Ämne: Studietråden
-
2011-06-17, 13:18 #571
från lärare till lärare för min del. min svensklärare var sjukt slapp, det räckte med att man lämnade in 2 mvg-uppsatser typ för att man skulle ha visat att man hade mvg-kunskap.
min naturkunskapslärare var tvärtom, på hennes prov var man i stort sett tvungen att ha alla rätt för att bli godkänd. drygaste läraren jag haft för övrigt.
-
2011-06-17, 13:20 #572
Även vi måste göra allt för G, om man får ig på ett prov eller skiter i en inlämning så blir man inte godkänd i kursen.
Edit: Om man får IG på ett prov så kan man självklart göra om det, men om man inte gör det blir det IG i betyg.
-
2011-06-17, 16:50 #573
- Reg.datum
- Sep 2010
- Ort
- västervik
- Inlägg
- 975
§6.2 Signaturer: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid skärmupplösning 1280x1024. Max tillåten storlek på bild är 468x60 pixlar, har du både text och bild så tillåts max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024.
-
2011-06-18, 02:54 #574
-
2011-06-18, 05:21 #575
-
2011-07-12, 23:42 #576
Pontus, du som har koll på högskolor! Hur är din syn på MDH? Är lite intresserad av http://www.mdh.se/utbildning/program/20112-44809 men vill egentligen inte plugga i Etuna om du förstår vad jag menar
Matlab e-e-e-e-e-e-e-e
-
2011-07-13, 00:05 #577
asså, mdh överhuvudtaget rankas inte i topp när det gäller teknik, men det är det i princip bara KTH, chalmers, LiTH och lund som gör, de är the big 4 liksom.
en nackdel med en så liten skola som mdh ändå är, är att det kan vara svårt att skräddarsy sin utbildning eftersom det inte finns så många valbara kurser som på någon större skola, big 4 till exempel.
det sagt är det knappast en dålig skolan (för då skulle de inte få vara kvar), ska själv börja på mdh (fast i västerås) i höst
-
2011-07-13, 00:21 #578
-
2011-07-13, 00:26 #579
ska gå civ.ing robotik. ja, asså, jag har ju erfarenhet av studentlivet i linkan och vad ska man säga... nollningen var det galnaste jag varit med om! festade minst varannan dag i två veckor...
sjukt bra studentliv.
och så är det ju väldigt stor skillnad i storlek på skolorna, på d-programmet som jag gick i linkan var vi ca 140 nollan (nollor egentligen, men ordet nollan går inte att böja) första dagen, plus alla andra typ 7 linjer från tekniska högskolan. totalt var vi 18000 studenter på campus valla.
jag har en kompis som går civ.ing robotik i västerås, enligt honom var det ca 15 pers från hans årskurs med på nollningen.en viss skillnad. fast han är väldigt nöjd ändå, jag tror inte man blir missnöjd oavsett, men man ska nog låta bli att jämföra mdh med the big 4 om man säger så
-
2011-07-15, 06:43 #580
Kom in på civilingenjör materialdesign på KTH
Någon annan som ska börja på högskola i höst?
-
2011-07-15, 11:33 #581
-
2011-07-16, 05:17 #582
-
2011-07-16, 14:31 #583
-
2011-07-18, 05:11 #584
Ok, då var de större marginal än jag trodde
-
2011-08-25, 22:20 #585
-
2011-08-28, 14:40 #586
Man får helt enkelt räkna bakåt. Du vet att kastbanan är 40 meter hög, alltså har lerduvan hastigheten noll vid den höjden tillfälligt. Eftersom du inte räknar med luftmotstånd så kan man se det som att fritt fall från den punkten och även att den första halvan av kastbanan tar lika lång tid till. Alltså:
v_0_y = sqrt(2*g*y_max) = sqrt(2g*40) = 28 m/s
Från detta kan vi räkna ut hur lång tid kastet tar. Vi vet att accelerationen är -g i y-riktningen, alltså a_y = -g => v_y = integral(-g dt) = -gt + v_0_y (v_0_y är integrationskonstanten om man räknar lite).
Det ger då att när v_y är noll, alltså vid toppen på banan, är tiden t = v_0_y/g = 28/9,81 = 2,857 sekunder. Eftersom det inte ingår luftmotstånd kan vi räkna på att hela kastbanan då tar dubbla tiden.
Vi vet då att duvan ska färdas 70 meter i x-led på 2*2,857=5,711 sekunder. v=s/t <=> v_0_x=s/t=70/5,711=12,3 m/s. Vi kan räkna på detta sätt då x-hastigheten inte avtar då den inte utsätts för någon acceleration (ingen luftmotstånd).
-
2011-08-28, 15:18 #587
Hast, Megavirre. Alltså fyfan, nu börjar man tvivla lite på ens val av spår...
Går teknisk, valde höskolespåret vilket innebär: Matte E & Fysik B, svåraste kurserna som finns. Ska nog byta till CNC istället så jag slipper de ämnena, nog som det är tycker man ju? Men jag vet inte. Eller hur anser ni kurserna är? Ni som går de menar jag. Borde ju ha en lite bättre inblick än ryktena som man hör.
Och sen angående ens meritvärden. Hur ligger det till egentligen? Vad krävs i merit för att komma in på, låt oss säga en rätt bra högskola med ingenjörs/arkitekt inriktning?
För att få VG/MVG i vartenda ämne är då fan inte lätt.
-
2011-08-28, 15:28 #588
välj fordon, is the shit!
Kikar in ibland o kollar läget!
Kan det mesta om gamla volvos, fråga på!
-
2011-08-28, 15:31 #589
-
2011-08-28, 15:34 #590
ingen gymnasiekurs är SÅ svår, fysik b och matte e klarar man rätt enkelt om man inte är förståndshandikappad, förutsatt att man har någon slags fallenhet såklart.
för att komma in på arkitekt krävs i princip mvg i allt eller ett svinbra högskoleprov eller att du tar dig in på arkitektprovet, vet dock inte så mkt om det. för att ta sig in på 1 av "de fyra stora" dvs linköping, lund, chalmers eller kth så krävs ca 17-22.5 i merit beroende på vilken inriktning du vill gå.
-
2011-08-28, 15:38 #591Kikar in ibland o kollar läget!
Kan det mesta om gamla volvos, fråga på!
-
2011-08-28, 16:20 #592
Okej, så det är så det ligger till då. Man tackar!
Men hur är det med andra skolor, förutom "de fyra". Har funderat på Blekinge, Karlskrona typ. Eller Halmstad, Växjö. Vad tror du intagningen ligger på då? Om vi nu kör en teknisk vidare utbildning igen. Säg arkitekt, civilingenjör eller ekonom kanske? Jag vet inte. Hit it!
-
2011-08-28, 16:34 #593
här har du för alla utbildningar i sverige: http://vhs.se/Global/Statistik/HT201...l2_program.pdf
-
2011-08-28, 17:11 #594
Fysik B var den tveklöst intressantaste kursen jag läste under hela gymnasiet. Matte E är inte svårare än någon annan mattekurs, kan man de tidigare är det inga problem... Det blir inte svårare att räkna bara för att matten bli mer avancerad. Eller, ja, det börjar bli ganska jobbigt att förstå när man kommer in på flervariabel och vektoranalys...
-
2011-08-28, 18:16 #595
-
2011-08-28, 18:22 #596
sen får du ju tänka på att om det står att det är 17,5 i antagning så kan man ha 15,5 i betyg och sen välja kurser smart så att man får 2,0 i extra meritpoäng. så det ser värre ut än vad det är.
matten släpper mer och mer ju längre man kommer och i gymnasiet går det så långsamt att alla ska kunna hänga med utan problem. kan förstå att integralerna i matte d kan verka avskräckande i ettan men det är rätt enkelt om man delar upp det i små bitar, som man gör på gymnasiet.
-
2011-08-28, 20:14 #597
-
2011-08-28, 20:26 #598
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Onsala
- Inlägg
- 870
-
2011-08-28, 21:37 #599
Ja, har lite merit sen spanska och så. Får väl merit för högre engelska och matte än B med har jag för mig?
Nej nej, förstår precis. Är ju så det ligger till.Lättare när man delar upp det, låter dock sjukt svårt när de förklarar och man ej är speciellt insatt. Men tror det släpper sen när man kommit igång igen och är på hugget väl.
Beror helt på hur det är upplagt. Jag får mitt den 22:a, men sen får jag det genom morsan också.
Men polarna som får det säger att de brukar komma in den 1:a typ.
Haha nej för fan!Fyller dock sent, december. Så nästan 95:a ändå... Haha!
-
2011-08-28, 21:38 #600