick en sänkning på ca 7000 kr efter 2 skaderfria år. då kan ni tänka er vilka summor de handlar om.

Hade en 190e 2.6 som vinterpulka kostade 3000 för trafikförsäkring ett halvår!

är inte billigt med att äga bil själv! MEN som sagt det blir ju billigare med åren

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Jag var och kollade på bil till min lilla tjej idag, hon har fastnat rejält för Fiat 500, och sure med den familjen hon har kan hon säkert få en. Men helt plötsligt insåg jag att jag också tycker om Fiat 500, speciellt black edition.
    Kanske blir ett alternativ om jag tar mc-körkort som ett lite mer ekonomiskt alternativ.

Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    Jag var och kollade på bil till min lilla tjej idag, hon har fastnat rejält för Fiat 500, och sure med den familjen hon har kan hon säkert få en. Men helt plötsligt insåg jag att jag också tycker om Fiat 500, speciellt black edition.
    Kanske blir ett alternativ om jag tar mc-körkort som ett lite mer ekonomiskt alternativ.

Fiat Abarth 500! Hade en sån hyrbil när vi var i italien.. baksätets storlek går att disskutera!
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    köp ridstövlar och hjälm också när du ändå är i farten. sanslöst jävla bögigt med såna där jackor, ser mest ut som en snobb-bonde som kommer direkt från ridpolon. inte för att du bryr dig men ändå

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Citat Ursprungligen postat av ajonson Visa inlägg
    Fiat Abarth 500! Hade en sån hyrbil när vi var i italien.. baksätets storlek går att disskutera!
    Nja Abarth trim går ju alltid att fixa dock. Man köper väl ändå inte en sån bil för baksätet? Som att min familj köpte Z4an för bagage utrymmet

Nja Abarth trim går ju alltid att fixa dock. Man köper väl ändå inte en sån bil för baksätet? Som att min familj köpte Z4an för bagage utrymmet
    Abarth versionen är ju snyggare med lite mer spoilers och sånt - it's all in the details
    köp ridstövlar och hjälm också när du ändå är i farten. sanslöst jävla bögigt med såna där jackor, ser mest ut som en snobb-bonde som kommer direkt från ridpolon. inte för att du bryr dig men ändå

Engdaaahls avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Farsan fick i Februari sin nya tjänsterbil. Nya Volvo V60 med en D5'a i på dryga 200 hästar. Nu dryga halvåret senare ska han byta jobb å var tvungen att skaffa ny bil. Så idag köpte han den. SAAB 9-3 Turbo X med en V6'a på 280 HK å 4-hjulsdrift. Jävlar vad det gick påvägen hem.
    När jag var liten och mådde as dåligt så tog jag ett finger och stoppa upp i röven, sen så luktade jag på det. Det luktade så jävla illa så jag spydde.

Tobbe94s avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Citat Ursprungligen postat av BlasterGurra^ Visa inlägg
    Du kan stryka nästan alla bilar på din lista om du har max på 15k.. Ifall du ska ha något att ha, hade hellre skramlat ihop 5 tusen till om jag var du. I min mening går volvon dåligt som tusan om man kollar på bensinförbrukning, går kasst och dricker mycket. GLT'n iallafall. Saaben har ju turbo vilket gör den 10 gånger roligare, har nån deciliter mindre bensinförbrukning än 850, fast roligare och snyggare med. Man kan sitta lågt i dem med, goa stolar osv. (A50) Fixar man ett par snygga fälgar på 9000 har man en riktigt schyst bil, så jag hade valt saaben.

Kollar då vad bilen kostar om den står på dig, betydligt mer. Är väl bättre i min mening att ta steget direkt att ställa sig på bilen och ta dem kostnaderna. Om man tycker försäkringen blir för dyr/ inte har eller vill lägga så mycket pengar på bilen har man helt enkelt en för fin bil för sin inkomst.
    Jag ska betala 800kr i månaden för en audi a4 avant 98 med 125 hk. Och detta är med endast trafikförsäkring, = 9600kr om året.
    Visst hade jag kunnat stå på bilen själv, men mina föräldrar tyckte att jag kunde göra något annat med de 7-8000 kr extra som det hade kostat. Sen lånar mina föräldrar bilen en del så farsan har inget emot att stå på den.
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    som sagt. ni kan ju få arvidssons morsa, kan även slänga in hyperperrys morsa. ivärsta fall kan Gbgräddglass morsa hänga med om ja måste. tänkte slänga in Rifats syrra men då skulle han väl börja kräva in Royaltys.

ArvidsZons avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Btw, någon här som vet om jag som 16åring får stå på en avställd bil?

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Citat Ursprungligen postat av ArvidsZon Visa inlägg
    Btw, någon här som vet om jag som 16åring får stå på en avställd bil?
    Nej du måste ha körkort för fordonet.

ArvidsZons avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Okej, tack för svar.

Precis som jag tycker, helt min åsikt också, vettig snubbe!

Det är ju så sjukt olika bilar och motortyper... Jag har haft lite av varje, och alla bilar har sin egen karaktär. En stor bil med motor på 6 liter och 300 hästar drar mycket jämnare eftersom motorn har ett mycket jämnare vridmoment än en mindre motor med samma effekt. Dessutom har dom ju oftast automat som jämnar ut det. Ska kam vara snabb vid rödljus eller i svängarna så ska man ha mindre bil. En stor bil med mycket vrid kommer mer till sin rätt i högre hastighet. Vilken GTI-bil som helst kör ifrån en camaro vid rödljuset, men över 100-150 så kommer den... Så vilken bil man gillar beror ju helt på hur man vill köra. Själv gillar jag komforten och lugnet i en större bil med automat. Inget ryck och slit, bara gasa och styra. Att dessutom känna hur bilen liksom "vaknar" i 120 när trean går i och skjuter iväg är helskönt. Men skulle jag köra konbana eller bara gasa i stan så skulle jag hellre ha en cosworth eller dylikt....
    Håller med om allt du säger där, men de jag menade med de jag skrev var mest till rifat. Tror inte han har så stor erfarenhet av så många bilar som han säger när han är född 97 dessutom.

Citat Ursprungligen postat av Engdaaahl Visa inlägg
    Farsan fick i Februari sin nya tjänsterbil. Nya Volvo V60 med en D5'a i på dryga 200 hästar. Nu dryga halvåret senare ska han byta jobb å var tvungen att skaffa ny bil. Så idag köpte han den. SAAB 9-3 Turbo X med en V6'a på 280 HK å 4-hjulsdrift. Jävlar vad det gick påvägen hem.
    PORR!

Reg.datum
    Mar 2011
    Bara jag som tror att sparco har betalat aset för att det ska va sånna stolar i ALLA bilar i "2 fast and furious 2" filmen ?
    Hej, jag gillar att göra saker. Funkar det blir jag glad..

Citat Ursprungligen postat av widell Visa inlägg
    Bara jag som tror att sparco har betalat aset för att det ska va sånna stolar i ALLA bilar i "2 fast and furious 2" filmen ?
    det är ju bra reklam så ja det har dom

Tobbe94s avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Citat Ursprungligen postat av BlasterGurra^ Visa inlägg
    jo jag menade inte att det är fel av dina päron att stå på bilen. Mer idiotiskt av dig som 16 åring stå på en bil. Menar bara att din hade också sprungit iväg massa tusenlappar om du stått på den själv.
    Är 17 Klart att den hade det, därför tycker jag att det är bra att ens föräldrar kan stå på bilen och att man kan välja till "förare under 25 år". Sen så bor jag i ett lungt villaområde så det bidrar också till att det blir billigt.

Mina föräldrar har aldrig lånat till en bil. Men farsan tjänar ganska bra som civilingengör så han sparade faktiskt ihop till vår Volvo V70 2,0 F -10. Tycker det är bättre att spara så man slipper få en rejäl negativ överraskning om man blir utan jobb och har en dyr bil belånad till 80%.
    som sagt. ni kan ju få arvidssons morsa, kan även slänga in hyperperrys morsa. ivärsta fall kan Gbgräddglass morsa hänga med om ja måste. tänkte slänga in Rifats syrra men då skulle han väl börja kräva in Royaltys.

Tobbe94s avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Citat Ursprungligen postat av EkaN^ Visa inlägg
    tycker dina föräldrar verkar vettiga. sen har du ju fått en 945a med, och inte någon bil för några hundra lök,
    945an köpte jag för egna pengar (jobbat osv) fick den dock billigt enbart 10 k och då har motorn enbart gått runt 13 k mil, samt så har den SE-paketet. 945an kommer jag köra med i några år tills jag sparat ihop till en lite roligare tex en porsche som ralley nämnde.

Reg.datum
    May 2010
    Citat Ursprungligen postat av Tobbe94 Visa inlägg
    Är 17 Klart att den hade det, därför tycker jag att det är bra att ens föräldrar kan stå på bilen och att man kan välja till "förare under 25 år". Sen så bor jag i ett lungt villaområde så det bidrar också till att det blir billigt.

Mina föräldrar har aldrig lånat till en bil. Men farsan tjänar ganska bra som civilingengör så han sparade faktiskt ihop till vår Volvo V70 2,0 F -10. Tycker det är bättre att spara så man slipper få en rejäl negativ överraskning om man blir utan jobb och har en dyr bil belånad till 80%.
    Fast den sån volvo är inte direkt dyr (men beror självklart vad vi jämför med). Min farsa låna aldrig till något. Han kör truck på volvo! Han har en vovlo v60 D3 och nya volvo v50 t5a. Lika bra att aldrig försöka låna till något

Tobbe94s avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Citat Ursprungligen postat av Jontee Visa inlägg
    Fast den sån volvo är inte direkt dyr (men beror självklart vad vi jämför med). Min farsa låna aldrig till något. Han kör truck på volvo! Han har en vovlo v60 D3 och nya volvo v50 t5a. Lika bra att aldrig försöka låna till något
    Tror vi gav 270 k för den men då med en hel del extra utrustning inte så mycket om man skulle jämföra med Bmw , audi sov men det är en del pengar. Tycker dock att det är okej att låna om man ska köpa villa eller bostadsrätt.

Reg.datum
    May 2010
    Citat Ursprungligen postat av Tobbe94 Visa inlägg
    Tror vi gav 270 k för den men då med en hel del extra utrustning inte så mycket om man skulle jämföra med Bmw , audi sov men det är en del pengar. Tycker dock att det är okej att låna om man ska köpa villa eller bostadsrätt.
    Jo, det är sant!
    Men min farsa får endel rabbat på sina volvo bilar. Och sedan nu när han beställade en classic sedan tog han massa extra saker. fast fick rätt mycket i rabatt

Nej, du måste vara myndig.

HEDINs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Citat Ursprungligen postat av Yoohan Visa inlägg
    Nej, du måste vara myndig.
    Fast jag står dock som ägare på min Saab (är född 94), och det går uppenbarligen. Bara det att föräldrarna måste skriva på så det är deras skyldighet att avgifter osv. blir betalda.
    Citat Ursprungligen postat av Sebbe Visa inlägg
    Abk kommer gå lös med sin kebab

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Citat Ursprungligen postat av HEDIN Visa inlägg
    Fast jag står dock som ägare på min Saab (är född 94), och det går uppenbarligen. Bara det att föräldrarna måste skriva på så det är deras skyldighet att avgifter osv. blir betalda.
    Som jag skrev lite längre upp måste man ha körkort för det fordonet man kör.
    Inte för att jag tror du ljuger, men vill se papper på att den står i ditt namn.

Yoohan, de går inte ihop de du säger eftersom en lätt mc kan stå på en 16åring.

Hur lägger man upp bilder ???
    Yamaha Slider 70cc !!

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Citat Ursprungligen postat av svantE Visa inlägg
    Hur lägger man upp bilder ???
    http://www.moppenet.nu/showthread.ph...gt-profil-uppe

HEDINs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Som jag skrev lite längre upp måste man ha körkort för det fordonet man kör.
    Inte för att jag tror du ljuger, men vill se papper på att den står i ditt namn.

Yoohan, de går inte ihop de du säger eftersom en lätt mc kan stå på en 16åring.
    Gå in här, https://www21.vv.se/fordonsfraga/ sen söker du på registreringsnumret på min Saab (DHZ932). Och i övriga upplysningar står det att ägaren är underårig.
    Citat Ursprungligen postat av Sebbe Visa inlägg
    Abk kommer gå lös med sin kebab

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in